Analiză

Henri Coanda, un aeroport care valoreaza 890 mil. euro la un trafic de 3,5 milioane de pasageri

Henri Coanda, un aeroport care valoreaza 890 mil. euro la un trafic de 3,5 milioane de pasageri

Cresterea numarului de curse zilnice si intrarea unor noi operatori impune realizarea unor investitii menite sa asigure atingerea standardelor europene

19.11.2007, 20:16 31

Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti (AIHCB), cel mai mare aeroport din tara, este una dintre companiile romanesti cu cea mai ridicata marja de profit inregistrata in 2006, aproape 40%. Fara o reala concurenta pe piata, aeroportul beneficiaza din plin de cresterea pietei aeriene si de intrarea unor noi operatori pe piata.
Cu tarife aproape similare cu cele de pe aeroporturile din Frankfurt, Praga sau Budapesta, aeroportul Henri Coanda se asteapta in acest an la incasari de 71,5 milioane de euro, fata de 61,6 milioane de euro in 2006. Pe de alta parte, dupa ce anul trecut profitul net s-a majorat cu 85,15% fata de 2005, anul acesta reprezentantii companiei estimeaza o scadere de 30%.
Potrivit lui Valentin Iordache, director de relatii externe, calitate si marketing in cadrul AIHCB, rezultatele obtinute anul trecut se datoreaza atat cresterii traficului pe aeroport, cat si completarii si diversificarii activitatilor comerciale existente.
Aeroportul Henri Coanda urmeaza un plan de dezvoltare care se intinde pana in 2020, moment in care vrea sa atinga statutul de hub pentru Europa Centrala si de Est, cu un trafic de 10 milioane de pasageri.
Momentan, aeroportul parcurge cea de-a treia faza de dezvoltare, aferenta perioadei 2007-2010, care va implica investitii de peste 75 de milioane de euro. In principal, aceste investitii prevad extinderea cu 5.500 de metri patrati a terminalului plecari internationale si cu 2.000 de metri patrati a termianului sosiri internationale. Astfel, in trei ani reprezentantii companiei vor sa ajunga la o capacitate totala de 3.600 de pasageri pe ora de varf pe cursele internationale, fata de 2.400 in prezent.
"Vom creste capacitatea pe cursele internationale cu 50%", a spus Iordache. Totodata, capacitatea terminalelor va ajunge la sase milioane de pasageri pe an. Numarul de pasageri care vor tranzita aeroportul anul acesta este estimat la 4,5 milioane de persoane, fata de 3,5 milioane de persoane anul trecut. Evolutia ascendenta se datoreaza atat integrarii in Uniunea Europeana si a intrarii unor noi companii pe piata, precum Delta Air Lines sau Finnair, cat si ca urmare a faptului ca in lunile de vara AIHCB a preluat si traficul de pe Baneasa. Practic, pe timpul renovarii aeroportului Baneasa, AIHCB a facut fata unui trafic record. Potrivit lui Iordache, in luna iulie s-a inregistrat cea mai mare crestere de trafic, acesta atingand un nivel cu 77% mai ridicat decat traficul de pasageri aferent lunii iulie 2006. Potrivit unui studiu al Ministerului Transporturilor, integrarea in UE atrage dupa sine oportunitati de crestere consistente. Astfel, aeroporturile care deservesc capitalele tarilor integrate in UE in 2004 au inregsitrat in anul integrarii cresteri semnificative ale traficului de pasageri, Budapesta 28,6%, Praga 30%, Bratislava 86%, Tallin 39%, Vilnius 38% sau Riga 49%. Cristian Manole, business analyst la Capital Partners, explica faptul ca multiplu de 26 de profit operational la care a fost calculata valoarea AIHCB este cel mai ridicat dintre toate industriile, doar companiile din industria IT din strainatate mai beneficiaza de multipli atat de ridicati. Acest lucru este argumentat prin pozitia strategica a aeroportului si prin faptul ca orice noua pista aduce mai mult trafic. Dupa traficul de pasageri inregistrat anul trecut (3,5 mil. pasageri), Henri Coanda este declasat de majoritatea aeroporturilor din regiune. Astfel, tot anul trecut, pe aeroportul Frederic Chopin din Varsovia traficul a fost de 8,1 milioane de pasageri, pe aeroportul din Praga 11,5 milioane de pasageri, iar pe aeroportul din Budapesta de 8,2 milioane de pasageri. Insa dupa investitiile ce urmeaza a fi facute in urmatorii ani si tinand cont de dezvoltarea pietei aeriene, potentialul aeroportului Otopeni este unul ridicat.
Dezvoltarea pietei aeriene locale, care atrage noi linii aeriene de la an la an, se face vizibila nu numai la nivelul aeroportului Henri Coanda, dar si asupra aeroportului Baneasa Aurel Vlaicu, precum si la nivelul aeroporturilor din tara. Astfel, conform previziunilor reprezentantilor aeroporturilor din provincie, traficul va creste in acest an cu 50%, ajungand in acelasi timp dublu fata de 2005. Cele mai importante aeroporturi din provincie sunt cele din Cluj si Timisoara, destinatiile cu cel mai mare potential pentru companiile aerine, cu exceptia Bucurestiului.

Cand vor intra aeroporturile din provincie In Topul Celor mai valoroase companii?

Aeroportul Timisoara a avut anul trecut un trafic de 750.000 de pasageri, in urma acestor rezultate clasandu-se drept primul aeroport din afara Bucurestiului;
Aeroportul din Cluj a inregistrat anul trecut un trafic de circa 250.000 de pasageri. Din ce in ce mai multe companii aeriene, precum British Airways, Ari France KLM sau Lufthansa, au luat in calcul operarea de zboruri de pe aceasta destinatie;
Aeroportul Transilvania din Targu Mures va beneficia de investitii de 19,5 milioane de euro in extinderea pistei si intr-o suprafata pentru cargo, traficul fiind estimat la 160.000 de persoane in acest an;
Aeroportul din Bacau a inregistrat anul trecut un trafic de 50.000 de pasageri, pentru anul acesta reprezentantii companiei care opereaza aeroportul luand in calcul o dublare a traficului;
Aeroportul Baneasa Aurel Vlaicu din Capitala, aeroportul de pe care zboara majoritatea avioanelor low-cost de pe piata, a facut investitii in acest an in repararea pistei, avand in plan si un nou terminal.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO