Analiză

Imbuteliatorii de ape minerale au parte de un nou an de scadere din cauza vremii reci

17.05.2005, 19:15 21

Vanzarile jucatorilor din piata apelor minerale sunt afectate si la inceputul acestui an de vremea racoroasa. Aceasta dupa ce anul trecut industria a traversat prima scadere dupa zece ani de crestere continua, tot datorita vremii reci si ploilor din timpul verii.

Volumul livrarilor de apa imbuteliata s-a ridicat pe primele patru luni ale acestui an la 247 de milioane de litri, fata de 260 de milioane de litri anul trecut, arata ultimele date ale SNAM (Societatea Nationala a Apelor Minerale).

SNAM detine licenta de exploatare pentru circa 95% din sursele de imbuteliere din Romania. Scaderea este de numai 5%, insa imbuteliatorii mizau pe o crestere a vanzarilor care sa le mai acopere din golurile de anul trecut.

"Anul acesta a fost mai rau decat anul trecut, pentru ca vremea a fost si mai rece. Acum doi ani, in mai erau 30 de grade afara si oamenii se duceau la mare, acum nu sunt mai mult de 16 grade", a spus Puskas Istvan, directorul general al imbuteliatorului de ape minerale Perla Harghitei, aflat in primii zece imbuteliatori de apa minerala. Istvan nu a dat informatii legate de vanzarile firmei pe primele patru luni.

Perla Harghitei imbuteliaza anual circa 90 de milioane de litri de ape minerale si a avut afaceri de peste 7,5 mil. euro. Compania are in jur de 350 de angajati si este actionar si la alti doi imbuteliatori, Kraiten in Harghita (Harghita) si Tusnad (apele Tusnad).



Bine ca nu ne-au prins inundatiile

"Ne asteptam ca vremea sa fie mai buna anul acesta dar nu a fost asa. Suntem afectati la vanzarile de ape minerale si sucuri, dar per total afacerile noastre au crescut", spune Ioan Micula, presedintele grupului European Drinks, care vinde marca Izvorul Minunilor.

Izvorul Minunilor se afla in primele trei marci dupa cota de piata, alaturi de Borsec (Romaqua) si Dorna (Coca-Cola HBC Romania). "Bine ca nu am avut probleme cu fabricile din cauza inundatiilor, nu avem nici o fabrica in zona afectata de inundatii", afirma el. European Drinks este cel mai mare grup autohton din industria alimentara, cu afaceri anuale de circa 500 de milioane de euro. Micula a spus ca cifra de afaceri a grupului a crescut cu circa 15% in euro pe primele patru luni ale acestui an comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.

Potrivit datelor SNAM, anul trecut s-au imbuteliat circa 850 de milioane de litri de apa fata de 890 de milioane, in 2003.

"Nu putem face previziuni pentru tot anul pentru ca totul depinde de temperatura. Oricum, volumul total se va situa undeva intre 900 de milioane de litri si un miliard", a afirmat Peter Elek, directorul SNAM. Consumul de ape minerale si bauturi racoritoare din Romania se ridica la circa doua miliarde de litri anual, din care apele minerale reprezinta jumatate.

Estimata la peste 500 de milioane de euro pe an, intreaga piata a bauturilor racoritoare din Romania a fost afectata anul trecut de vremea racoroasa care a redus consumul. Cele mai afectate au fost apele minerale, care au cunoscut o stagnare dupa zece ani consecutivi de crestere.

Au fost afectate si bauturile racoritoare carbonatate, in schimb sucurile naturale, nectarurile, ceaiurile lichide au crescut puternic anul trecut pe fondul schimbarilor obiceiurilor de consum ale populatiei si a faptului ca aceste segmente au fost aproape inexistente in ultimii ani. Anul trecut, consumul de ceaiuri lichide de pe piata romaneasca a crescut de cinci ori, pana la 13 milioane de litri.



Vanzari din stocurile de anul trecut

Octavian Cretu, presedintele Romaqua Group, care imbuteliaza apele minerale Borsec, spune ca atunci cand sunt doi ani slabi consecutivi, volumul de apa imbuteliata nu mai este relevant pentru masurarea consumului.

"Una sunt datele statistice care arata volumul de apa imbuteliata si altul este volumul consumului.

Intr-adevar, pe primele patru luni ale acestui an a avut loc o scadere a volumului de apa imbuteliata. Anul trecut insa, a fost un an cu vanzari slabe, ceea ce i-a determinat pe imbuteliatori sa-si faca stocuri mai mari. Din acest motiv este posibil ca anul acesta sa nu avem nevoie de o cantitate asa mare de apa", a spus Octavian Cretu, care este si presedinte al Patronatului Apemin.

Compania pe care o conduce a imbuteliat anul trecut in jur de 160 de milioane de litri de apa. "Pentru acest an noi ne propunem o crestere cu 10% a volumului de apa imbuteliata", a afirmat el. Romaqua are o cifra de afaceri estimata la circa 40 de milioane de euro pe an. Compania a investit anul trecut circa 15 milioane de euro intr-o fabrica de sucuri carbonatate la Busteni, pe care le comercializeaza sub marca Giusto.

"Chiar daca nu avem date legate de consum, este evident ca vremea a fost putin mai nefavorabila anul acesta comparativ cu anul trecut. Anul trecut, in aprilie si mai a fost mai cald, iar ploile cele mai mari au fost vara. Sper ca nu va fi la fel si in aceasta vara", a afirmat el. Cretu nu a dat publicitatii volumul de ape imbuteliate de Romaqua pe primul trimestru.

Chiar daca vremea a fost potrivnica, piata nu a fost lipsita de surprize. La inceputul acestui an, compania Signus Romania Distribution, care face parte alaturi de Murfatlar, Euroavipo Posta Calnau si Romdrinks Eurotrade din Euro Group, a achizitionat imbuteliatorul apei minerale Bibco Biborteni. Bibco-Biborteni are o cifra de afaceri anuala de peste 8 milioane de euro. Principalul actionar al imbuteliatorului Bibco Biborteni era societatea Contransimex, care avea insa si importante datorii la stat. Reprezentantii Bibco nu au putut fi contactati pentru detalii legate de vanzari. Cea mai importanta tranzactie de pana acum pe piata apelor minerale ramane achizitia din 2001 a imbuteliatorului Dorna Apemin de catre Coca-Cola HBC Romania, pentru 39 de milioane de euro.

Apemin Tusnad a "simtit" la vanzari vremea rece din ultima luna. "In primele luni ale anului a fost bine, dar in ultima perioada am inceput sa simtim ca vremea ne afecteaza", a spus Gyarfas Kurko, directorul general al Apemin Tusnad.

Apemin Tusnad isi propune pentru acest an sa imbutelieze 40 de milioane de litri de apa, fata de 29 de milioane de litri cat au realizat anul trecut. Planurile companiei nu se bazeaza pe vreme ci pe investitiile in vanzare si distributie. "Anul trecut am investit circa 300.000 de euro in vanzari si distributie. Am angajat personal si am incheiat contracte cu retelele straine de retail. Anul trecut de exemplu, nu eram prezenti in Carrefour, acum suntem. De asemenea am inceput sa vindem si prin retelele Gima si OMV", a spus Kurko. Apemin Tusnad are o cifra de afaceri anuala de circa 4 milioane de euro. Anul trecut, compania a realizat o investitie de circa 2 mil. euro pentru dublarea capacitatii de productie.



Multinationalele culeg roadele investitiilor

Principalele multinationale din domeniul bauturilor racoritoare au raportat cresteri ale vanzarilor pe primul trimestru al acestui an. Aceasta dupa investitii masive in productie realizate anul trecut. Astfel, Coca-Cola HBC Romania a raportat recent o crestere cu peste 10% a vanzarilor pe piata romaneasca. Coca-Cola imbuteliaza pe piata romaneasca apele minerale Dorna.

Anul trecut, Coca-Cola a investit in Romania circa 40 de milioane de euro, in extinderea si modernizarea capacitatilor de productie. Dintre acestea, in jur de 10 milioane de euro au mers in apa minerala Dorna. Cola a avut anul trecut vanzari de circa 200 de milioane de euro pe piata romaneasca.

"Este prematur sa tragem o concluzie pentru intreg anul 2005. Pana in prezent ne-am depasit obiectivele stabilite pentru primele cinci luni ale anului", a spus Mugurel Radulescu, director de comunicare in cadrul Coca-Cola Romania.

Quadrant Amroq Beverages (QAB), imbuteliatorul bauturilor Pepsi pentru piata romaneasca, a realizat pe primul trimestru al acestui an o crestere cu 35% a cifrei de afaceri. Anul trecut, QAB Romania a pus in functiune o noua fabrica de apa minerala si sucuri la Covasna, investitie greenfield de 7 mil. dolari (5,8 mil. euro), si a investit in jur de 4,5 milioane de dolari la fabrica sa de la Bucuresti. In vara anului trecut, compania a lansat o noua marca de ape minerale, Roua Muntilor. La inceputul acestui an, QAB a trebuit sa retraga de pe piata o parte din sticlele de apa minerala marca Perla, dupa ce s-a descoperit ca nu avea toate autorizatiile de imbuteliere.

georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO