Analiză

Low-cost-urile vor concura TAROM-ul pe cursele interne

Low-cost-urile vor concura TAROM-ul pe cursele interne

MyAir va fi prima companie straina care va opera zboruri interne din primavara

05.10.2007, 18:50 53

In timp ce piata zborurilor internationale atrage anual din ce in ce mai multi operatori, piata zborurilor interne ramane dominata de compania nationala TAROM, pe langa care doar Carpatair, companie cu hub-ul la Timisoara, mai opereaza zboruri intre diferite destinatii din Romania. Cu toate acestea, companiile low-cost Blue Air si MyAir tatoneaza piata zborurilor domestice pentru introducerea de curse intre diferite destinatii interne.
Desi Blue Air a renuntat la cursa Bucuresti-Cluj la inceputul acestui an, ia in considerare in continuare acest segment, in timp ce compania italiana MyAir va incepe sa opereze acest tip de zboruri din primavara, neprecizand insa posibilele destinatii.
MyAir a anuntat inca de anul trecut ca urmareste sa introduca zboruri interne, dar acest lucru se va concretiza cel mai probabil in primavara anului viitor, potrivit reprezentantilor companiei. MyAir ar putea fi un concurent serios pentru companiile de pe piata, dar si pentru transportul feroviar sau rutier.
"Vrem sa oferim zboruri interne la preturi mici", a spus Antonio Iervolino, directorul MyAir Romania. Aceasta noua strategie a companiei se observa si din decizia de a avea o baza operationala la Baneasa si de a mari flota alocala pietei din Romania. Astfel, pana in luna decembrie MyAir va avea doua aeronave Airbus in Romania, in timp ce anul viitor va ajunge la patru. La nivel international compania a achizitionat deja 19 avioane Bombardier cu cate 90 de locuri, iar unele dintre acestea vor fi folosite cel mai probabil si pentru zborurile domestice.
In general, zborurile interne se opereaza cu aeronave sub 100 de locuri, existand chiar anumite aeroporturi din provincie a caror lungime a pistei nu permite operarea cu Boeing-uri.
"Noi operam cu Boeing doar pe cursele interne spre Cluj si Timisoara, in timp ce pe celelalte destinatii din tara folosim avioane ATR", a spus Madalin Tudor, purtatorul de cuvant al TAROM. Compania a inregistrat o crestere de 45% in prima jumatate a anului pe cursele interne, ajungand la 180.000 de pasageri. Astfel, gradul mare de ocupare si cererea in crestere ii determina pe reprezentantii companiei sa ia in calcul mariri ale frecventei sau introducerea de noi curse, dar numarul aeronavelor este deocamdata destul de scazut pentru aceasta decizie.
Lipsa unor avioane de dimensiune mai redusa este si motivul pentru care compania low-cost Blue Air a renuntat la cursa Bucuresti-Cluj, pe care a introdus-o in octombrie-noiembrie anul trecut.
"Cursele interne catre Cluj-Napoca au fost introduse de la inceput pe o perioada limitata, pentru a efectua un studiu de piata pe aceasta ruta. Acestea se efectueaza in general cu aeronave mai mici, Blue Air utilizand catre Cluj o aeronava inchiriata de 84 de locuri", au spus reprezentantii Blue Air. Acestia nu exclud insa o investitie pe acest segment.
"Avem in vedere ca pe viitor sa achizitionam aeronave mai mici pentru a opera zboruri interne, dar proiectul este in studiu", afirma ei.
Companiile aeriene care vor sa opereze zboruri interne nu se confrunta doar cu lipsa unor aeronave de dimensiuni mai mici, ci si cu capacitatea inca mica a aeroporturilor din provincie. Compania de linie regulata Carpatair opereaza in regim intern patru zboruri, toate din Timisoara catre destinatiile Bucuresti, Suceava, Iasi si Craiova-Constanta. Compania si-a dezvoltat de la an la an zborurile in regim intern, introducand in 2006 zborurul catre Suceava, iar anul acesta incepand sa opereze si pe ruta Timisoara-Craiova.
"Pentru sezonul de iarna nu intentionam sa crestem numarul zborurilor interne, intrucat pentru a putea opera prin Timisoara mai multe curse de acest tip avem nevoie de facilitati suplimentare ale aerogarii de pasageri, facilitati care acum sunt in dezvoltare. Dupa terminarea lucrarilor de extindere vom putea efectua insa efectua in regim intern si alte zboruri", a spus Paula Ardelean, vice president sales Carpatair. Pe langa acest inconvenient, Ardelean argumenteaza lipsa introducerii de noi zboruri si prin faptul ca pentru moment nu exista o cerere suficient de mare pe piata. Carpatair opereaza zboruri domestice cu aeronave Saab 2000, care au o capacitate de 50 de locuri.
O alta companie care ar putea opera zboruri interne este low-cost-ul Wizz Air, care si-a stabilit o baza operationala in Romania, insa reprezentantii companiei spun ca momentan se concentreaza pe destinatiile externe.
"In acest moment, cursele interne nu sunt o prioritate pentru noi si nu operam acest tip de zboruri in nicio tara in care suntem prezenti. Motivul pentru aceasta decizie este acela ca avem mai multe oportunitati de rute pe zborurile internationale", a spus Natasa Kazmer, director corporate communication& public affairs Wizz Air.
In aceeasi situatie se afla si low-cost-ul Germanwings, intrat pe piata din Romania in primavara acestui an.
"Desi Romania este o tara cu un potential extrem de crescut, nu avem in plan dezvoltarea unor rute interne in Romania in viitorul apropiat, strategia noastra fiind de a opera toate zborurile internationale de pe cele cinci aeroporturi dedicate Germanwings in Germania", a spus Andreas Engel, PR Manager Germanwings. Germanwings ofera in acest moment rute interne doar in Germania, insa evalueaza in mod constant noi destinatii, potrivit reprezentantilor companiei.
"Pana in acest moment, nu am identificat oportunitatile potrivite pentru a opera zboruri interne in alte tari decat Germania", adauga Engel. Marile companii internationale precum British Airways, Lufthansa, Austrian Airlines sau Air France-KLM nu opereaza zboruri interne decat in tara de origine. Acest lucru este explicat prin costurile ridicate pe care le-ar presupune o astfel de strategie. "Pentru a opera zboruri interne, o companie straina trebuie sa-si stabileasca o baza operationala in acea tara. Acest lucru ar fi mult prea scump", argumenteaza Vystoupil Heinrich, regional manager Austrian Airlines pe Romania si Moldova. Chiar si asa, piata zborurilor interne se anunta mult mai dinamica in urmatoarea perioada. "Va fi intr-adevar o concurenta mai mare, dar ne vom adapta pietei",a spus Madalin Tudor, purtatorul de cuvant al TAROM.

Zboruri noi in tara
TAROM opereaza zboruri interne de la Bucuresti la Cluj, Timisoara, Iasi, Bacau, Suceava, Sibiu, Targu-Mures, Oradea si Baia Mare
Carpatair opereaza zboruri interne de la Timisoara la Bucuresti, Suceava, Iasi, Craiova si Constanta.
Blue Air a operat un zbor intern pe ruta Bucuresti Cluj timp de circa trei luni, pe care l-a scos in luna ianuarie, dar ia in considerare investitii in aeronave mai mici pentru a opera pe acest segment
MyAir va fi prima companie straina care va opera curse interne in Romania incepand cu primavara anului viitor
Wizz Air si Germanwings nu iau deocamdata in considerare operarea de zboruri interne, dar nu exclud aceasta posibilitate

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO