Analiză

Marcile locale fac legea pe piata berii si ridica stacheta la vanzari de peste 50 mil. euro pentru brandurile internationale

Marcile locale fac legea pe piata berii si ridica stacheta la vanzari de peste 50 mil. euro pentru brandurile internationale

Click pentru imaginea marita

20.05.2008, 20:57 180

Aflate in portofoliile multinationalelor (Timisoreana, Bergenbier, Golden Brau, Ursus sau Ciucas) sau dezvoltate de cei mai mari producatori independenti (Burger sau Neumarkt), cu o istorie de cateva sute de ani (Timisoreana sau Ursus) sau mult mai tinere (Bergenbier sau Neumarkt), marcile locale domina o piata care a trecut (la raft) de 1,2 miliarde de euro.
Daca in urma cu zece ani, aceste marci vindeau cateva sute de mii de hectolitri sau chiar mai putin, la sfarsitul lui 2007, mai mult de cinci branduri locale de bere generau vanzari de peste un milion de hectolitri, ceea ce s-ar transpune, in bani, la cel putin 50 de milioane de euro.
Timisoreana, cea mai vanduta bere din Romania, genera in 2002 sub 10% din vanzarile Ursus Breweries, pentru ca la finalul anului trecut sa aduca aproape jumatate din volumele vandute de filiala locala a grupului SABMiller. Cu un volum al vanzarilor de 2,2 milioane de hectolitri in 2007, potrivit informatiilor disponibile pe site-ul SABMiller, Timisoreana ar putea avea vanzari de 130-150 mil. euro, potrivit estimarilor ZF, care iau in calcul volumele vandute de SABMiller, ponderea vanzarilor Timisoreana in interiorul portofoliului SABMiller, valoarea pietei berii si cota de piata a brandului la nivel local. Vanzarile in volum ale Timisoreana au crescut in anul fiscal trecut (aprilie 2007 - martie 2008) cu 43% si in valoare cu 51%, principalul motor de crestere fiind introducerea ambalajului PET. In anul precedent, cota de piata detinuta de Timisoreana pe piata locala de retail a fost de 11,3%, in crestere cu peste doua puncte procentuale fata de anul anterior, cand brandul detinea 8,8% din piata.
De altfel, evolutia Timisoreana a fost rasplatita si cu cel mai important premiu la cea de-a cincea editie a Effie, festivalul care premiaza cele mai eficiente campanii de publicitate. Campania "Povestea merge mai departe" realizata de catre agentia GMP Advertising i-a adus brandului Timisoreana premiul Grand Effie.
"Strategia de marketing Timisoreana s-a bazat pe o pozitionare relevanta pentru consumatorul-tinta si pe consecventa in comunicare, de-a lungul timpului. Am mizat pe traditie, si nu in ultimul rand, am plecat mereu urechea la preferintele consumatorilor nostri. De aici, si lansarea PET-ului sau asocierea cu fotbalul", declara in 2007 Mihai Barsan, group brand manager al Ursus Breweries.
Bergenbier, unul dintre principalii concurenti ai Timisoreana pe piata locala, genereaza jumatate din vanzarile de pe piata locala ale InBev, potrivit unor declaratii anterioare ale lui Mihai Ghyka, fostul director general al companiei.
Astfel, la un volum de vanzari de 3,9 milioane de hectolitri anul trecut, Bergenbier a vandut peste 1,9 milioane de hectolitri, avansul de peste 15% comparativ cu 2006 fiind determinat in mare parte de campania de promovare "Ziua Barbatului", continuata si in acest an.
Cel mai vandut brand din portofoliul Heineken Romania este Golden Brau, cu un rulaj estimat de ZF in jurul a 100 de milioane de euro.
"Golden Brau este marca din portofoliul nostru care a inregistrat cel mai mare volum de vanzari. In anul 2007, volumul vandut de Golden Brau a fost de 1.700.000 hectolitri", declara Edwin Botterman, presedinte si CEO al Heineken Romania.
Incepand cu anul acesta, portofoliul Heineken Romania, din care fac parte marcile Heineken, G?ssser, Schlossgold, Silva, Ciuc, Golden Brau, Bucegi, Gambrinus, Harghita si Hategana, va cuprinde si brandurile Sovata, Dracula si Neumarkt, detinute anterior de Bere Mures.
Unitatile de productie detinute pana in prima parte a acestui an de producatorul muresean aveau o capacitate anuala de 1,6 milioane de hectolitri, inregistrand anul trecut vanzari de 1,2 milioane de hectolitri. Mare parte a acestor vanzari au fost realizate de brandul Neumarkt, un alt brand romanesc care intra in topul celor mai vandute branduri de bere.
Dupa intrarea Neumarkt in portofoliul Heineken Romania, berea Burger, din portofoliul grupului de firme European Drinks, detinut de fratii Micula, a ramas singura marca independenta cu volume mari, care se lupta cu brandurile din portofoliile multinationalelor.
Potrivit declaratiilor anterioare ale reprezentantilor companiei, brandul Burger a inregistrat in urma cu doi ani vanzari de peste 1,8 milioane de hectolitri, capacitatea totala a fabricii detinute de fratii Micula in judetul Bihor fiind de peste 5 milioane de hectolitri, potrivit ultimelor date disponibile.
Reprezentantii European Drinks nu au furnizat, pana la inchiderea editiei, informatii legate de volumul vanzarilor Burger pe piata locala in 2007.
Brandul Ursus este cel mai vandut brand din HoReCa (hoteluri, restaurante, catering), atat din punct de vedere volumic cat si valoric, potrivit unui studiu realizat in anul 2007 de compania de cercetare a pietei, MEMRB. Potrivit reprezentantilor Ursus Breweries, brandul Ursus detine o cota de piata de 15% pe acest segment.
Pe total retail Ursus a inregistrat in 2007 o cota de piata de 7%, fiind urmat de Ciucas, cu 6% din total piata locala de bere.
Ursus inregistreaza vanzari anuale de 1,4 milioane de hectolitri, in timp ce Ciucas vinde 1,2 milioane de hectolitri de bere, potrivit informatiilor disponibile pe site-ul SABMiller, ambele marci apartinand Ursus Breweries.
Singura filiala locala a unei multinationale care nu detine in portofoliu niciun brand romanesc este United Romanian Breweries Bereprod (URBB), controlata de grupul danez Carlsberg. URBB, cunoscut pe plan local prin intermediul brandurilor Tuborg si Skol, detine in potofoliu branduri internationale sau regionale situate doar pe segmentul premium.
"Skol este marca de bere din portofoliul nostru care inregistreaza cele mai mari vanzari in volum, in 2007 inregistrand peste 900.000 hectolitri", declara Catalin Ignat, marketing vicepresedinte al URBB. Potrivit estimarilor ZF, Skol a inregistrat anul trecut vanzari in jurul a 50 de milioane de euro.
Potrivit unui studiu realizat de Added Value la initiativa SABMiller, care detine Ursus Breweries, pe un esantion de 7.500 de persoane din 15 tari, 43% dintre consumatorii de bere romani nu au nici o preferinta asupra locului de provenienta a berii, 35% prefera una dintre marcile produse local, iar 22% prefera berea importata.
Piata locala a berii a depasit anul trecut 1,2 miliarde de euro, atingand un volum de 19,4 milioane de hectolitri, in crestere cu doar 9,6% fata de aceeasi perioada din 2006, cand realiza un volum al vanzarilor de 17,7 milioane de hectolitri, potrivit studiilor Asociatiei Berarii Romaniei si Institutului National de Statistica (INS).
Cresterea inregistrata in 2007 a fost sub avansul obtinut in 2006, de 16,4%, pe fondul unei reduceri a vanzarilor in ultimul trimestru al anului trecut.
Anul acesta, principalii producatori locali de bere, Heineken Romania, Ursus Breweries, InBev Romania, European Drinks si United Romanian Breweries Bereprod) estimeaza un ritm de crestere al pietei de aproximativ 5%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO