Analiză

Marcile populare isi fac tot mai mult loc pe piata de whisky

03.03.2005, 00:00 74

Piata de whisky si-a continuat in 2004 trendul ascendent din ultimii ani pe baza cresterii veniturilor lunare disponibile ale romanilor si a completarii segmentului de marci populare cu noi produse.


Cele mai mari cresteri au fost inregistrate in segmentul Irish whisky, desi acesta este mai scump decat media, si in cel al marcilor populare. Whisky-ul continua sa reprezinte circa jumatate din importurile de bauturi spirtoase, adica se ridica la 15 milioane de euro.


Segmentul Deluxe a fost dominat autoritar de Chivas Regal al francezilor de la Pernod Ricard, in timp ce, in cel standard, Ballantine's al numarului doi mondial Allied Domecq face regulile, conform jucatorilor din piata. Aceleasi surse afirma ca pe segmentul American Whisky, suprematia este detinuta de Jack Daniel's, o marca a celor de la Brown-Forman distribuita in Romania de Allied Domecq.


Pe segmentul value for money, lider este Quenne Anne, o marca importata din Scotia si imbuteliata in Romania, in timp ce in categoria popular conduce MacNair's. Pe single malt, suprematia si-o disputa Glenfiddich, Glenlivet si Glen Grant.


Piata whisky-ului are, inca, o cota foarte mica din totalul pietei de bau-turi spirtoase (aproximativ 1%), dar are sanse de crestere, mai ales ca marirea accizelor nu va influenta negativ in nici un fel importurile de spirtoase.



Se incinge lupta in segmentul popular


Piata autohtona de imported spirits ii are ca lideri absoluti pe cei de la Allied Domecq (distribuie si marci ale unui alt jucator important pe piata mondiala, Brown Forman) care detin circa 55%, fiind urmati de liderul mondial Diageo si francezii de la Pernod Ricard, care sunt umar la umar, cu circa 15 procente fiecare.


Whisky-ul reprezinta circa 50% din vanzarile bauturilor de import si de aceea orice importator are nevoie de o pozitie puternica in acesta categorie pentru a putea reprezenta o forta in piata.


Corneliu Valsan, general manager al Pernod Ricard Romania, spune ca piata de whisky a crescut anul trecut cu 30% fata de anul precedent. "Aceasta crestere se explica prin mentinerea preturilor constante in lei in ultimii doi ani pe fondul scaderii taxelor vamale, desi accizele au crescut, astfel incat whisky-ul a devenit accesibil unei categorii mai mari de con-sumatori. In alta ordine de idei, a crescut venitul lunar disponibil al consumatorilor. Nu in ultimul rand, a crescut competitia si numarul de marci in segmentul popular", sustine Valsan.


Una dintre cele mai mari cresteri a avut-o anul trecut segmentul de irish whisky, acolo unde Pernod Ricard este prezent cu marca Jameson.


"Spre deosebire de whisky-ul american (facut din porumb si distilat o singura data) si cel scotian (facut din orz si distilat de doua ori), whisky-ul irlandez e facut din orz si distilat de trei ori, ceea ce il face mai usor de baut si practic nu da dureri de cap. De altfel, la nivel mondial se inregistreaza un trend similar de crestere a consumului de whisky irlandez", sustine Valsan.


La nivelul intregii piete, categoria cu cea mai mare crestere a fost whiskyul irlandez cu vanzari mai mari cu 132%, desi este in medie cu 10% mai scumpa decat categoria dominanta, Standard Scotch. Pe locul doi ca si crestere a fost popular whisky, cea mai ieftina categorie, urmata de value for money.


2004 a adus o consolidare a pozitiilor liderilor de piata, unul dintre acestia fiind Chivas Regal care domina in mod autoritar (peste 75% din piata) categoria Deluxe.


Lider autoritar este si MacNair's in categoria populara, cu aproape 95% din vanzari. Ballantine's al celor de la Allied Domecq si-a pastrat anul trecut pozitia de lider in segmentul standard in timp ce Jack Daniel's, o marca a celor de la Brown Forman si distribuita de Allied Domecq, detine aproape 80% din vanzarile de whisky american.


Francezii de la Pernod Ricard domina segmentul value for money cu Quenne Anne, in timp ce cate-goria single malt e disputat de Glenfiddich, Glenlivet si Glen Grant.


Sarbatorile reprezinta perioada in care vanzarile de whisky cresc ametitor cu pana la 50%. "Perioada de sarbatori a fost net mai buna anul trecut decat in 2003. Vanzarile totale au fost mai mari cu aproximativ 50%", spune Tudor Furir, country manager la Allied Domecq Spirits & Wine Romania.


El afirma ca pachetele speciale au contribuit la cresterea vanzarilor de Sarbatori. "Pachetele speciale, asa-numitele 'gift packs' (Ballantine's , Teacher's cu doua pahare, cutiile de tabla si de carton), au fost extrem de bine primite de consumatori. Cresteri bune au inregistrat si brandurile mai ieftine: Old Smuggler si MacNair's, semn ca whisky-ul este apreciat si de consumatorii cu disponibilitati banesti mai reduse".



Marirea accizelor va favoriza brandurile de import


Importatorii spun ca marirea accizelor la bauturile spirtoase va duce la o scadere generala a pietei dar si la o crestere a preferintelor pentru brandurile de import datorita apropierii intre preturile acestora si ale acelora produse pe plan local.


"Marirea accizelor va duce la o scumpire a bauturilor spirtoase. Cresterea accizului de la 280 euro/ hectolitru alcool pur la un litru de bautura spirtoasa de 40 grade la 410 de euro/hectolitru de alcool pur va duce la o crestere a pretului unei sticle cu aproximativ 10.000 de lei. Fiecare producator va hotari daca scumpeste sau isi mentine pretul, reducandu-si marginea sau nivelul de investitii in brand. Impactul va fi mai vizibil la bauturile spirtoase produse local, unde o scumpire cu 10.000 de lei poate insemna o crestere cu 10-20%", afirma Furir.


Valsan sustine necesitatea maririi accizelor. "In primul rand, acesta masura este necesara si inevitabila in contextul integrarii Romaniei in structurile europene. Valoarea minima teoretica a accizului in UE este de 550 euro/hectolitru de alcool pur, dar nici o tara membra nu are o valoare atat de mica", spune Valsan.


El sustine ca marirea accizului va duce la o crestere a pietei negre din piata bauturilor spirtoase.


"In primul rand va creste piata neagra in lipsa unor masuri ferme de control. Apoi vor scadea vanzarile de produse locale ieftine care platesc accizul, fiind afectate, in special, produsele generice. De asemenea, vor creste vanzarile de bauturi premium din import", sustine Valsan. stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO