Analiză

Outdoor, un segment care a evoluat ca si totalul

22.12.2003, 00:00 23



Dupa o stagnare de trei ani in intervalul 10 - 12 milioane de dolari (net), piata publicitatii outdoor (pe panouri) a crescut in 2003 pana la 15 milioane de dolari, estimeaza reprezentantii sectorului. Nivel la care va ramane si in 2004, spun acestia.



Segmentul de outdoor detine aproximativ 15% din piata totala de publicitate, iar cresterea acestuia a venit odata cu cea a totalului cheltuielilor pentru publicitate din Romania.



Pentru outdoor, 2003 a fost, ca si 2002, anul restructurarii, in urma careia numarul de panouri de pe piata a scazut cu 20 - 30%. De asemenea, a fost anul iesirii fondului suedez de investitii Oresa Ventures din afacerea Churchill Media.



Churchill Media - al treilea jucator de pe piata, a fost cumparata anul acesta pentru cateva milioane de dolari de o companie mai mica - Effect Media.



Impreuna, cele doua companii s-au apropiat de locul doi de pe piata, Exclusiv Media, care detine o cota de 25 - 27%.



Lider detasat al pietei a ramas Euromedia, compania care detine o cota de 50% si are ca actionar majoritar grupul financiar american Advent International.



Oresa Ventures a investit in Churchill Media incepand cu 1998, pornind de la o participatie de 30%. Treptat, in urma unor majorari de capital, fondul suedez a ajuns actionar majoritar, cu o detinere de 60%.



Oresa a inceput pregatirile pentru vanzarea companiei la inceputul anului, achizitionand si participatiile celorlalti doi actionari ai Churchill Media: Innova Capital, alt fond de venture capital, si un om de afaceri britanic, fondatorul companiei.



Desi nu a confirmat asteptarile optimiste din 1997 - 1998, piata romaneasca de outdoor a atras investitii de 20 - 30 de milioane de dolari in ultimii cinci ani din partea fondurilor de investitii, oamenilor de afaceri cat si a unui investitor strategic.



Euromedia, liderul actual al pietei, a fost creat in urma achizitiei Monopoly Media de catre Advent International, care detinea deja o companie de outdoor in Romania - Europlakat. Advent a fuzionat apoi cele doua societati si a creat actualul lider de piata, cu o cota de 50%.



Este foarte probabil ca Advent sa caute cumparator pentru companie anul viitor.



Exclusiv Media a fost cumparata de gigantul media NewsCorp, controlat de magnatul Rupert Murdoch, de la omul de afaceri Elan Schwartzeberg.



Pe termen mediu, piata de outdoor este dominata de spectrul interzicerii reclamelor outdoor la tigari. Impusa de apropierea aderarii la Uniunea Europeana, masura nu a fost luata pana in prezent de autoritati. Reclamele la tigari detin 50% din piata de outdoor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO