Analiză

Piata locala de telefoane mobile: plus 100 de milioane de euro in 2004. Urmeaza stagnarea?

25.03.2005, 00:00 60

Ieftinirea terminalelor si incetinirea ritmului de atragere a noilor clienti afecteaza in 2005 piata locala a telefoanelor mobile, astfel ca incasarile nu mai cresc anul acesta decat cu maximum doua procente, fata de cresterea de 50% inregistrata in 2004, sustine un raport de analiza al EITO (Observatorul European pentru Tehnologia Informatiei), care se bazeaza pe informatii furnizate de compania americana de analiza International Data Corp. (IDC).


Romanii sunt optimisti insa si nu cred ca un astfel de calcul este realist. Oamenii din industrie spun ca vor creste atat numarul de noi utilizatori, cat si cel al clientilor care isi schimba vechiul telefon cu unul nou si multimedia. Deci scump.


Clasamentul principalilor vanzatori de telefoane mobile pe piata locala este unul dintre cele mai bine pazite secrete ale industriei. Opinia generala este insa ca Nokia, liderul pietei mondiale de telefoane mobile, are cele mai mari vanzari si in Romania. Surse din industrie vorbesc despre o cota de piata de peste 40% pentru producatorul finlandez, insa cifrele nu au fost confirmate oficial.


Anul trecut vanzatorii de celulare si operatorii care vand prin magazine proprii in Romania au incasat in total 295 de milioane de euro, fata de numai 196 de milioane de euro in 2003, sustine EITO. Conform estimarilor analistilor, cifra totala a incasarilor pe 2005 nu va trece de 300 de milioane de euro.


Tendinta este regasita, la parametri mai mici, si la nivelul regiunii central-europene, se arata in documentul citat. Astfel, incasarile in regiune s-au cifrat in 2004 la 1,91 miliarde de euro, cu mai bine de 22% peste nivelul din 2003, insa anul acesta vor creste cu numai noua procente.


Piata romaneasca a fost influentata anul trecut de numarul mare de noi clienti care si-au cumparat primul telefon mobil, spun responsabilii principalilor operatori. Operatorii au castigat in total peste 3,3 milioane de noi clienti, iar acest lucru a insemnat un numar considerabil de telefoane mobile vandute prin magazinele proprii si ale dealerilor companiei.


Spre exemplu, Orange a castigat anul trecut aproximativ 1,7 milioane de noi clienti, urcand la 5 milioane de utilizatori de la 3,3 milioane la finalul lui 2003. Connex a castigat aproximativ 1,5 milioane de noi clienti, ajungand la finalul anului la 4,91 milioane de utilizatori, fata de 3,45 milioane la inceputul lui 2004. Pe langa acesti noi utilizatori, a existat de asemenea un numar de oameni care s-au decis sa isi schimbe telefonul in cursul anului, sau carora le-a fost furat, astfel ca au fost obligati sa il schimbe. Rata este apreciata de jucatorii din piata la 30% din totalul utilizatorilor de telefonie mobila.


Conform oficialilor Orange, clientii companiei au raportat peste 100.000 de pierderi si furturi anul trecut. Astfel ca, per total, probabil peste doua milioane de oameni si-au schimbat telefonul anul trecut.


De altfel, cifra totala de 295 de milioane de euro ne poate da o indicatie privind volumul total de vanzari, daca luam in calcul faptul ca majoritatea telefoanelor vandute sunt cele la subsidii cu pret sub 50 de dolari.


Oricum am face calculul ies spre sase milioane de telefoane mobile vandute pe ansamblul anului trecut.


Subsidiile au dominat piata in 2004


"Vanzarea de telefoane mobile in magazinele noastre a crescut in anul 2004 cu peste 30% comparativ cu anul precedent", a declarat pentru ZF Rodica Cazangiu, Sales Director, Orange Romania. Prin reteaua proprie de distributie a operatorului de telefonie mobila


s-au vandut anul trecut peste 810.000 de terminale, a precizat ea. "Principalele motive sunt cresterea numarului de clienti noi, dar si programul de loializare Orange Thank You", a adaugat Rodica Cazangiu.


Romanii incep sa aprecieze nu numai telefoanele multimedia, dar si pe cele inteligente (SmartPhone), spun oficialii de la Orange. "Modelul C500 s-a bucurat de o reactie rapida din partea clientilor, astfel incat vanzarea acestui model a depasit estimarile noastre initiale", a precizat directorul de vanzari al Orange.


La Connex, vanzarile au fost de asemenea peste asteptari. "Volumul de vanzari al telefoanelor mobile a depasit asteptarile noastre, mai ales pe final de an. Trimestrul al  patrulea din 2004 a fost cel mai bun inregistrat de Connex pana in prezent", a precizat Andreea Stanescu, Senior Director, Consumer Market, Connex.


Telefonul mobil este astazi mai mult decat un aparat de comunicare, explica pentru ZF Imfred de Jong, managing director Nokia pentru Romania si Ungaria. "Este  util atat pentru a fi mereu in contact cu cei dragi, cat si pentru a fi in legatura cu informatiile necesare desfasurarii activitatii (...) El exprima personalitatea utilizatorului prin stil, design, functionalitati si sofisticatele combinatii intre toate acestea", a precizat el.


Trendul ascendent al vanzarilor a fost resimtit pe tot parcursul anului, a apreciat si Doru Oraseul, directorul de marketing al HAT. El spune ca in 2004, cele mai importante cresteri au fost pe segmentele telefoanelor "extreme" - foarte ieftine sau foarte scumpe.


De ce 50%


Anul trecut, nu numai numarul mare de noi utilizatori a avut un cuvant de spus in cresterea vanzarilor de telefoane mobile. Un factor important de crestere a fost diversificarea portofoliilor de telefoane ale principalilor producatori si aparitia de terminale ale unor noi jucatori pe aceasta piata, spun oamenii din industrie.


"Diversitatea telefoanelor a fost un factor de crestere, in special pe trimestrul patru", a precizat Petrut Stoica, managing director al Avenir Telecom. Telefoanele ieftine raman totusi cele mai bine vandute, in special modelele low-end ale Nokia, a explicat el.


"Evolutia si diversificarea serviciilor disponibile si terminalele fashion au facut ca o parte a clientilor Orange sa isi doreasca sa fie permament in pas cu moda", a precizat Rodica Cazangiu. In ceea ce priveste gama high-end, au fost cautate Nokia 6230, Sony Ericsson P910i sau Samsung E800.  Ca si volum, cele mai mari vanzari s-au realizat la modele ca Sagem ix1, Nokia 3410, Alcatel 320 si 153, Siemens A55, a mai spus responsabilul de la Orange.


Tendinta a fost resimtita si la Connex. "Cele mai vandute modele de telefoane au fost cele aflate in promotie,  la  un pret cat mai accesibil. De un foarte mare succes s-au bucurat telefoanele la oferte promotionale, in special cele care dispun de camera foto incorporata: Sony Ericsson T610, Siemens MC60, a spus Andreea Stanescu.


Nokia si-a largit portofoliul de terminale la peste 40 de modele pentru a raspunde unor segmente de public foarte diverse, a spus Imfred de Jong. "Cresterea spectaculoasa a vanzarilor, ca peste tot in lume, a fost de sarbatori", a precizat el. HAT si Samsung mizeaza pe terminalele high-end, unde producatorul sud-coreean vrea sa se pozitioneze ca lider de piata.


"Fiind foarte bine structurat, portofoliul HAT/Samsung a reusit sa satisfaca nevoile tuturor consumatorilor, fie ca a fost vorba de design, fie de caracteristici performante", a declarat pentru ZF Simon Rhee, managing director Samsung Electronics Austria GmbH.


Optimism vs. calcule la rece


Anul acesta vor aparea cel putin alte doua milioane de utilizatori de telefonie mobila, daca nu chiar trei, daca e sa ne luam dupa estimarile specialistilor din domeniu.


Richard Moat, seful Orange, estima intr-o declaratie anterioara ca operatorul de telefonie mobila va atrage anul acesta inca un milion de clienti.


La randul sau, Imfred de Jong, manager Nokia pentru Romania si Ungaria, aprecia ca la finalul lui 2005 rata penetrarii telefoniei mobile va fi de 58% pe piata locala. Ceea ce ar inseamna cam 13 milioane de utilizatori, deci cu trei milioane mai multi decat  la finalul lui 2004. De ce ar stagna incasarile?


"Personal, nu vad nici un motiv pentru care nu s-ar mentine rata de crestere de anul trecut", a declarat pentru Petrut Stoica, manager general al Avenir Telecom, care detine lantul de magazine Internity, specializate in echipamente si servicii de telefonie. Cam asta este si opinia celorlalti jucatori din domeniu.


"Piata telefoanelor mobile din Romania este una foarte variata si de aceea cred ca trebuie sa privim lucrurile diferentiat atunci cand vorbim de cresterea sa", a explicat Doru Oraselu, marketing manager la HAT, distribuitor unic pe piata locala al telefoanelor mobile Samsung.


"Cresterea substantiala s-a inregistrat pe segmentul de new entries si a fost cauzata de cresterea ratei de penetrare a telefoniei mobile si implicit a utilizatorilor de servicii GSM. Estimam ca pentru anul 2005, cresterea pe acest segment va avea tot o tendinta ascendenta, chiar daca nu va mai inregistra saltul de anul trecut", a precizat Oraselu. Din contra, el apreciaza ca anul acesta va creste numarul celor care vor sa isi inlocuiasca telefonul vechi. "Daca la aceasta tendinta adaugam si lansarea in viitorul apropiat a serviciilor 3G, obtinem imaginea unei piete cu oportunitati sigure de crestere", a mai spus el.
dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO