Analiză

Producatorii de ciocolata sunt anul acesta mai euforici decat consumatorii

14.09.2004, 00:00 119

Dupa o cursa neintrerupta lansari si investitii in promovare, producatorii de ciocolata au ajuns sa vada si rezultatele.
Vanzarile de ciocolata au crescut cu aproape 30%, in volum, pe prima jumatate a acestui an, fata de aceeasi perioada a anului trecut, arata datele furnizate de compania de cercetare de piata ACNielsen Romania. Miza este mare, intrucat piata se ridica la peste 100 de milioane de euro pe an.
Pe langa factorii strict economici - cresterea veniturilor, dezvoltarea retelelor de retail, investitiile in promovare - anul acesta si vremea a tinut cu producatorii de ciocolata. Ploile si racoarea din aceasta vara au atenuat sezonalitatea, astfel ca pe perioada verii vanzarile nu au mai scazut ca in mod normal.
In acest context, reprezentantii principalilor producatori spun ca preferintele consumatorilor se indreapta catre arome tot mai rafinate si mai sofisticate - cappucino, nuci, bauturi alcoolice, miere, tiramisu.
"S-a trecut de la preferinta pentru creme de fructe, exprimata accentuat in ultimii cativa ani, catre arome mai rafinate - cappuccino, bauturi. Estimam ca aceste schimbari vor fi din ce in ce mai rapide", spune Ioana Moga, directoare de marketing in cadul companiei Excelent, unul din principalii producatori.
In marketing, sunt in voga "editiile limitate", iar la nivel de strategii pe termen lung, se intrevede o consolidare a pietei.
"Potrivit estimarilor noastre, pe prima jumatate a acestui an, cel mai dinamic segment au fost tabletele, care au crescut in volum cu circa 15% fata de anul trecut. Factorii care au dus la aceasta crestere sunt dezvoltarea structurii de retail si cresterea ponderii canalelor mari si key accounts, cresterea numarului de marci, lansarile de game de sezon", a spus Cristian Stancu, directorul de marketing al companiei Supreme Chocolat, care produce Primola si Novatini.
Supreme Chocolat se afla pe locul trei pe aceasta piata, dupa Kraft si Excelent-Kandia, acestea fiind foarte aproape, ambele cu cote de piata de peste 30%.
Poate mai mult decat in oricare alta piata, in ciocolata noutatea este elementul cheie al vanzarilor. Companiile producatoare fac orice sa tina treaz apetitul consumatorilor - fie ca schimba aromele, fie designul ambalajului, sau gramajul, totul e sa vina cu ceva nou.
Heidi Chocolate Suisse, companie care detine circa 7% din piata, a lansat anul acesta tabletele de 100 de grame, fata de cele clasice care au 200 de grame.
"Cea mai notabila tendinta pe piata ciocolatei este aparitia "editiilor limitate", un caz concret fiind tabletele de vara. Este un concept de care probabil vor profita tot mai multi producatori pentru a reduce efectul sezonalitatii in perioada de vara", a afirmat Emilian Cristescu, brand manager in cadul producatorului de ciocolata Heidi Chocolte Suisse.
Numai in ultima luna, compania a lansat doua game noi - Delight si Grand?Or - si a relansat una existenta.
Excelent-Kandia, compania formata prin fuziunea dintre cei doi producatori autohtoni de ciocolata, a mizat anul acesta pe editiile limitate. Pentru brandul Kandia, compania a lansat sortimente speciale de ziua femeii si pentru sezonul de vara.



Supreme spune ca a crescut cu 120%
In ceea ce priveste rezultatele financiare ale producatorilor de ciocolata pe primul semestru, acestea sunt cu mult peste media din alte sectoare.
Supreme Chocolat, producatorul marcilor de ciocolata Primola si Novatini, a realizat o crestere cu 120% in dolari a vanzarilor in prima jumatate a anului, comparativ cu perioada similara a anului precedent.
"In primele sase luni vanzarile de ciocolata au fost peste asteptari iar tendinta de inceput a semestrului doi indica o crestere si mai semnificativa. In primele sase luni am volumul total al vanzarilor a crescut cu peste 120% fata de aceeasi perioada a anului 2003, acest lucru datorandu-se lansarii marcii Novatini la sfarsitul 2003 si a batoanelor Primola Zoo si drajeurilor Primola Rondo in 2004", a mai spus Stancu.
Cu circa 700 de angajati, Supreme Chocolate este o afacere de peste 40 de milioane de dolari pe an, actionarii fiind oameni de afaceri libanezi.
Investitiile de extindere realizate de Supreme Chocolat anul trecut s-au ridicat la circa 5 mil. Euro, iar pentru acest an bugetul este tot de 4-5 mil.euro, din care o parte in constructia unui depozit de produse finite si a unui centru de logistica.
"Proiectele de investitii pentru 2004 la ora actuala mare parte din ele sunt finalizate. Planul de investitii in noi piete va continua in 2005", a mai spus Stancu. In cea de-a doua jumatate a acestui an, compania a intrat si in categoria pralinelor cu marcile Novatini si Primoline.
Kraft Foods Romania lider de piata alaturi de Excelent nu a dezvaluit rezultatele financiare pe prima jumatate a acestui an. Compania detine o cota de peste 30% din piata cu marcile Africana, Poiana, Suchardine (produse in Romania), Smash, Milka, Toblerone (importate).
Kraft Foods a intrat pe piata romaneasca in urma cu zece ani odata cu achizitionarea fabricii Poiana Produse Zaharoase din Brasov.
Anul trecut, afacerile din Romania ale grupului si-au reluat trendul ascendent, dupa doi ani de declin. Compania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 53 de mil.euro, in crestere cu aproximativ 8% fata de anul precedent, cea mai mare pondere in vanzari avand-o dulciurile. Kraft este si unul din cei mai mari investitori in publicitatea de ciocolata.



Nestle: piata ciocolatei ne interseaza
Intre timp, si gigantul Nestle, cel mai mare grup alimentar din lume, priveste cu interes aceasta piata.
"Piata ciocolatei este foarte interesanta, insa segmentul tabletelor este foarte aglomerat acum. Probabil vom fi martorii unei consolidari a pietei in anii urmatori, mai ales odata cu cresterea competitiei ca urmare a reducerii sau eliminarii taxelor de importurile din statele UE", a spus Paul Nuber, directorul general Nestle Romania.
Deocamdata, Nestle este lider in categoria napolitanelor de ciocolata, cu marca Joe, produsa la Timisoara, la fabrica pe care compania elvetiana a achizitionat-o in urma cu patru ani. Nestle mai are in portofoliu si batoanele de ciocolata Lion.
"Cele doua categorii au avut o evolutie peste asteptari anul acesta. Din acest motiv, Nestle tocmai a lansat doua noi sortimente Joe-Milky - napolitane in ciocolata pentru copii - si Joe Crunch", a mai spus Nuber.
Compania a anuntat anul acesta ca urmeaza sa mai investeasca 3,5 milioane de euro in brandul Joe. Nestle are acum in Romania 500 de angajati.



Noi investitii in publicitate
Daca pana acum investitiile in publicitate s-au concentrat pe tablete si praline, de acum inainte jucatorii se pregatesc sa investeasca si in promovarea altor segmente cum ar fi batoanele sau drajeurile.
"Tabletele sunt cel mai dinamic segment si datorita numarului mare de marci promovat, investitiilor in comunicare. Lucrurile incep sa se miste insa si in celelate categorii. Un exemplu in acest sens sunt batoanele, categorie in care vom incepe sa investim de anul viitor pentru promovare si comunicare", a spus Stancu de la Supreme Chocolats.
Kandia este una din marcile care au atras cele mai mari investitii in publicitate. Relansarea marcii Kandia, sustinuta printr-o campanie agresiva pe toate canelele media, a presupus investitii de 2,5 milioane de euro.
Recent, compania a inchis fabrica de ciocolata Kandia de la Timisoara si a mutat liniile de productie la fabrica din Bucuresti. Pe primul semestru al acestui an, Excelent a raportat o cifra de afaceri de 14,2 mil.euro, in crestere cu 18% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Heidi Chocolate Suisse asteapta pentru acest an o crestere cu 40% a vanzarilor fata de anul trecut. Obiectivul anual al companiei este obtinerea unei cifre de afaceri de 10 milioane de franci elventieni (8 mil.$). Compania are o fabrica de ciocolata in Bucuresti, cu 250 de angajati.
Potrivit unor estimari piata totala a ciocolatei din Romania se ridica la circa 100 de milioane de euro pe an. Aceasta piata a traversat doi ani de scadere in 2002 si 2002, dupa care anul trecut a inceput din nou sa creasca. Consumul de ciocolata pe cap de locuitor ramane insa redus - circa 0,7 kg pe cap de locuitor, fata de state din Europa de Vest unde ajunge si pana la 12 kg pe cap de locuitor (Elvetia).
Desi cea mai mare parte a vanzarilor provin din productia locala, exista si multe marci importate. Kraft importa spre exemplu, pralinele Milka sau batoanele Toblerone. Ciocolata belgiana Guylian sau marca Merci sunt prezente de cativa ani in magazinele din Romania.
georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO