Analiză

Retelele de magazine au dat lovitura in acest an: profituri pe toata linia din activitatea din Romania

21.12.2004, 00:00 28



Reactia peste asteptari romanilor la noile formate de magazine va aduce anul acesta pe profit aproape toti marii jucatori de pe piata romaneasca. Dupa Metro si Billa, care sunt de mai bine de patru ani pe profit si ultimii jucatori intrati pe piata vor iesi de anul acesta din "zona rosie".



Dupa investitii cumulate de peste 250 de milioane de euro in ultimii trei-patru ani, Carrefour si Selgros vor stopa pierderile pe care le-au inregistrat pana acum in Romania.



"Anul acesta este primul in care Selgros ajunge sa realizeze break-even (pragul de rentabilitate - n. red.)", sustin reprezentantii retelei de magazine Selgros Cash & Carry. Cele sapte magazine ale retelei Selgros, amplasate in Bucuresti si in marile orase din tara, vor ajunge anul acesta la o cifra de afaceri de peste 250 de milioane de euro.



Anul trecut Selgros a inregistrat in Romania o cifra de afaceri de peste 170 de milioane de euro, pierderile depasind 7 milioane de euro. Pe termen mediu grupul german a anuntat un obiectiv de 15 magazine cash & carry pe piata romaneasca, ritmul de dezvoltare programat fiind de doua magazine pe an.



Cea mai spectaculoasa evolutie o va inregistra in acest an grupul francez Carrefour. Cele patru hypermarketuri Carrefour vor ajunge anul acesta la vanzari cel putin duble fata de anul trecut, cand s-au situat, la aproape 130 de milioane de euro. In aceste conditii francezii vor inregistra si primele profituri de la intrarea lor pe piata romaneasca in anul 2000.



Gilles Venet, directorul financiar al grupului francez Hyparlo, cel care asigura managementul hypermarketurilor Carerfour in Romania, declara anterior ca performantele de pe piata romaneasca au fost superioare previziunilor initiale.



El spunea in primavara acestui an ca pragul de rentabilitate a fost atins iar rezultatul din exploatare a devenit echilibrat.



Cum intre timp pe langa Carrefour Militari (deschis la jumatatea anului 2001) si Carrefour Orhideea (deschis in toamna anului trecut) au fost inaugurate alte doua hypermarketuri in cartierul Colentina din Bucuresti (primavara acestui an) si in orasul Brasov (toamna acestui an), rezultatul din exploatare al companiei va deveni puternic pozitiv. Astfel, spun reprezentantii grupului francez rezultatul net al Carrefour Romania se va apropia de echilibru in acest an.





Primul venit, primul servit



Profiturile celor doi comercianti internationali - Selgros si Carrefour, vor creste si mai puternic de anul viitor, pe masura ce numarul de magazine va creste cu cate doua pe an in cazul fiecareia dintre retele.



Alti jucatori internationali, precum Metro sau Billa, prezenti pe piata romaneasca de opt si respectiv cinci ani, sunt de mai mult timp pe profit. Metro a realizat anul trecut, potrivit datelor Ministerului Finantelor Publice, o cifra de afaceri de peste 820 de milioane de euro si un profit net de peste 14,5 milioane de euro. Metro opereaza in acest moment 21 de magzine cash & carry in Bucuresti si principalele orase din provincie si a deschis si primul magazin de acest tip din Republica Moldova.



Reteaua de supermarketuri Billa, detinuta de grupul german de distributie Rewe, a realizat la randul sau anul trecut un profit net de peste 4,5 milioane de euro, la o cifra de afaceri de peste 120 de milioane de euro. Primul supermarket Billa a fost deschis in anul 1999 in Bucuresti, de atunci reteaua extinzandu-se la 13 magazine amplasate atat in Bucuresti cat si in principalele orase din tara.



O abordare mult mai prudenta a pietei locale a avut-o grupul francez Intermarche. Acesta a deschis primul sau magazin sub marca Interex in anul 2002 la Ploiesti si a reusit din primul an de functionare sa treaca pe profit. Magazinul, care a implicat o investitie de peste 2,5 milioane de euro a inregistrat anul trecut, potrivit datelor Ministerului de Finante, o cifra de afaceri de peste 11 milioane de euro si un profit de peste 160.000 de euro.



La mijlocul acestei saptamani Interex va deschide al doilea sau magazin, care va fi situat in orasul Giurgiu, fiind





Si romanii au cu ce



Chiar daca cele mai spectaculoase evolutii le-au avut jucatorii straini, nici jucatorii locali nu sunt de neglijat. Reteaua de supermarketuri Artima detinuta de omul de afaceri Florentin Banu, a ajuns la jumatatea acestui an, potrivit lui Banu, la pragul de rentabilitate. Desi planurile intiale vizau ca anul acesta sa fie incheiat "pe zero", pana la urma cele 14 supermarketuri Artima care vor fi operationale la finalul acestui an ii vor permite omului de afaceri sa se poata concentra si pe celelate investitii pe care le are in desfasurare.



Este foarte probabil ca pana la urma profiturile inregistrate de Artima sa treaca tot in mainile unor companii internationale, Banu anuntand inca de la inceperea afacerii in anul 2001 ca la un moment dat este posibil sa vanda reteaua de magazine unui grup international, asa cum a facut cu marca de napolitane Joe.



Cele 14 supermarketuri Artima vor ajunge anul acesta, potrivit lui Banu, la o cifra de afaceri de 28 de milioane de euro, fata de 16 milioane de euro anul trecut.



Cei doar trei-patru ani pentru a trece pe profit a facut ca, pe langa Carrefour, Selgros, Metro sau Billa, de anul viitor sa isi anunte intrarea pe piata romaneasca si alte grupuri importante in domeniu precum Kaufland sau Tengelmann, ambele urmand sa procedeze la un ritm de expansiune foarte rapid.



Acum toti acesti comercianti se asteapta sa inregistreze vanzari record de sarbatori, afluenta de cumparatori de la sfarsitul saptamanii trecute fiind peste asteptari.





Profiturile ajung si la mall-uri



Nu doar retelele de magazine internationale au inregistrat profituri din activitatea de pe piata romaneasca. Anchor Grup, compania detinuta de grupul turcesc Fiba si care opereaza primul complexul comercial de tip mall din Capitala, Bucuresti Mall, a trecut anul trecut pentru prima data in existenta sa pe profit.



Anchor Grup a deschis Bucuresti Mall in luna septembrie a anului 1999 primul complex comercial de tip mall de pe piata locala, pe locul unui fost "circ al foamei", situat in Vitan, pe care turcii l-au cumparat la pachet pentru 6 milioane de dolari.



Investitia care a ajuns intre timp la mai bine de 45 de milioane de dolari a functionat mai bine decat anticipau investitorii turci, iar de anul trecut, potrivit datelor disponibile la Ministerul de Finante, Anchor Grup a inregistrat un profit de aproape 3,4 milioane de euro la o cifra de afaceri de aproape 11 milioane de euro.



In imediata vecinatate a complexului comercial Bucuresti Mall, Anchor Grup va incepe constructia unui imobil de birouri in valoare de 15 milioane de euro. Imobilul, care va fi deschis cel mai devreme in ultima parte a anului viitor, va avea o suprafata totala construita de peste 20.000 de metri patrati, structurata pe 11 etaje.



In toamna acestui an Anchor Grup a ridicat si mai mult miza deschizand al doilea complex comercial de tip mall din Capitala, Plaza Romania, situat pe locul unui fost "circ al foamei" din zona Lujerului - Militari.



Plaza Romania a implicat o investitie de 45 de milioane de euro, finantarea fiind asigurata si prin intermediul unui imprumut sindicalizat din partea HVB Bank Romania si Bank Austria Creditanstalt, membra a grupului bancar german HVB, in valoare de 45 de milioane de euro.



Reprezentantii Anchor Grup, spun ca planurile lor de investitii nu se opresc la cele doua mall-uri, pe termen mediu dezvoltatorul turcesc estimand ca ar putea ajunge la cinci-sase mall-uri, pe langa Bucuresti fiind vizate si principalele orase din tara.



Plaza Romania este in preznet cel mai mare complex comercial de tip mall de pe piata romaneasca, suprafata sa construita depasind 100.000 de metri patrati.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO