Analiză

Succesul lui Yaris propulseaza Toyota in Europa

23.08.2000, 00:00 29



La sfarsitul anilor '70, gigantul auto japonez Toyota a intrat agresiv pe piata americana, diminuand cota de piata a producatorilor locali si cucerindu-si o clientela fidela care nu si-a schimbat preferintele nici in ziua de azi.

Cu peste doua decenii mai tarziu, Toyota, cel de-al treilea producator mondial de automobile, depune eforturi mari pentru a-si reedita succesul american si in Europa, o piata unde japonezii nu au reusit niciodata sa devina o prezenta convingatoare.

Pe parcursul urmatorilor trei ani, compania intentioneaza sa cucereasca o cota de piata de 5%, realizand vanzari de 800.000 automobile, din care jumatate vor fi produse pe plan local.

Totusi, tinta de 5% nu se compara cu cele 18% detinute de companie in Statele Unite si cele nu mai putin de 41% pe piata japoneza. Pe o piata foarte competitiva si fragmentata insa, incercarea firmei de a-si face loc printre gigantii europeni este prima de acest gen intreprinsa de o companie japoneza.

"Pentru a obtine pragul de 5% si a-l depasi, trebuie sa fii un jucator serios", a afirmat John Wormald, de la compania de consultanta auto Autopolis, citat de Reuters.

In 1999, toti producatorii japonezi au inregistrat vanzari cumulate de doar 1,73 milioane unitati in Europa, avand o cota de piata combinata de 11,5%. Cota de piata detinuta de Toyota a fost de 3,2%.

In acest an insa, eforturile depuse de Toyota pentru a deveni cunoscuta in Europa incep sa aiba efect. In primele sase luni ale anului 2000, Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) apreciaza ca vanzarile Toyota in Europa au crescut cu 24% la 299.519 unitati - o cota de piata de 3,6% si o rata de crestere care a depasit-o pe cea a majoritatii concurentilor.

In spatele acestui succes este primul automobil Toyota proiectat special pentru piata europeana, Yaris.

Incepand cu primele luni ale anului viitor, Toyota va incepe productia modelului mini-compact, care a primit titlul "European car of the year 2000", la o fabrica nou-construita din Valenciennes, France.

Pana la sfarsitul anului 2000, Toyota va oferi publicului european 13 noi modele, printre care Yaris si modelul inrudit Yaris Verso.

Daca ofensiva europeana a firmei va avea succesul scontat, analistii auto apreciaza ca producatorii care domina in prezent piata europeana - Volkswagen, PSA Peugeot-Citroen, Renault si Fiat - vor fi nevoiti sa ia in consideratie, pentru prima data, amenintarea unui adversar japonez de calibru.

"Am vazut ce a reusit Toyota in Statele Unite. Sunt sigur ca au capacitatea de a intra pe o piata si de a domina o industrie", a afirmat James Collins, analist pentru piata auto europeana la Donaldson, Lufkin & Jenrette.

Reputatia de calitate si inovatie tehnica a firmei Toyota este recunoscuta unanim in intreaga industrie auto. Perioada de timp in care noile modele ajung pe piata este mai scurta decat a oricarui concurent - compania are nevoie, in medie, de numai 18 luni pentru a dezvolta o platforma noua, comparativ cu un timp aproape dublu la alti producatori.

In plus, Toyota beneficiaza deja de succese importante in privinta teritoriilor neutre din Europa - a tarilor precum Danemarca, Grecia, Finlanda, Irlanda, Norvegia si Suedia, care nu au producatori importanti pe plan intern.

Contingentele vamale, care au limitat numarul masinilor japoneze importate in Europa, au afectat patrunderea Toyota in Europa. La sfarsitul anului 1999, insa, contingentele au fost anulate, deschizand calea concurentei libere dintre producatorii japonezi si cei americani.

"Calitatea masinilor Toyota este cu totul deosebita, dar ramane intrebarea daca vor reusi sa produca automobile care sa se potriveasca si sa provoace piata europeana", a afirmat John Wormald. Compania detine un birou european de design pe Coasta de Azur, dar in afara de seria Yaris, linia sa de modele este complet nepotrivita pentru gusturile europenilor.

Totusi, succesul european al firmei va depinde de capacitatea sa de a repeta succesul inregistrat de Yaris pe alte piete, dezvoltand in acelasi timp un "look" european pentru masinile lor.

"Un produs «hit» cum este Yaris va imbunatatui cu siguranta perspectivele unei firme care nu are o retea de distributie deosebit de dezvoltata", a afirmat Colin Couchman, analist la Standard & Poors. "Pe termen lung, insa, ei vor avea nevoie de mai mult decat de o masina din categoria sub-compacta pentru a avea succes in Europa", a incheiat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO