Analiză

Va trece consumul de bere de pragul celor 100 de litri, dupa boomul din acest an?

Va trece consumul de bere de pragul celor 100 de litri, dupa boomul din acest an?

Click pentru imaginea marita

13.12.2007, 16:38 17

De altfel, nici la inceputul lui 2007 companiile multinationale nu mizau pe cresteri mai mari de 10%, insa vremea calda, impreuna cu vanzarile de bere la PET si cresterea puterii de cumparare a consumatorilor, au determinat un ritm de crestere al vanzarilor de aproximativ 20% in acest an.
Astfel, potrivit estimarilor ZF, pe baza datelor furnizate de companii, vanzarile de bere vor depasi anul acesta 21 mil. hl, ceea ce ar genera o piata cu o valoare de aproximativ
1,2 mld. euro, potrivit declaratiilor jucatorilor din industrie.
Insa tinand cont ca, potrivit companiei de cercetare MEMRB, piata berii a inregistrat in primele noua luni un avans de 33,3% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, inseamna ca ritmul de crestere ar putea fi chiar mai mare de 20% in 2007. Numai in sezonul estival, perioada iunie-august, vanzarile de bere s-au ridicat la 700 de milioane de litri, adica jumatate din piata totala la nivelul anului 2004.
"Cresterea de 10-15% inregistrata anual de piata berii in ultima perioada nu este o crestere obisnuita pentru o piata matura. Anul acesta piata berii a fost ajutata atat de integrarea Romaniei in Uniunea Europeana, cat si de cresterea nivelului de trai si de temperaturile ridicate din aceasta vara. Incepand cu anul viitor, piata locala a berii va incepe sa inregistreze cresteri de aproximativ 5%", estimeaza Shachar Shaine, presedintele United Romanian Breweries Bereprod (URBB).
In ciuda acestui fapt, URBB, care produce marci premium precum Tuborg si Carlsberg, ia in calcul chiar si o noua fabrica in viitorul apropiat pentru extinderea capacitatilor de productie, deoarece vanzarile din acest an i-au luat prin surprindere pe producatori, care asteptau cresteri de intre 7-10% in 2007.
Opinia sa este impartasita si de Edwin Botterman, presedinte si CEO al Heineken Romania, care declara ca piata a crescut atat de mult incat este nevoie de noi investitii in productie, dar care confirma ca incepand cu anul viitor situatia actuala din piata berii se va schimba.
"In primul rand, exista o crestere substantiala a costurilor industriei noastre: costurile pentru materii prime si ambalaje cresc cu peste 30%. Alte costuri, ca de pilda cele pentru publicitate, cresc si ele mult mai mult decat inflatia. Aceste aspecte vor conduce inevitabil spre cresteri de preturi, ceea ce va afecta consumul de bere in 2008. Nu as fi surprins sa constatam anul viitor o crestere de piata de o singura cifra (sub 10% - n. red)", explica reprezentantul Heineken.
Cel mai optimist jucator al pietei este Ursus Breweries care in ultimii cinci ani si-a dublat consecutiv profitul, pana la 35 de milioane de euro, cat inregistra la finele anului trecut.
Reprezentantii companiei estimeaza pentru urmatorii ani mentinerea cresterilor experimentate de piata locala a berii in 2007, bazandu-se pe majorarea puternica a consumului de bere pe cap de locuitor din ultimii ani.
"Estimam ca piata berii din Romania va continua sa creasca in urmatorii doi-trei ani, cu aproximativ 10-20%, pana la un consum de 90-100 litri per capita", a declarat Andrei Haret, vicepresedinte vanzari si distributie al Ursus Breweries.
Potrivit declaratiilor anterioare ale lui Edwin Botterman, consumul de bere anual ar putea depasi anul acesta pragul de 90 de litri pe cap de locuitor, Romania devenind astfel una dintre primele zece tari din lume, raportat la consumul de bere pe cap de locuitor.
In prezent, cei mai mari bautori de bere ai Uniunii Europene raman cehii, germanii, austriecii si danezii cu un consum anual pe cap de locuitor de 160 de litri, 118 litri, 111 litri, respectiv 90 de litri de bere. In Romania se consuma bere aproximativ la fel de mult ca in Slovacia si Ungaria, unde in 2006 s-au consumat in medie 82,5 litri, respectiv 80,1 litri de bere, dar mai mult ca in Spania, 79 de litri, sau Italia si Franta, unde consumul de bere este de doar 30 de litri anual pe cap de locuitor.
Temperaturile ridicate, unul dintre factorii care au ajutat la cresterea vanzarilor de bere in acest an, au determinat insa si scaderea productiei de orz, una dintre principalele materii prime necesare productiei berii, ceea ce a dus la o crestere puternica a pretului la materia prima.
"Pretul materiilor prime a inregistrat o crestere pe piata spot (piata bursiera in care marfurile si valorile mobiliare sunt vandute cu plata cash si cu livrare fizica imediata - n.red.) de la 220 de euro pe tona in 2006 la 400 de euro in 2007", a spus vicepresedintele pe vanzari si distributie al Ursus Breweries.
In prezent, in Romania pretul berii este mai mic decat in Ungaria si Polonia, dar aproximativ la acelasi nivel ca in Slovacia, potrivit datelor Ursus Breweries. Majorarea pretului materiilor prime, impreuna cu cel al ambalajelor si al costurilor de promovare ar putea avea insa urmari si in structura pretului berii.
Ursus Breweries, filiala locala a producatorului de bere SABMiller, a fost primul dintre principalii jucatori ai pietei care a anuntat o scumpire a preturilor la toate brandurile din portofoliu, ca urmare a secetei din acest an.
"Ursus Breweries a majorat pretul berii in luna aprilie a acestui an cu 3,5%-4%. O noua crestere va fi determinata de piata. Speram sa mentinem preturile la nivelul inflatiei, dar, in cazul in care pretul orzului se va mentine la fel de mare, este posibil ca pretul berii sa creasca mai mult decat nivelul inflatiei", estimeaza Haret.
Producatorul brandului Tuborg a recurs, de asemenea, la cresterea preturilor in cursul acestui an si intentioneaza sa apeleze si anul viitor la aceeasi solutie.
"Am crescut anul acesta pretul la toate produsele noastre cu 3%. Presiunea exercitata de alte piete, sub raportul costurilor, nu poate fi niciodata neglijata si cresterea preturilor la bere se va face simtita si in 2008. Pentru anul viitor avem confirmate cresteri ale materiilor prime si nu numai, ceea ce ne face sa estimam o crestere a preturilor produselor noastre intre 2-5%", a declarat Catalin Ignat, vicepresedinte marketing al URBB & Carlsrom.
Presedintele Heineken Romania estimeaza ca schimbarile care vor avea loc in 2008 pe piata berii vor avea ca rezultat o competitie mai dura, cheltuieli comerciale mai ridicate si deci marje mai scazute in industria berii, ceea ce va duce la o scadere a nivelului general de rentabilitate al acestui sector.
Prezenta a patru mari jucatori mondiali pe piata locala de bere (Heineken, SABMiller, InBev si Carlsberg) face ca industria sa fie caracterizata de productia locala, atat importurile, cat si exporturile nedepasind pragul de 1%.
Potrivit Anuarului "Cele mai valoroase 100 de companii din Romania", realizat de ZF in parteneriat cu casa de investitii Capital Partners, producatorii brandurilor Bergenbier, Timisoreana si Golden Brau au avut anul trecut o valoare cumulata de peste 1,1 mld. euro. Cea mai valoroasa companie din industria berii a fost filiala locala a producatorului olandez Heineken, care a fost evaluata de Capital Partners la
455 mil. euro, in crestere cu 40% fata de anul precedent.
Faptul ca primii trei jucatori din piata berii sunt prezenti intre primele 100 cele mai valoroase companii din industria locala demonstreaza cat de competitiva este aceasta piata, in conditiile in care nicio alta companie din industria lactatelor, din panificatie, preparate din carne sau bauturi alcoolice, de exemplu, nu a reusit sa treaca pragul de 200 de milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO