Auto

17 mărci auto au ieşit din criză: maşinile scumpe sunt primele care au dat tonul creşterii în 2011

17 mărci auto au ieşit din criză: maşinile scumpe sunt primele care au dat tonul creşterii în 2011

17 mărci auto au ieşit din criză

Autor: Bogdan Alecu

09.01.2012, 13:13 2260

Numărul mărcilor auto care au revenit pe plus în 2011 aproape s-a triplat faţă de anul trecut, astfel că 17 branduri din piaţa auto au consemnat un avans al vânzărilor, potrivit statisticilor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor.

În 2010 doar şase din cele peste 80 de mărci auto care se vând în România au reuşit să termine anul pe plus. Clasamentul creşterilor din industria auto este dominat în 2011 de mărcile premium, care vând maşini de cel puţin 20.000 de euro, în timp ce doar trei branduri de volum au reuşit să sfideze declinul pieţei, care a ajuns la 14% în 2011 în cazul autoturismelor noi.

Cele trei branduri de volum (VW, Toyota şi Hyundai) s-au adresat atât firmelor prin vânzări de flote, cât şi persoanelor fizice în cadrul programului "Rabla".

Cea mai mare creştere a unei astfel de mărci a fost de 18% în cazul Toyota, la peste 2.700 de autoturisme, urmată de cea a Volkswagen de 12%, la peste 8.700 de maşini, urmată de Hyundai cu 4%, la 2.600 de unităţi.

Totodată, Volkswagen a fost anul trecut şi marca cu cele mai multe maşini înmatriculate, depăşind Skoda, care s-a clasat pe locul secund cu peste 1.200 de maşini mai puţin, în condiţiile în care marca din Cehia a înregistrat şi un declin de 6% al vânzărilor.

Pe locul trei în cadrul mărcilor de import s-a clasat Renault cu aproape 6.900 de maşini, în scădere cu 13%, urmată de Ford cu 4.800 de unităţi, în scădere cu 6%.

Pe locurile patru, cinci şi şase în topul celor mai bine vândute mărci "pe plus" se află cele trei mărci premium germane - BMW, Audi şi Mercedes-Benz, care au crescut cu 14%, 15%, respectiv 32%.

"În 2011 clientul român s-a bazat în primul rând pe filozofia «suntem prea săraci ca să ne cumpărăm lucruri ieftine». De aceea şi vedem această evoluţie în piaţă, unde mărcile puternice au crescut, iar altele au scăzut. Clienţii s-au orientat către mărci germane datorită siguranţei şi datorită preţului la revânzare", a declarat Bogdan Florea, brand manager Volkswagen autoturisme în cadrul Porsche România, cel mai mare jucător de pe piaţa de importuri.

În cadrul programului "Rabla" 2011 s-au casat aproape 116.000 de maşini mai vechi de zece ani şi s-au achiziţionat 38.700 de maşini noi vândute, astfel încât şi anul acesta jumătate din piaţă a fost reprezentată de programul de casare.

Spre comparaţie, anul trecut s-au casat aproape 190.000 de maşini mai vechi de zece ani şi s-au achiziţionat 62.550 de maşini noi, utilizându-se în medie trei tichete pentru fiecare automobil nou.

"În a doua jumătate a anului nu am simţit o diferenţă majoră în ceea ce priveşte volumele de vânzări, însă s-a adâncit şi mai mult diferenţa dintre persoane fizice şi juridice. Efectul rematului nu s-a simţit prea mult pe final de an. Avantajul nostru este că am avut mulţi clienţi pe partea de flote", a spus Florea.

La nivelul anului trecut s-au înmatriculat 81.700 de autoturisme, în scădere cu 14% faţă de anul anterior, acesta fiind cel de-al doilea an consecutiv în care piaţa auto se menţine sub nivelul de 100.000 de unităţi, nivel care aminteşte mai mult de vânzările de maşini din anii '90, singura diferenţă faţă de acel interval fiind faptul că Dacia nu mai deţine peste 50% din piaţă, ci în jurul a 25-30% din piaţă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO