Auto

Acesta este creatorul Daciei de 5.000 de euro. Astăzi francezii au băut o cupă de şampanie pentru că preluarea producătorului de la Piteşti de acum 15 ani le-a asigurat creşterea de peste ani

Acesta este creatorul Daciei de 5.000 de euro. Astăzi...

Autor: Bogdan Alecu

02.07.2014, 19:32 2080

Louis Schweitzer, acum în vârstă de 72 de ani, este omul care în 1998 l-a sunat pe Constantin Stroe pentru a opri privatizarea uzinei de la Mioveni, la scurt timp după ce Automobile Dacia semnase cu Hyundai pentru vânzarea acesteia, şi, totodată, cel care a readus Renault în România.

Dar cine este Louis Schweit­zer? Managerul a condus Renault între 1992 şi 2005 şi este nepot al doctorului şi filo­zofului Albert Schweit­zer şi fiul lui Pierre Paul Schweitzer, şef al Fondului Monetar Internaţional timp de două decenii.

Dacă visul lui Albert Schweitzer era să ofere servicii medicale pentru ţările sărace, nepotul său dorea să facă acelaşi lucru cu maşinile.

"În prezent doar 20% din populaţia globului are acces la o maşină. Ce ar fi dacă am face o maşină pentru restul de 80%?", aceasta era replica lui Louis Schweitzer în interviurile publicate în Ziarul Financiar în prima parte a deceniului trecut.

Dacia 2014 vs. Dacia 1999, cum s-a schimbat uzina de la Mioveni după 15 ani de la privatizare

În calitate de preşedinte al Renault, Louis Schweitzer a luat la mijlocul anilor 90 decizia strategică de a se extinde în afara pieţelor vest-europene cu ajutorul unui nou tip de automobil, mizând pe segmentul "low-cost" şi transpus ulterior în "maşina de 5.000 de euro".

Logan se dorea un automobil care să fie comercializat la nivel mondial. Dacă până atunci maşinile ieftine erau doar versiuni mai slab echipate ale celor "de volum", Logan se dorea un proiect complet nou.

Prima marcă vizată de francezi în expansiunea în Europa de Est a fost Skoda, dar cei de la Volkswagen au acţionat rapid şi au cumpărat constructorul ceh.

Următorul pe listă era Dacia. Constructorul de la Mioveni a purtat tratative cu Renault încă din 1990 pentru o preluare, având în vedere că uzina de la Mioveni era una slab teh­nologizată, iar acolo era fabricată o versiune mai slabă a lui Renault 12 din anii '60.

Şi mai mult, înainte de venirea francezilor de la Renault la Dacia uzina de la Mioveni era celebră pentru "perfor­manţa" de a nu scoate de pe linia de producţie două maşini identice.

Dar dacă Schweitzer a fost vizionarul, succesorul său Carlos Ghosn a fost cel care a transformat proiectul Logan în ceea ce literatura economică de specialitate numeşte "cash cow".

Logan a ajuns de la o maşină pentru pieţele emergente un bestseller şi pe pieţe mature precum Franţa sau Germania, iar în prezent aproape 90% din vânzările automobilelor Dacia produse la Mioveni sunt către pieţe vest-europene.

Mai mult, tot cu ajutorul Dacia, Renault vrea să cucerească cea mai nouă piaţă emergentă: Africa, iar pentru a face acest lucru francezii au investit un miliard de euro în noua uzină din Tanger, Maroc, unde acum se produc modelele Lodgy şi Dokker.

Louis Schweitzer, "părintele" Logan

- Este nepot al doctorului şi filozofului Albert Schweitzer şi filul lui Pierre Paul Schweitzer, fost şef al FMI.

- A fost managerul care a luat decizia strategică de a extinde Renault în afara pieţelor vest-europene la mijlocul anilor '90.

- "Doar 20% din populaţia globului are acces la o maşină. Ce ar fi dacă am face o maşină pentru restul de 80%?", a fost ideea de la care a plecat în dezvoltarea Logan.

- Are în prezent 70 de ani şi a condus Renault între 1992 şi 2005.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO