Auto

"Baby Aston Martin" made in Romania. Versiunea de Fiesta cu care Ford s-a impus pe piaţa europeană va fi produsă la Craiova

"Baby Aston Martin" made in Romania. Versiunea de Fiesta...

Autor: Bogdan Alecu

17.02.2014, 13:43 2557

Ford ar putea produce din 2017 alături de B-Max şi modelul Fiesta, potrivit siteului german Bild.de, decizie adoptată de americani în condiţiile în care costurile de producţie la Craiova sunt cu 1.300 de euro mai mici decât în uzina Koln din Germania. La o producţie anuală de 300.000 de unităţi, mutarea în România ar aduce americanilor un profit direct de aproape 400 mil. euro. Astfel, mutarea ar avea loc odată cu lansarea următoarei generaţii a Fiesta.

 “Cu ocazia unei întâlniri cu angajaţii din secţia de producţie de la Koln din luna decembrie a anului trecut, Ford a confirmat că va trebui să poarte discuţii cu reprezentanţii sindicatelor germane cu privire la producţia următoarei generaţii a modelului Ford Fiesta în cadrul uzinei. Deşi acest moment este încă destul de departe, este important ca producţia Fiesta să fie competitivă la uzina de la Koln. Nu avem nimic în plus de dăugat în acest moment”, au spus reprezentanţii Ford.

Coincidenţa face ca tot în 2017 ar trebui să fie gata autostrada Craiova Piteşti, în condiţiile în care în acest an ar trebui să fie anunţaţi constructorii, după care în termen de 2-3 ani să fie gata construcţia.

Iniţial, în 2007 când americanii au semnat contractul de privatizare al Automobile Craiova, Ford avea intenţia să producă atât B-Max cât şi Fiesta la Craiova, dar scăderea puternică a pieţei europene din anii 2009 şi 2010 au schimbat planurile. Mai mult, decizia de a muta producţia în România vine la scurt timp după ce americanii au demarat un amplu plan de reducere a costurilor în Europa ce a vizat închideri de uzine atât în Marea Britanie, cât şi Olanda. Mai mult, potrivit unor surse interne din cadrul companiei, germanii de la Koln au dus o cursă puternică împotriva fabricii din România, în condiţiile în care Craiova permite costuri de producţie mult mai mici. În acest context şi producţia lui B-Max a fost “ajustată” anul trecut în minus prin zile de oprire a producţiei pentru a nu afecta vânzările lui Fiesta, informaţii care însă nu au fost comentate de oficialii Ford.

Fiesta a fost anul trecut cel de-al doilea cel mai bine vândut model în Europa, cu vânzări de peste 292.000 de unităţi, în scădere cu 4% comparativ cu anul anterior.

Anterior, cea mai amplă mutare de producţie din Germania în România a fost a producătorului de telefoane mobile Nokia, ce a declanşat proteste puternice ale nemţilor.

Potrivit siteului german, într-o primă fază Ford va renunţa la schimbul de noapte de la Koln, ce ar duce la concedierea a 1.000 de salariaţi din fabrica germană, în condiţiile în care angajaţii de noapte câştigă în Germania cu 500 de euro mai mult decât cei din schimbul de zi.

Mai mult, în România costul cu un salariat din uzină reprezintă numai 10% din costul unuia din Germania. Spre comparaţie, la Craiova un angajat are un salariu mediu de circa 1.800 de lei, adică puţin peste 400 de euro net pe lună, în timp ce în Germania salariu mediu net pe economie este de peste 2.000 de euro.

Chiar şi în condiţiile în care Ford ar transfera doar jumătate din producţia de Fiesta în România din 2017, adică 150.000 de maşini anual, cumulat cu circa 70.000 de unităţi producţie din modelul B-Max, ar duce producţia la peste 220.000 de unităţi anual, ce ar transforma uzina din Craiova într-un concurent redutabil pentru Dacia în ceea ce priveşte cel mai mare exportator, având în vedere că modelele Ford au un preţ dublu faţă de cele Dacia. Astfel, economia României nu ar mai fi dependentă de un singur constructor auto, Ford eliminând astfel „monopolul” Dacia.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO