Auto

BMW a lansat primul automobil electric pentru "megametropole". Când vine şi în România

BMW i3

BMW i3

Autor: Bogdan Alecu

29.07.2013, 14:07 1520

BMW Group AG lansează astăzi noul i3, primul automobil electric de serie din gama constructorului german printr-o serie de evenimente care au loc la Londra, New York şI Shanghai, intrând astfel în cursa maşinilor “pe baterii”. Spre deosebire de automobilele lansate până acum, BMW a dorit să regândească complet ideea de automobil. BMW i3 dispune de două module Life şi Drive, primul reprezentând celula pasagerilor realizată din CFRP – plastic ranforsat cu fibră de carbon, pentru a se obţine aceeaşi rigiditate ca în cazul utilizării unei structuri metalice, dar cu 30% mai uşoare şi modului Drive realizat din aluminiu. Mai mult, pentru prima dată computerul de bord permite celui de la volan să personalizeze traseul ales în funcţie de autonomia maşinii şi posibilitatea de a reduce consumul bateriilor, dar şi posibilitatea de a alege transportul intermodal - în funcţie de ora la care este efectuată o anumită călătorie, sistemul de navigaţie poate oferi informaţii cu privire la transportul în comun pentru a eficientiza călătoria.

BMW i3 este propulsat de un motor electric de 170 CP şi 250 Nm şi o baterie de 22 kWh, care oferă o autonomie între 130 şi 200 km, în funcţe de modul de condus – Confort (130-160 km), Eco Pro Plus (160 – 200 km). Utilizând sistemul Range Extender, reprezentat de un motor pe benzină în doi cilindri de 650 cmc de 34 CP care este utilizat doar pentru a încărca bateria, având un rezervor de nouă litri – iar cu acesta, autonomia maşinii creşte la 300 km.

BMW Group a anunţat un preţ de bază de 34.950 de euro cu TVA pentru BMW i3 în Germania, primul automobil electric de serie din istoria companiei. BMW i3 va fi disponibil pentru clienţii din Germania cu începere din luna noiembrie 2013. În România cel mai probabil maşina va fi lansată în 2014 sau 2015, în funcţie de cerere, subvenţiile acordate de stat şi infrastructură.
BMW i3 este un automobil dedicat marilor aglomeraţii urbane şi va debuta treptat pe cele mai importante pieţe în următorul an.
Produsele şi serviciile BMW vor fi comercializate printr-un model de vânzări multicanal care va cuprinde dealeri autorizaţi BMW i, un centru de prezentare (Customer Interaction Center / CIC), precum şi o platformă online. Toate canalele de vânzări vor fi conectate integral, iar clienţii vor avea posibilitatea să-şi personalizeze întregul proces de cumpărare pentru a-şi satisface cerinţele. Unele pieţe vor introduce şi o forţă mobilă de vânzări, alături de echipa de vânzări care va fi la dispoziţia clienţilor în showroom-urilor tradiţionale.
Prin abordarea completă "360 ° ELECTRIC", BMW i pune la dispoziţia clienţilor o ofertă vastă de produse şi servicii care acoperă nevoile de electromobilitate ale conducătorilor. 360 ° ELECTRIC se bazează pe patru piloni: încărcarea la domiciliu (BMW i Wallbox), încărcarea la staţii publice de realimentare, servicii de asistenţă, precum şi servicii inovatoare de mobilitate, care includ garanţii şi servicii complete de întreţinere, oferte flexibile car-sharing, precum şi aplicaţii BMW utile pentru computer şi smartphone.

BMW i iese în evidenţă pentru automobilele şi serviciile de mobilitate de avangardă, pentru designul inspiraţional şi noua interpretare a conceptului premium care este puternic definită de dezvoltarea durabilă de-a lungul întregului ciclu de viaţă al produsului. Prin BMW i, BMW Group redefineşte conceptul de automobil. BMW i3 este primul automobil premium din lume care a fost conceput de la zero pentru a fi propulsat de un sistem electric şi care utilizează construcţia ultrauşoară. Rezultatul este plăcerea condusului emblematică pentru BMW în formă pură, cu emisii zero şi cu o experienţă de condus neegalată de niciun alt automobil cu propulsie electrică.

După ce în 2007 fost primul constructor care a oferit standard pe întreaga gama de modele soluţii consecvente pentru reducerea emisiilor prin proiectul BMW EfficientDynamics, BMW Group deschide încă o dată noi teritorii în industria auto. Activitatea de cercetare şi dezvoltare derulată cu începere din 2007 în cadrul "project i" a pus bazele unor soluţii de mobilitate cu emisii zero.
Pentru lansarea primului model de serie din istoria mărcii, BMW Group urmăreşte o abordare integrată, întruchipată de noul brand BMW i. BMW i se angajează să creeze automobile inovatoare şi servicii de mobilitate premium care respectă principiile de dezvoltare durabilă, dar şi experienţa unică care defineşte marca BMW. BMW i3, primul model de serie al noului brand, oferă clienţilor mobilitate cu emisii zero într-un pachet auto premium.
Asemenea arhitecturii unice a automobilului - concentrată în jurul structurii LifeDrive cu şasiu de aluminiu şi caroserie din fibră de carbon (CFRP) -, electromotorul şi sistemul de management electric, acumulatorul litiu-ion de tensiune ridicată, toate au fost dezvoltate şi produse independent de BMW Group în cadrul programului BMW eDrive. Acestea garantează că plăcerea condusului – definitorie pentru BMW - este o caracteristică de bază şi a primului automobil electric din portofoliul BMW i.
Alături de aceasta, un rol important îl au sistemele de asistare a conducătorului şi serviciile de mobilitate de la BMW ConnectedDrive şi 360° ELECTRIC, ultimul conceput special pentru BMW i3. Integrarea inteligentă a acestor dotări asigură o experienţă de utilizare cu adevărat specială.

Arhitectura LifeDrive şi BMW eDrive – dedicate pentru plăcerea de a conduce.
În cazul BMW i3 plăcerea de a conduce este asigurat de un echilibru optim între masă, performanţe şi autonomie pentru mobilitate urbană. În acest caz, elementele principale au fost arhitectura LifeDrive şi tehnologia BMW eDrive. Utilizarea unui material uşor precum fibra de carbon CFRP pentru celula pasagerilor a compensat masa suplimentară a acumulatorului litiu-ion, în timp ce poziţionarea pachetului de baterii central şi jos a îmbunătăţit agilitatea automobilului prin distribuţia perfectă (50:50) a maselor şi un centru de greutate deosebit de jos. În plus, electromotorul montat în vecinătatea punţii spate propulsoare oferă caracteristici unice de performanţă pentru acest gen de sistem. Experienţa de condus ale BMW i3 stă sub semnul agilităţii. Livrarea instantanee a puterii electromotorului, reglajul rigid al suspensiei, direcţia precisă şi diametrul de bracaj impresionant de mic (9,86 metri) reprezintă abordarea BMW în ceea ce priveşte electromobilitatea urbană.

Motorul electric generează o putere de 125 kW/170 CP şi un cuplu maxim de 250 Nm, disponibil din prima clipă. Motorul cântăreşte doar 50 de kilograme şi oferă o viteză de răspuns fără precedent în universul electromobilităţii. Construcţia specifică a electromotorului hibrid sincron, dezvoltat exclusiv pentru BMW i3, menţine un flux liniar de putere în partea superioară a intervalului de turaţii. BMW i3 sprintează de la 0 la 60 km/h în aproximativ 3,7 secunde şi de la 0 la 100 km/h în 7,2 secunde. 

Conceptul de control al BMW i3 cu o singură pedală, configurat de inginerii BMW Group în dezvoltarea sistemelor de propulsie, contribuie suplimentar la experienţa unică a condusului. Modul de recuperare a energiei este activat în momentul în care conducătorul ridică piciorul de pe acceleraţie, electromotorul comută din modul propulsor în cel generator, transferând puterea în acumulatorul litiu-ion. Se realizează astfel un efect de frânare care poate fi controlat cu precizie din pedala de acceleraţie. Funcţia de recuperare este dependentă de viteză, ceea ce înseamnă că automobilul "rulează la liber" cu eficienţă maximă la viteze ridicate şi generează un efect mare de frânare la viteze reduse. Acumulatorul litiu-ion oferă modelului BMW i3 o autonomie de 130-160 de kilometri în regim de condus cotidian. Aceasta creşte cu aproximativ 20 km, în modul ECO PRO şi încă o dată cu aceeaşi distanţă în ECO PROĂ pentru un maxim real de până la 200 km. Dacă se doreşte, BMW i3 este disponibil şi cu un sistem range extender care menţine încărcarea bateriei litiu-ion la un nivel constant cât timp automobilul se deplasează - activarea se face imediat ce acumulatorul coboară sub un nivel prestabilit. Prelungirea autonomiei se face cu ajutorul unui motor pe benzină, cu doi cilindri (650 cmc), care dezvoltă 25 kW/34 CP şi care este montat în vecinătatea electromotorului, deasupra punţii spate. În traficul cotidian, acest motor prelungeşte autonomia maximă a maşinii până la aproximativ 300 de kilometri.

BMW i3 este primul automobil electric din lume complet conectat. Nici un alt model nu dispune de un schimb de informaţii atât de vast între maşină, conducător şi mediul înconjurător. Un card SIM, disponibil standard la BMW i3, este cheia care permite accesul la serviciile BMW ConnectedDrive. Sunt oferite, de exemplu, servicii de navigaţie dezvoltate special pentru îmbunătăţirea mobilităţii electrice, alături de dotările familiare care includ facilitatea de informaţii Concierge Services şi funcţia Intelligent Emergency Call (apel inteligent de urgenţă). În plus, prin utilizarea terminalului smartphone, conducătorii pot utiliza aplicaţia BMW i Remote pentru a se putea conecta în orice moment cu automobilul. Funcţia de navigaţie pietonală dirijează conducătorul de la locul de parcare spre destinaţia finală şi invers, în timp ce BMW ConnectedDrive oferă - în premieră mondială - şi facilitatea unică de orientare pe traseu intermodal, care încorporează conexiunile de transport public local în planul călătoriei. Obiectivul acestei conectări inteligente oferă soluţia optimă de navigare în contextul traficul aglomerat de oraș.
Serviciile BMW ConnectedDrive, concepute special pentru BMW i, pun accentul pe aspecte ale navigaţiei şi gestiunii energiei. Range Assistant este activat atât pentru planificarea traseului, cât şi de-a lungul călătoriilor deja în curs de desfăşurare. Dacă destinaţia programată în sistemul de navigaţie este mai departe de autonomia maşinii, sistemul sugerează trecerea în modul ECO PRO sau ECO PROĂ şi calcularea unui traseu mai eficient. În cazul în care conducătorul trebuie să realimenteze acumulatorul la o staţie publică de încărcare, este afişată o listă a celor disponibile în zonă. Sistemul de navigaţie de la BMW i3 dispune şi de o afişare dinamică a autonomiei, care furnizează conducătorilor informaţii foarte precise, actualizate dacă autonomia este suficientă pentru a ajunge la destinaţie şi, în caz afirmativ, câtă energie rămâne la finalul călătoriei. Toţi factorii care afectează autonomia sunt luaţi în calcul. Operaţiune este efectuată de un server BMW care trimite sistemului de navigaţie datele releventate prin intermediul cardului SIM instalat în maşină. Prezentată sub forma unei diagrame pe harta de pe monitorul central iDrive, autonomia poate fi citită cu mare uşurinţă.

Conexiunea între conducător şi automobil intră într-o altă dimensiune odată cu BMW i3. Aplicaţia BMW ConnectedDrive Remote pentru BMW i permite terminalelor smartphone să acceseze datele utile ale maşinii pentru planificarea călătoriei. Dacă BMW i3 este oprit la o staţie de încărcare sau la un panou BMW i, alimentarea cu energie poate fi gestionată prin smartphone, în timp ce aerul condiţionat sau funcţia de încălzire pentru pachetul de baterii pot fi şi ele activate de la distanţă. În plus, clienţii îşi pot folosi telefoanele pentru a trimite destinaţii către sistemul de navigaţie al automobilului. Aplicaţia arată conducătorului staţiile de reîncărcare (şi dacă sunt disponibile) şi poate stabili dacă maşina are suficientă energie pentru a ajunge la acestea. Afişarea limitei de autonomie pe ecranul telefonului este asemănătoare cu cea oferită de sistemul de navigaţie al automobilului.

BMW i3 este disponibil şi cu o gamă de alte sisteme BMW ConnectedDrive inovatoare de asistare a conducătorului, dezvoltate special pentru a îmbunătăţi confortul şi siguranţa în traficul urban. Printre acestea se numără Driving Assistant Plus, Parking Assistant, cameră pentru mers înapoi şi Speed Limit Info.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO