Auto

Cu GL, Mercedes ridica potul in segmentul lui Audi Q7

14.12.2005, 20:13 36

Va mai aduceti aminte de modelul Q7, prezentat in premiera mondiala la Salonul de la Frankfurt si cateva saptamani mai tarziu si la Bucuresti ? Nici nu au apucat bine sa inceapa comenzile si concurentii de la Mercedes au venit cu o alternativa - noul GL.

Sapte locuri, 5,1 metri lungime si 1,9 metri latime. Sunt cateva dintre elementele de identificare ale celui mai nou SUV (automobil cu abilitati pentru teren accidentat, insa destinat mai mult soselelor) al producatorului de lux german Mercedes. Valorile sunt valabile insa si in cazul noului model al Audi - Q7, care a primit deja unda verde la comenzi dupa prezentarea acestuia in premiera la Salonul Auto de la Frankfurt din septembrie.

Daca in cazul modelului lansat de Audi producatorul a optat pentru o ampla campanie de teasing, modelul facandu-si aparitia de mai multe ori in ipostaze inedite, Mercedes a pastrat cat mai mult secretul in jurul noului model.

Primele date si fotografii oficiale au fost insa prezentate la sfarsitul saptamanii trecute. Confruntat cu o evolutie modesta din punctul de vedere al vanzarilor la nivel mondial si chiar cu scaderi pe cele mai importante piete ale sale (Germania si SUA), Mercedes are mari asteptari de la noul sau SUV de lux.

De altfel, prima piata pe care se va lansa noul model, incepand cu primavara anului viitor, va fi cea nord-americana, europenii urmand sa il primeasca abia din toamna. Mai mult, prima aparitie a noului model este programata pentru Salonul Auto de la Detroit, care are loc la inceputul anului viitor.

Modelul va fi produs, la fel ca si noul ML si noua clasa R, la fabrica de la Tuscaloosa, Alabama. Aceasta este prima fabrica pe care producatorul a deschis-o in afara Germaniei, in anul 1997 si in care a investit aproximativ un miliard de dolari.

Numai din anul 2001 investitiile au depasit 600 de milioane de dolari, ultima extindere a capacitatii permitand un nivel anual de 160.000 de unitati.

Cum sugereaza si denumirea, SUV-ul de sapte locuri GL are cate ceva atat de la actualul SUV de lux ML (aflat la a doua generatie) si modelul de teren clasa G (a carei denumire provine de la cuvantul german "gelande", care inseamna teren).

In aceste conditii, germanii au optat pentru sistemul de tractiune integrala permanenta.

Chiar daca performantele sale in mediul accidentat sunt superioare mai micului ML, noul GL nu va lua locul batranului clasa G. Aflat in al 26-lea an de productie, clasa G isi va pastra locul in portofoliul Mercedes.

Elementele de securitate activa, pasiva si de confort de ultima generatie sunt la randul lor dotari standard pentru noul model GL. Nu lipsesc astfel sistemul de suspensii Airmatic, ADS (Adaptive Damper System), cel de stabilitate ESP (Electronic Stability Program), TSA (Trailer Stability Assist) sau DSR (Downhill Speed Regulation). Toate aceste sisteme permit un control mai bun asupra automobilului in conditii limita, permitand, spun inginerii de la Mercedes, evitarea unor accidente.

Fiind cel mai mare model din gama producatorului german GL ofera si un spatiu interior si de incarcare pe masura. In varianta de cinci locuri, portbagajul ofera aproximativ 1240 de litri. Rabatarea banchetelor urca spatiul disponibil, potrivit datelor furnizate de Mercedes, pana la 2.300 de litri.

Sistemul de climatizare Thermo-Tronic completeaza lista elementelor de confort, fiind echipare standard pentru versiunile superioare.

Chiar daca Mercedes are deja in gama un model SUV - ML, germanii spun ca cele doua modele nu se vor canibaliza, dimensiunile impresionante recomandand modelul GL in special pentru publicul american.

Initial, Mercedes GL va fi disponibil cu variante de motorizare pe benzina cu sase sau opt cilindri, dar si diesel. Cele pe benzina sunt aceleasi care echipeaza modelul clasa S si incep de la 340 de cai-putere.

In acelasi timp motoarele diesel incep la 224 de cai-putere si trec de 300 de cai-putere in cazul variantelor cele mai performante.

Toate variantele de motorizare sunt cuplate la o cutie de viteze automata 7G-Tronic. Pentru moment germanii nu au anuntat planuri privind o potentiala varianta de motorizare hibrida cum se intampla deja in cazul unor concurenti din segmentul SUV.

Povestea SUV-urilor din segmentul de lux incepe cu modelul Mercedes ML. Germanii au facut primul pas pe piata nord-americana, iar timpul a dovedit ca nu au gresit cu nimic, peste 600.000 de soferi din toata lumea conducand deja un Mercedes ML generatia 1, model aparut pe piata in anul 1997.

BMW, concurentul principal al Mercedes nu s-a lasat mai prejos si a adus la randul sau un exponent in proaspatul format segment al SUV-urilor de lux. Cu X5, germanii de la BMW si-au largit odata cu portofoliul si profiturile pe care le-au anuntat an de an.

Intre timp, atat Mercedes, cat si BMW au continuat inovatiile in acest segment al SUV-urilor de lux. Primii au pregatit minutios cea

de-a doua generatie ML, care a aparut atat pe soselele nord-americane, cat si pe cele europene, iar BMW a facut un pas curajos prin lansarea lui X3, adica un fratior mai mic, dar mai inteligent al lui X5, ale carui rezultate de vanzari au fost foarte bune.

Lista germanilor cu reprezentanti in segmentul SUV-urilor de lux s-a completat si cu Volkswagen, "masina poporului" reusind prin modelul Touareg sa inregistreze vanzari importante si, mai ales, sa castige in imagine.

Producatorul de masini sport Porsche a surprins toata lumea auto cu lansarea unei masini de teren apreciata la unison ca fiind foarte urata. Cu toate acestea, clientii s-au ingramadit pentru a-si cumpara un Porsche de teren (cu numele Cayenne), semn ca oamenii de marketing de la Porsche si-au facut lectiile inainte. Mai mult, lansarea modelului Cayenne a permis Porsche sa isi creasca profiturile in conditiile in care cea mai mare parte a producatorilor de automobile se lupta din greu sa isi mentina cotele de piata, doar japonezii laudandu-se cu cresteri sensibile ale castigurilor.

Alti jucatori importanti de pe piata auto au sesizat oportunitatea reprezentata de nisa SUV-urilor de lux. Volvo a lansat XC90, un model care si-a gasit la randul sau imediat nisa in piata, in timp ce Lexus sau Infiniti, adica diviziile de lux ale producatorilor niponi Toyota si Nissan, si-au gasit cu precadere clienti pentru SUV-urile lor de lux in Statele Unite.

Ultimul anuntat pe acest segment al SUV-urilor este Audi Q7, care este in acelasi timp primul astfel de model al Audi. Noutatea pe care o aduce Q7 intr-un segment considerat deja incarcat este reprezentata de al treilea rand de scaune. Audi estimeaza ca vor fi produse aproximativ 70.000 de unitati Q7, modelul urmand sa fie completat din anul 2008 de un fratior mai mic Q5, bazat pe platforma modelului Audi A4.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO