Auto

Cum incearca Toyota RAV4 sa ramana cel mai bine vandut SUV din Europa

01.02.2006, 21:30 360

Povestea celui mai bine vandut SUV din Europa ajunge de luna aceasta la capitolul trei, dupa ce primele modele din cea mai mai recenta generatie Toyota RAV4 vor fi livrate clientilor.

Cu denumirea sa ciudata, RAV4 a reprezentat, in ultimii 12 ani, pentru japonezii de la Toyota, un pariu castigat cu concurentii lor americani sau europeni in lupta pentru cota de piata.

RAV4 este in fapt acronimul de la "Recreational Activity Vehicle, 4-wheel drive", adica un vehicul cu tractiune integrala, destinat activitatilor recreationale, chiar daca nu toate versiunile aveau de fapt tractiune integrala.

Sigur ca la dimensiunile sale reduse RAV4 nu ar putea urca pe munte, ca un automobil de teren veritabil, insa designul sau atractiv, alaturi de interesul tot mai mare al clientilor din toata lumea pentru acest tip de vehicul cunoscut si sub denumirea de SUV (Sport Utility Vehicle) a facut ca RAV4 sa ajunga in 12 ani la vanzari de aproape 2 milioane de unitati.

Ideea unui astfel de automobil a fost lansata de inginerii niponi inca din anul 1986, insa a fost nevoie de Salonul de la Tokio din 1989, pentru ca primul concept sa fie prezentat publicului larg. Cinci ani mai tarziu, la salonul de la Geneva din 1994 a fost prezentat si primul model de productie, care a intrat aproape imediat in topurile de vanzari din Japonia si Europa, dar si in Statele Unite, unde a fost lansat doi ani mai tarziu.

Mai mult, daca planurile de productie ale japonezilor prevedeau vanzarea unui numar de 4.500 de unitati pe luna, dupa primele 8.000 de comenzi primite in prima luna, capacitatea de productie a fost dublata.

De atunci, RAV4 a creat o nisa puternica in piata auto, pe care au urmat-o cu foarte mare succes si alti producatori niponi, precum Honda, cu modelul CR-V, devenit un alt best-seller al clasei.

Anul 2006 aduce insa un nou pariu pentru niponi, prin lansarea celei de-a treia generatii a RAV4. Cu un obiectiv de vanzari pentru acest an de 100.000 de unitati, RAV4 ar trebui sa continue povestea celorlalte generatii ale SUV-ului nipon, care au totalizat vanzari de 655.000 de unitati in Europa.

Argumentul principal al celor doua generatii RAV4 de pana acum, sintetizat de sintagma englezeasca "fun" (distractie), se pastreaza si in cazul noului model. Spre deosebire de situatia din urma cu cinci sau zece ani, cand RAV4 isi facea de cap pe piata europeana, in prezent aproape orice producator cu pretentii are cate un reprezentant in segmentul SUV-urilor compacte.

Noul RAV4 isi depaseste predecesorii, asa cum era de asteptat, in dimensiuni, confort interior, calitate, dar si securitate activa.

Nu este unul dintre cele mai ieftine modele din clasa, fiind din acest punct de vedere mai scump decat KIA Sportge, Hyundai Tucson, Nissan X-Trail sau chiar Suzuki Grand Vitara. Insa nu pretul este argumentul oamenilor de marketing de la Toyota.

A treia generatie indica foarte clar strategia niponilor de a se concentra tot mai mult pe zona premium a segmentului SUV-urilor compacte. Altfel spus, decat sa se lupte in preturi cu sud-coreenii de la KIA sau Hyundai, Toyota vrea sa muste tot mai mult din vanzarile lui BMW X3, spre exemplu, unde clientul este dispus sa plateasca pentru un confort superior si echipari mai bogate.

"Segmentul SUV-urilor premium din clasa compacta din Europa va ajunge de la 45.000 de unitati in anul 2004 la 75.000 de unitati in 2007", apreciaza reprezentantii Toyota. De aceea, niponii au anuntat ca o data cu a treia generatie a RAV4, vor lansa si o varianta de varf, RAV4 X (este evidenta aluzia, nu?).

RAV4 X va fi usor de remarcat intre celelalte variante RAV 4, fiindu-i rezervate o culoare exclusiva, dar si un motor diesel special (D-4D 180), despre care japonezii spun ca la cei 177 de cai-putere dezvoltati este cel mai puternic motor diesel din segmentul sau. Viteza maxima pe care o atinge RAV4 X este de 200 de kilometri pe ora, fiindu-i necesare mai putin de 10 secunde pentru a ajunge de la zero la 100 de kilometri pe ora.

Anvelopele run-flat (care pot rula si cu pana pe o distanta de pana la 160 de kilometri) si tot felul de inovatii tehnologice de ultima ora completeaza lista argumentelor Toyota pentru potentialii cumparatori ai variantei de varf din gama RAV4.

Nu doar varianta de top este bine echipata, japonezii promovand pe toate variantele sistemul integrat de asistenta botezat IADS (Integrated Active Drive System). Este vorba de fapt de un sistem ce inglobeaza trei elemente - controlul activ al tractiunii 4WD, sistemul de stabilitate VSC (Vehicle Stability Control) si cel de asistenta EPS (Electric Power Steering).

Nu lipsesc pe noua generatie a SUV-ului RAV4 nici sistemele de asistenta la urcare (Hill-start Assist Control - HAC) sau coborare (Downhill Assist Control - HAC).

Spre deosebire de generatiile anterioare, ultimul RAV4 este disponibil, cel putin pentru moment, doar in varianta de caroserie cu cinci usi, existand un singur motor pe benzina si doua diesel, semn ca japonezii sunt foarte atenti la tendintele manifestate in ultimii ani pe piata europeana.

Toyota RAV4 este pozitionata in segmentul SUV-urilor din clasa compacta, unde sunt prezenti cu modele aproape toti producatorii de automobile importanti. Daca pana acum doi-trei oferta din domeniu era limitata in principiu la cateva modele asiatice (Honda, Nissan si Mitsubishi) si europene (Land Rover), in acest an sunt prezenti cu SUV-uri compacte si producatori de lux, precum BMW - iar altii se pregatesc de acest lucru (Chevrolet, Mazda). De altfel, modelul X3 a ajuns, in scurt timp de la lansare, unul dintre cele mai bine vandute modele ale producatorului german, permitandu-i sa inregistreze la nivelul anului trecut vanzari record.



Alfa isi promoveaza iarna noua decapotabila

Nici nu am iesit bine din iarna si producatorul italian Alfa Romeo a anuntat deja lansarea noului model Spider. Versiunea decapotabila a unuia dintre cele mai apreciate modele ale italienilor din ultimii ani, coupe-ul Alfa Brera, ar trebui sa continue traditia celorlalte modele Spider, care au inregistrat volume de vanzari importante pentru italieni.

Chiar daca din punct de vedere mecanic seamana foarte mult cu versiunea coupe Brera, modelul Spider prezinta cateva elemente de noutate.

In primul rand, designerul acestui model este Pininfarina, care continua cu o interpretare proprie linia impusa de un alt celebru carosier, Giugiaro, responsabil pentru coupe-ul Brera.

Inca de la lansare vor fi disponibile doua motoare pe benzina, de 2,2 litri si 185 de cai-putere si 3,2 litri si 260 de cai-putere. O alta diferenta fata de coupe-ul Brera este reprezentata de locurile disponibile. Daca coupe-ul avea 2+2 locuri, in cazul decapotabilei designerii au preferat sa acorde mai multa atentie celor doua locuri din fata si sa renunte practic la cele din spate. Modelul Brera si-a facut aparitia in urma cu aproape patru ani la Salonul de la Geneva, mai intai sub forma de concept. Dupa ce a primit aprecierile analistilor si mai ales ale potentialilor clienti, italienii au decis sa anunte intrarea in productie a noului model, care si-a facut aparitia anul trecut pe soselele din Europa.

Atat Alfa Spider, cat si coupe-ul Brera inglobeaza cele doua argumente care au cladit imaginea producatorului italian de-a lungul timpului - sportivitatea si eleganta.



Skoda isi aduce primul monovolum la Geneva

Producatorul ceh de automobile Skoda va prezenta la Salonul Auto de la Geneva al patrulea model din gama sa dupa Fabia, Octavia si Superb.

La doi ani si jumatate de la aparitia ca si concept la Salonul Auto de la Frankfurt, Skoda a prezentat primele fotografiii oficiale ale modelului de serie Roomster, care va fi lansat la Salonul de la Geneva.

Roomster, al patrulea model din gama producatorului ceh, marcheaza o confirmare a strategiei Skoda, in incercarea de a capitaliza cat mai mult din segmentul masinilor de familie. Cu toate acestea, cehii intra intr-o noua etapa de dezvoltare, prin atacarea unui segment absolut nou pentru ei, cel al monovolumelor.

Roomster a debutat ca "studiu" la Salonul International de la Frankfurt din toamna anului 2003. Reactiile pozitive ale presei de specialitate si mai ales cererile multor potentiali clienti i-au determinat pe cehii de la Skoda sa transforme conceptul intr-un model de serie.

Chiar daca nu au oferit foarte multe detalii legate de pretul sau echiparile noului model, cehii spun ca Roomster va fi pozitionat, la fel ca si celelalte modele ale producatorului ceh, in zona masinilor accesibile, unde raportul calitate-pret este determinant. La fel ca si in cazul Octavia (care ofera un portbagaj la fel de mare ca al unui Maybach), si Roomster ofera un portbagaj imens, foarte multe spatii de depozitare, precum si o bancheta-spate flexibila. Liniile laterale reflecta dinamica masinii, spun designerii cehi, in timp ce panourile mari din sticla subliniaza ideea de spatiu interior foarte mare.

Clientii vor putea opta in momentul lansarii intre trei propulsoare pe benzina si alte trei diesel, care sunt completate cu o cutie de viteze manuala sau cu una automata, in functie de preferinte. Skoda Roomster va fi produs in fabrica de la Kvasiny. Pentru inceput, modelul va fi comercializat incepand cu vara acestui an pe cele mai importante piete din Europa, dar si in Romania.

Importatorul local al marcii, Porsche Romania, nu a precizat pentru moment data la care noul model Skoda va ajunge pe piata locala.

Skoda este una dintre cel mai bine vandute marci de automobile de pe piata locala. La nivelul anului trecut, importatorul Skoda a vandut, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), peste 14.800 de automobile, cu o structura apropiata a vanzarilor intre Fabia si cele doua generatii ale modelului Octavia. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO