Auto

De doua ori 5 pentru BMW: a cincea generatie de seria 5

09.04.2003, 00:00 57

Noua serie 5, care va fi lansata in tarile UE in aceasta vara, iar in toamna si pe continentul american, confirma linia pe care s-a inscris producatorul bavarez o data cu super tehnologizata serie 7, recunoscuta drept cea mai avansata masina din acest punct de vedere. Este a cincea generatie din istoria BMW, predecesoarea sa, care a aparut pe sosele la sfarsitul anilor '90, fiind cea mai de succes generatie "seria 5" a producatorului german.
Mai usoara cu 65 de kilograme decat predecesoarea sa, noua serie 5 ar trebui sa reprezinte, spun cei de la BMW, "mai mult decat cea mai buna masina din gama sa", avand in vedere performantele, siguranta si nu in ultimul rand tehnologia implicata. De altfel, numarul de inovatii tehnologice cu care vine noua generatie BMW este impresionanta pentru un automobil din clasa sa. Prin toate acestea nemtii incearca sa stabileasca un nou standard in segmentul E al pietei auto - un segment in care sunt prezente "clasice" precum Mercedes E Klasse, Audi A6, Jaguar S-type, sau "prospaturi" precum Vel Satis sau Peugeot 607.
Suspensiile de aluminiu, tehnologia iDrive, care este prezenta si "sora mai mare" - seria 7, faruri adaptabile sau sisteme precum Dinamic Control Drive ori Active Cruise Control sunt doar cateva dintre noutatile tehnologice cu care a dotat BMW seria 5. Acestora li se adauga un nou design, atat exterior cat si interior, transformand noua serie 5 (cel putin pana vor apare noi variante ale modelelor concrente) in cea mai puternica si nu in ultimul rand sportiva masina din clasa sa.

"Inima" bavarezului
Intr-o prima faza, pentru BMW Seria 5 vor fi disponibile doua motorizari pe benzina, de 2 si 3 litri si unul pe motorina de 3 litri. Motoarele pe benzina dezvolta 170 si 231 de cai putere, in timp ce dieselul "scoate" 218 cai putere, pentru a ajunge la o viteza maxima de 245 de kilometri pe ora. Si aceasta in conditiile in care consumul este intre 9 si 9,5 litri la 100 de kilometri in cazul motoarelor de benzina si de aproape 7 litri la 100 de kilometri in cazul diesel. Dinamismul este garantat si de cutiile de viteze manuale in sase trepte, prin intermediul careia se realizeaza transmisia in cazul motoarelor de 3 litri _ atat benzina cat si diesel.
Toamna se numara bobocii. In cazul BMW, bavarezii au pregatit special pentru toamna doua motoare "musculoase" de 2,5 litri si 192 de cai putere si 4,4 litri si 333 de cai putere, ultimul fiind de fapt un motor cu 8 cilindri dispusi in forma literei V.

Inovatii pe toata linia
Interiorul noii Serii 5 este in intregime nou. Acesta imprumuta elemente atat de la roadsterul Z4, cat si de la gama de lux a producatorului bavarez, seria 7. Ultima generatie Seria 5 este acum mai spatioasa decat srecedenta, atat soferul cat mai ales pasagerii de pe bancheta din spate
"Gadget-urile" tehnologice si elementele de siguranta activa si pasiva, abunda la randul lor pe noua generatie. Astfel, exista sisteme devenite de-acum "clasice" BMW, precum cel de control iDrive, sau Dynamic Drive (pentru cresterea stabilitatii), prezente pentru prima data pe proaspat lansata seria 7, noua serie 5 vine si cu cateva inovatii. Este vorba de Active Front Steering si Active Roll Stabilization, sisteme care lucreaza impreuna cu programul dinamic de stabilitate (Dinamic Stability Control) pentru a asigura un confort sporit la condus, cum ii sta bine de altfel unui automobil din segmentul limuzinelor de lux. Nu credem ca mai estecazul sa vorbim de ABS sau Airbag-uri; noua seria 5 este plina de astfeld e echipamente.

A fost odata... acum 30 de ani
Primele automobile din seria 5, asa numita generatie E12, au fost lansate pe piata in anul 1972. Era vorba de modele pe patru usi, 520 si 520i, care avea un motor cu patru cilindri. Un an mai tarziu a fos introdus pe piata 525, care avea un motor cu 6 cilindri, care dezvolta 145 de cai putere. Pana in 1976, cand a avut loc primul face lift al serie 5, au mai fost introduse pe piata variantele 518, 530i si 528.
* In 1981 producatorul bavarez a lansat a doua generatie din seria 5, E28. Era vorba despre modele pe patru usi disponibile in variantele 518, 520i, 525i si 528i.
* In 1983 a aparut pe piata primul motor diesel din istoria seriei 5, pe varianta 524d. in acelasi ani a aparut si modelul 525e, pentru ca trei ani mai tarziu 518i sa inlocuiasca modelul 518.
* In 1988 apare a trei generatie din seria 5 - E34. Variantele disponibile erau 520i, 525i, 530i si 535i. in acelasi ani a aparut si primul motor turbo diesel, pe varianta 524. Un an mai tarziu a aparut "micul" 518i, care avea un motor cu patru cilindri si care dezvolta 113 cai putere. in 1990 variantele 520i si 525i au primit noi variante de motorizare cu sase cilindri si 24 de valve, iar modelul 530i a iesit din productie. In urmatorii trei ani au aparut varianta turbo diesel 525tds care a luat locul lui 524td, si motoare cu 8 cilindri pe variantele 530i si 540i. A aparut in aceeasi perioada ca premiera varianta 525ix, adica primul BMW seria 5 cu tractiune integrala.
* In 1995 a aparut a patra generatie, E39. Variantele disponibile erau intr-o prima faza 523i, 528i, 525td si 525tds. in 1996 au aparut si variantele 520i, 535i si 540i. In 1998 a aparut modelul 530d care avea un motor diesle cu sase cilindri, pentru ca in 2000 sa apara variantele diesel 525d si 520d, iar varianta 528i sa fie inlocuita cu puternicul 530i, care dezvolta 231 de cai putere.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24