Auto

Drive-test Fiat Stilo Abarth sau la drum cu masina cu care s-a plimbat Schumacher

19.03.2003, 00:00 209

Iarna inseamna in general in Rom-nia frig si zapada (si aceasta iarna chiar a avut din plin atat frig, cat si zapada). Ce masina ar fi atunci cea mai indicata pentru un drive-test in aceasta perioada ? Un automobil de teren veti spune. Tocmai pentru a forta iesirea din aceasta iarna plina de zapada am testat o masina sport. Este vorba de Fiat Stilo 2.4Abarth. Cum, nu stiti care ? Aceea galbena din reclama cu Michael Schumacher ! V-ati adus aminte, nu-i asa?
In primul rand ar fi bine sa lamurim cateva lucruri legate de numele masinii. Particula Abarth provine de la nivelul de dotare al modelului. 2.4 reprezinta, dupa cum probabil ca v-ati dat seama, capacitatea cilindrica a motorului. Pentru a va lamuri si mai bine cu cine avem de-a face, va mai spunem ca modelul 2.4 Abarth este cel succesorul lui Fiat Bravo HGT (in cazul in care numel nu va spune nimic va spunem noi ca aceasta a fost una dintre cele mai carismatice si incantatoare modele ale producatorului italian - ceea ce s-a tradus implicit si in vanzari consistente).
In privinta design-ului exterior Stilo 2.4 Abarth este mult mai agresiv decat "fratii" sai din gama Stilo cu 5 usi (2.4 Abarth are 3 usi, cum ii sta bine unui "sportiv"). Daca "fata" este aproape aceeasi cu a celorlalte modele din gama Stilo, senzatia de sportivitate este amplificata de partea din spate a masinii.
La interior progresele sunt si mai mari. Calitatea materialelor folosite si modul de imbinare al acestora sunt mult mai bune comparativ cu alte modele Fiat, grupul italian reusind astfel sa reduca decalajul pe care-l avea din acest punct de vedere fata de producatorii germani, spre exemplu. Cu toate acestea, odata asezat in scaun nu ai inca senzatia ca esti la bordul unei masini sport.
Pentru a ajunge la o astfel de senzatie trebuie sa pornesti motorul (spuneam mai devreme ca are o capacitate cilindrica de 2,4 litri). Cei 170 de cai putere disponibili la 6.000 de rotatii pe minut ar trebui la randul lor sa confirme faptul ca vorbim despre o masina sport. Pentru a intari si mai mult caracterul sportiv, Fiat a montat o cutie de viteze Selespeed. Este vorba de o cutie de viteze automata in 5 trepte (din pacate pentru fanii cutiilor manuale este singura varianta pentru 2.4 Abarth), insa vitezele pot fi schimbate si manual, chiar de pe volan. Parca incepe sa aduca cu o masina de Formula 1, nu?
Cuplul maxim dezvoltat de acest motor este de 221 Nm la doar 3.500 de rotatii pe minut, iar consumul in regim mixt ajunge la 9,7 litri la 100 de kilometri. Ce ar mai fi de spus? A, da: viteza maxima este de 215 kilometri pe ora, desi pe strazile din Romania nu prea este loc pentru a atinge o astfel de viteza.
si pentru ca tot vorbeam de strazile romanesti, ajungem la principalele lor "victime" suspensiile. in cazul Abarth avem de-a face cu suspensii independente MacPherson pe fata si semi-independente pe spate.
Iar acumcateva cuvinte despre tehnologia din spatele "italianului". in materie de siguranta 2.4 Abarth are probabil toate "prescurtarile" posibile si necesare: ABS (sistem importiva blocarii rotilor la franare) cu EBD (distributia electronica a fortei de franare), ASR (anti spin regulation - sistem anti-patinare). BAS (asistenta la franarea de urgenta), MSR (sistemul impotriva blocarii rotilor in deceleratie) alatrui de nelipsitul ESP (programul electronic al stabilitatii), care permite un control mai bun la traiectoriei sunt la randul lor pe lista dotarilor standard ale Stilo Abarth.
Cu toate aceste echipamente sa nu va asteptati acum sa fugiti prin padure cu Stilo Abarth precum o faceti cu un Nissan Patrol sau Toyota Land Cruiser. Drumul care ii place cel mai mult lui Abrth este mai degraba soseaua, si, daca se poate fara prea multe gropi, caci doar asa arata tot ce poate.
Nu va descurcati foarte bine cu parcarile? Nici o problema, Abarth este dotat, pe langa senzorul de ploaie si cu un senzor la parcare pe care il veti gasi foarte util. Sistemul on-line Connect, telefonul cu banda duala GSM, sistemul de navigatie si sistemul audio care reda atat CD-urile audio cat si cele in formatul MP3, completeaza oferta de tehnologie a Stilo 2.4 Abarth.
Cu toate acestea, Stilo are de facut fata unei concurente foarte puternice. Astfel, sunt pe de  o parte germanii cu modele "populare" precum Volkwagen Golf GTI, Opel Astra Sport OPC sau modele de varf precum Mercedes C Sportcoupe. Tot la capitolul germani ar putea intra si Ford Focus ST 170, avand in vedere tara unde este produs. Producatorii francezi detin la randul lor o puternica prezenta in segmentul masinilor sport din clasa mica cu Renault Clio Sport si Peugeot 206 GTI. Sa nu uitam insa si de varianta sport a modelului spaniol Seat Leon.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO