Auto

Drive-test Focus ST 170 sau ce poti face cu o herghelie de 173 de cai... putere

26.02.2003, 00:00 107

Oricine simte nevoia sa calce din cand in cand pedala de acceleratie la podea. Indiferent ca este vorba de o masina din clasa mica sau dimportiva de o superlimuzina, orice posesor de automobile vrea ca masina pe care si-a cumparat-o sau este pe cale sa o cumpere sa detina si calitati sportive. in aceste conditii, producatorii de automobile au decis sa introduca variante sportive pentru aproape toate modele din gama.
In cazul Ford, variantele sportive poarta denumirea ST (prescurtarea de la Sport  Technologies) - fie ca este vorba de modelul din clasa compacta (Focus ST 170) sau din clasa medie (Mondeo ST 220). De la ce vine numarul din denumire va veti intreba, probabil. Da, este adevarat, 170 in cazul Focus si 220 in cazul Mondeo reprezinta caii putere pe care ii dezvolta fiecare din cele doua automobile.
In asteptarea lui Mondeo ST 220, am avut ocazia sa testam Ford Focus ST 170 pe strazile din Romania (desi in general acestea sunt mai indicate pentru testarea masinilor de teren).
La o prima vedere exterioara diferentele fata de clasicul Ford Focus nu sunt foarte multe, fiind vorba in special de farurile cu Xenon, jantele de 17 inci si un eleronul spate. O data ajunsi  in interior am observat noile cadrane de bord, pragurile sport, pedalierul metalizat si scaunele sport tip Recaro (...cum altfel pentru o masina sportiva). Mai mult, cromul si tapiteria care este in intregime din piele, intaresc senzatia de sportivitate pe care o inspira ST 170.
Sa vedem insa cum se comporta la drum "sportivul" Focus. Din capul locului trebuie spus ca Focus ST 170 nu este o masina destinata "concursurilor" de la semafoare. Aceasta deoarece cei 173 de cai pe care ii dezvolta motorul Duratec de 2 litri sunt disponibili la 7.000 de rotatii pe minut, iar cuplul maxim de 195 de Nm la 5.500 de rotatii pe minut. De altfel, "sportivitatea" incepe sa se simta abia pe la 3.000 de rotatii pe minut, iar pentru cei care vor sa incerce senzatii intense propunem sa incerce cateva reprize in plaja 5.000-7.000 de rotatii pe minut. Nu veti regreta, va asiguram!
Vreti ceva si mai intens ? Atunci dezactivati functia ESP (programul de stabilitate electronica) - butonul se afla la indemana. Nu va faceti probleme, nu veti aluneca de pe scaun cand veti aborda in forta virajele, deoarece scaunele sport tip Recaro isi fac pe deplin datoria. Daca nici aceste senzatii nu v-au impresionat, atunci ramane doar bungee-jumping-ul sau saltul cu parasuta!
Viteza maxima pe care o atinge Focus ST 170 este de 215 kilometri pe ora. Nu stim daca veti putea ajunge la o astfel de viteza pe strazile din Romania - pe de o parte depaseste reglementarile legale si, probabil cel mai important, drumurile nu prea permit o astfeld e vteza. Oricum, indiferent cu ce viteza va veti deplasa putesi sa va bazati pe sistemul de franare, alcatuit din patru discuri de frana operate hidraulic, cele de pe fata fiind ventilate. Astfel, Focus ST 170 are nevoie de doar 36 de metri distanta de oprire de la 100 de kilometri pe ora. Invers, Focus ajunge de la 0 la 100 de kilolmetri pe ora in 8,2 secunde.
Si acum ajungem la partea cea mai neplacuta a unui automobil sport: consumul de benzina. Aici Focus ST 170 sta cu adevarat bine. Consumul mediu in oras este de 12,4 litri la 100 kilometri, iar in afara de 7,2 litri, ceea ce inseamna un consum mixt de putin peste 9 litri la 100 de kilometri, si cum rezervorul are 55 de litri, aceasta inseamna ca un plin "tine" cam 550-600 de kilometri. Transmisia se realizeaza printr-o cutie  de viteza manuala (se poate si altfel la masinile sportive?...) cu sase trepte. Aici credem ca s-ar mai fi putut lucra un pic.
In ceea ce priveste sistemele de securitate, Focus ST 170 nu putea sa ramana in urma concurenilor. Astfel, avem de-a face cu airbaguri frontale si laterale pentru sofer si pasagerul din fata, controlul tractiunii si ABS (sistemul impotriva blocarii sistemului de franare). Mai mult, controlul electronic al stabilitatii (ESP) se poate dezactiva.
Ce ar mai fi de spus? Avand in vedere elementele cele mai importante pentru piata romaneasca cel mai probabil raspuns la intrebare ar fi capacitatea portbagajului si, bineinteles, pretul. Deci, portbagajul are o capacitate de 350  litri, valoare rezonabila pentru plecarea in concediu (nu uitati, vorbim de o masina sportiva din clasa compacta!).
Focus ST 170 nu este inca disponibil pe piata romaneasca, insa va ajunge cel mai probabil in aceasta primavara. Potrivit oficialilor Romcar, reprezentantul general al producatorului Ford in Romania, pretul fara taxe va fi situat la aproximativ 20.800 euro.

Despre Focus ST 170
Motor: Duratec, patru clindri in linie si 4 supape pe cilindru
Capacitate cilindrica: 1.988 centimetri cubi
Putere maxima: 173 de cai putere la 7.000 de rotatii pe minut
Cuplu maxim: 197 Nm la 5.500 de rotatii pe minut
Injectie electronica multipunct secventiala
Suspensii fata tip MacPherson
Discuri frana operate hidraulic, ventilate pe fata
Distanta de franare de la 100 km/h la 0 km/h: 36,3 metri
Jante aliaj de 15 inci
Viteza maxima 215 km/h
Ajunge de la 0 la 100 km/h in 8,2 secunde
Consum urban 12,4 litri/100 km
Consum extraurban 7,2 litri/100 km
Consum mixt 9,1 litri/100 km
Disponibil in Romania din primavara
Pret: 20.800 euro CIP (fara taxe)
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO