Auto

Dupa televiziune, radio si presa scrisa, promotiile dealerilor auto se muta in spatiul virtual

18.05.2005, 19:15 43

Fara indoiala ca ati accesat in acest an site-ul Ziarului Financiar in cautarea stirilor zilnice sau a unor informatii din arhiva. Atunci ati dat mai mult ca sigur peste o reclama la unul dintre modelele de masini lansate in ultimele luni pe piata sau vreo oferta promotionala pentru unul dintre modelele comercializate de dealerii auto. Situatia este aceeasi pe aproape oricare site de Internet important, fie publicatie economica, forum de turism sau doar motor de cautare, importatorii si dealerii auto constientizand tot mai mult avantajele pe care le ofera acest suport media: pret redus si posibilitatea unor campanii "targetate".

Principiul investitiei in promovare este simplu: cheltuiesti niste sume mari de bani pentru a-ti face reclama, iti cresc vanzarile, ceea ce iti permite sa ai bugete si mai mari de promovare, care la randul lor aduc vanzari mai mari.

Dealerii auto de pe piata locala au inceput sa simta acest lucru in conturile lor, cifrele de afaceri si profiturile lor ajungand in primele luni ale acestui an la niveluri record.

Dupa ce in trecut s-au axat in principal pe suporturi media precum televiziunea, radiourile sau presa scrisa, tot mai multe dintre companiile care vand masini au descoperit si Internetul.

Numai in luna aprilie a acestui an, Boom.ro, cea mai mare agentie de publicitate online de pe piata locala, a anuntat ca a derulat nu mai putin de 14 campanii publicitare auto pe site-urile din reteaua sa.

"Este o perioada foarte propice pentru eforturile de comunicare in acest segment, datorita faptului ca tocmai am intrat in sezonul in care se iau cele mai multe decizii de cumparare in acest domeniu", declara Orlando Nicoara, general manager al netBridge, companie din care face parte Boom.ro.



Masini pe net

Importatorii de automobile confirma la randul lor interesul in crestere pentru asa-numita "promovare online".

"Internetul este in ultima vreme foarte popular pentru companiile din domeniul auto. In cazul nostru, toate campaniile pe care le-am derulat au avut si o componenta online", spune Ioana Taflan, director de marketing al Autorom, reprezentantul pe piata locala al producatorului german Mercedes. AutoItalia, reprezentantul pe piata locala al producatorului italian Fiat, mizeaza la randul sau pe comunicarea prin intermediul Internetului.

"Campaniile online sunt de regula o componenta a campaniilor derulate si pe alte medii, dar acestea pot fi si independente, avand in vedere faptul ca sunt ieftine", sustine Valeriu Tones, director relatii publice la AutoItalia.

El spune ca site-urile pe care se face promo-varea sunt alese astfel incat sa aiba relevanta pentru produsele care sunt promovate.

"O prima evaluare se poate face din numarul de accesari realizat in urma campaniei. O evaluare a campaniei online in vanzari este insa mult mai greu de facut. Global, poti sesiza insa o crestere a vanzarilor", apreciaza reprezentantul importatorului care deruleaza in prezent campanii online atat pentru autoturisme precum Fiat Stilo, cat si pentru autovehicule comerciale precum Fiat Ducato sau Doblo.



Ieftin si bun

Preturile reduse ale unei campanii de promovare pe Internet par la o prima vedere cel mai atractiv lucru pentru dealerii auto. Practic, la 4.000-5.000 de euro, adica aproximativ pretul unei pagini de reclama intr-o revista auto importanta, se poate derula o campanie online de 3-4 saptamani, ceea ce asigura intre 1 si 3 milioane de afisari de bannere.

Dar lucrurile nu se opresc aici. "Internetul nu mai este doar o modalitate ieftina de promovare", crede Nina Bratfalean, director relatii publice la Porsche Romania, importatorul marcilor de automobile Audi, Porsche, Seat, Skoda si Volkswagen. Ea sustine ca avantajul principal al acestui mod de promovare este dat de faptul ca este directionat, permitand companiilor sa isi atinga cu eficienta publicul vizat.

"Nu este vorba de publicitate precum cea de la televiziune, unde vrei nu vrei, te uiti la reclamele din pauza publicitara. Accesarea bannerelor din paginile de Internet se face voit; practic, tu alegi sa te uiti la reclama respectiva si sa o accesezi, ceea ce este foarte important. Avem exemplul unei campanii pe care am derulat-o pentru marca Seat doar pe site-uri de nisa, care sa corespunda valorilor pe care aceasta marca le reprezinta", adauga Nina Bratfalean.

In plus, crede oficialul Porsche Romania, Internetul permite si o interactiune in timp real cu consumatorii. "Este cazul forumurilor auto. Noi ne-am creat un cont pe site-ul www.vwforum.ro, care este un forum al celor pasionati de Volkswagen si urmarim cu atentie subiectele de acolo, iar in anumite situatii intervenim cu informatii sau orice are legatura cu imaginea Volkswagen", completeaza reprezentantul Porsche Romania.

Importatorul foloseste "interfata" reprezentata de Internet si pentru a face, spre exemplu, inscrieri la drive-test cu noile modele.

"Site-ul www.passat.ro, dedicat noului model din clasa medie Volkswagen Passat, a fost lansat la jumatatea lunii aprilie a acestui an si a avut peste 11.000 de vizitatori unici, inregistrand si peste 700 de solicitari de drive-test. In medie, fiecare utilizator a petrecut pe site 12 minute", sustin reprezentantii Porsche Romania.

Configurarea masinii reprezinta la randul ei un element cu care importatorii sau dealerii auto isi atrag vizitatori pe paginile proprii de Internet. Practic, aplicatiile de tipul "car-configurator" permit oricarui potential client sa isi configureze in cele mai mici detalii propria masina din fata calculatorului de acasa sau de la serviciu, iar in cazul anumitor modele chiar sa caute prin stocurile masinilor din tara ale dealerilor si importatorilor.



Cat e prea mult

Avand in vedere avantajele evidente ale acestui nou format de publicitate, dealerii auto spun la unison ca piata se va dinamiza.

"Aglomeratia va creste in acest segment, in urmatoarea perioada fiind posibila o crestere a preturilor", apreciaza Ioana Taflan. Ea crede ca pe langa cresterea preturilor (care oricum sunt foarte reduse) se poate petrece si un alt fenomen cu implicatii negative pentru dealerii auto. "Exista si un alt pericol, acela de a se transforma (campaniile online - n. red.) intr-un stres pentru consumator, deoarece orice exces dauneaza", conchide reprezentantul Autorom.



Ce se promoveaza

Printre cele mai importante marci promovate luna trecuta prin campanii online s-au situat, potrivit reprezentantilor Boom.ro, noul Passat, Skoda Octavia, Chrysler 300C si Ford Focus.

"Au mai fost prezente, prin bannere pe site-urile din Romania, si marci precum Mercedes, Renault, Seat, Volvo, Citroa??n. Aceste bannere au fost atat parte a unor campanii integrate, care au inclus si alte medii precum TV si presa tiparita, insa si in cadrul unor campanii publicitare exclusiv online", adauga oficialii Boom.ro. Interesant este faptul ca reclamele auto nu

s-au limitat doar la masini, anvelopele Goodyear, spre exemplu, fiind si ele promovate printr-o campanie proprie.

"De asemenea, unele masini au fost oferite ca premii in cadrul unor promotii", mai spun reprezentantii agentiei de publicitate online.

Profesionalizarea din acest domeniu se confirma si prin utilizarea unor noi formate de publicitate, pe langa bannerele orizontale si cele verticale aparand formatul floating (permite bannerului sa foloseasca pentru o durata scurta de timp si restul paginii web pentru a-i atrage atentia vizitatorului).



Auto: 5% din piata publicitatii online in 2004

Publicitatea pe Internet nu a ajuns inca o industrie recunoscuta pe piata locala, la incasari de un milion de euro pe an, dar se poate vorbi despre inceputul unui fenomen.

Cei care stiu ce se petrece prin alte zari o privesc ca pe o oportunitate interesanta din cel putin doua motive: ajunge sub ochii celor mai destepti, bogati si dinamici romani si nu este un serviciu scump. Exact ce isi doreste oricine are ceva de vandut.

Deja, managerii care au bugete de advertising nu-si mai permit sa zambeasca superior cand cineva le vorbeste despre "reclama pe Internet". O prima explicatie ar fi ritmul de crestere: in vreme ce majoritatea specialistilor se asteapta ca publicitatea clasica sa salte cu aproximativ 20% fata de anul trecut, cea online creste cu 50% pe an. Unii mai entuziasti (sau poate cu informatii mai exacte) mizeaza chiar pe un spor de 100%. Numarul de utilizatori de Internet creste si el mai rapid decat cel de privitori la televizor sau cititori de presa scrisa. In plus, Internetul permite accesul in orice moment la un grup preferential, constituit din majoritatea celor care navigheaza constant: oameni tineri (14-45 de ani), cu un stil de viata dinamic, cu venituri peste medie, cu o educatie superioara, exact clientul pe care l-ar dori aproape orice companie.

O campanie de publicitate pe Internet permite targetarea grupului dupa sex, locatie, specializare, grad de cultura etc. Lucru pe care televiziunea nu il poate face la fel de precis deocamdata. Mai precis? Un dealer de automobile poate comanda sa-i apara ad-urile pe site-urile cu informatii despre Formula 1, pagini despre masini noi sau second hand, adica exact cele vizitate de potentialii lui clienti.

Principala problema a acestei industrii ar fi ca, deocamdata, in Romania nu sunt foarte multi utilizatori de Internet. Cifrele oficiale arata ca 23% dintre romani au folosit cel putin o data Internetul, iar numai 16% acceseaza in mod constant site-urile. Tocmai de aceea, companiile privesc acest mediu ca o componenta a campaniei de promovare, care insa nu poate inlocui mediile clasice de publicitate. Insa nici Internetul nu sta pe loc. Piata romaneasca de publicitate online a crescut din doua directii. Mai intai din zona clientilor mari, care au testat astfel de campanii si au prins incredere in timp, pe baza rezultatelor. A doua zona de crestere o constituie clientii mici care au descoperit ca spre deosebire de publicitatea in alte medii, pot obtine rezultate concrete cu bugete relativ reduse. Piata locala este controlata de trei agentii, care realizeaza peste 95% din incasarile totale: Boom.ro, ARBOmedia si Imedia Networks. (Dan Dragomir)

ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO