Auto

Fibra de carbon, principala armă a BMW în lupta constructorilor auto pentru maşini superuşoare

Fibra de carbon, principala armă a BMW în lupta constructorilor auto pentru maşini superuşoare

Lamborghini Aventador, una dintre primele maşini care va avea întreaga structură construită din materiale compozite pe bază de fibră de carbon

Autor: Andreea Mindrila

24.11.2011, 00:04 1932

Siluetele din spatele zidurilor gri - muncitorii care poartă tricouri negre cu logo-ul aurit al taurului furios - manevrează foi de material negru în maşina de decupare în vid înainte de a presa şi de modela piesele în matriţe uriaşe. Aceste componente vor forma şasiul modelului Aventador, una dintre primele maşini care va avea întreaga structură construită din materiale compozite pe bază de fibră de carbon, o alternativă la metale, apreciate de constructorii de avioane pentru maleabilitatea şi rezistenţa lor. Materialele oferă proiectanţilor "libertatea de a proiecta agresiv", spune Massimiliano Corticelli, manager de tehnologie în cadrul Lamborghini.

Materialele vor permite atingerea acelui nivel de performanţă atât de important pentru proprietarii de Lamborghini: atingerea vitezei de 100 km/h în 2,9 secunde şi o viteză maximă de 350 km/h. Dar valoarea lor potenţială se află dincolo de o mână de oameni care îşi pot permite să plătească un preţ începând cu 263.000 de euro pentru o astfel de maşină, pentru că într-o săptămână ies de pe linia de asamblare doar 20 de unităţi.

Ca o consecinţă a îndeplinirii obiectivelor de reducere a emisiilor de noxe, constructorii de maşini destinate pieţei largi trebuie să producă autovehicule mai uşoare.

În următorii ani Peugeot, Fiat, Volkswagen şi Daimler estimează că reducerea greutăţii se va datora în mare parte utilizării aluminiului. Materialele compozite sunt cu 30% mai uşoare decât aluminiul şi cu 50% mai uşoare decât oţelul, dar în prezent costă, potrivit Volkswagen, de cel puţin zece ori mai mult decât aluminiul şi respectiv de 30 de ori mai mult decât oţelul.

Peugeot şi alţi producători auto utilizează deja materialele compozite pentru producerea unor piese mici, dar nu folosesc această tehnologie pentru componentele mari. BMW, care intenţionează ca până la sfârşitul anului 2013 să iasă pe piaţă cu o maşină electrică care are habitaclul pentru pasageri construit dintr-un material compozit cunoscut ca plastic întărit cu fibre de carbon, conduce în această competiţie.

Ajutat de cea mai bogată femeie din Ger­ma­nia, Susanne Klatten, producătorul de ma­şini de lux a pus bazele unor relaţii apropiate cu singurul furnizor de tehnologie bazată pe fibre de carbon din Europa prin achiziţia de acţiuni.

Folosirea acestor materiale pentru pro­ducţia în masă de autoturisme nu va fi un proces care se va realiza foarte uşor. UE vrea să reducă media emisiilor de bioxid de carbon ale maşinilor produse în regiune cu 33% până în anul 2020, la 95 de grame pe km. Cei mai mulţi producători auto europeni spun că materialele compozite sunt prea scumpe pentru a fi folosite prea curând în construcţia integrală a maşinilor.

Fiat utilizează de mult timp tehnologia materialelor compozite - modelul Alfa Romeo 8C conţine aproximativ 90 kg de astfel de materiale, dar, ca şi alţi producători, încă explorează cum poate fi folosită această tehnologie pe scară largă.

"În ultimii ani în producţia de masă s-au folosit materiale precum oţelul foarte rezistent, care a câştigat competiţia cu materialele compozite, dar suntem conştienţi că aceste materiale tradiţionale nu pot face faţă provocării viitorului", spune expertul în materiale al Fiat, Rosanna Serra.

De anul trecut Daimler a încheiat un parteneriat cu compania Toray Industries din Japonia, cel mai mare producător de fibre de carbon din lume, pentru a construi componente ale modelului Coupé SL class.

Maşinile care vor avea părţi construite din fibră de carbon va trebui să îndeplinească aceleaşi criterii de siguranţă ca şi autoturismele convenţionale. Materialele compozite pot reduce cu până la jumătate greutatea unei maşini, spune Louis David, expert în materiale al producătorului francez Peugeot Citroën. Dar în privinţa costurilor, acesta este foarte direct.

"Astăzi considerăm că materialele compozite care sunt competitive pentru industria auto în termeni de costuri şi de producţie nu există", spune acesta. Compania face paşi mici în utilizarea acestor materiale care vor fi folosite în construcţia automobilelor prezentate în showroom-uri până în 2014-2015, dar David se aşteaptă ca tehnologia să fie mult mai folosită până în 2018.

BMW nu aşteaptă. Compania nu a dezvăluit investiţiile pe care le-a realizat dar, potrivit publicaţiei germane Der Spiegel, a cheltuit mai mult de un miliard de euro pentru dezvoltarea acestei tehnologii şi pentru noua clasă de vehicule electrice "i" şi vehicule hibrid. Maşinile construite integral din amestecuri de fibră de carbon vor fi disponibile începând cu anul 2013.

Compania lucrează pentru a reduce costurile astfel încât să fie comparabile cu cele ale aluminiului, spune directorul financiar al BMW, Friedrich Eichiner.

Producătorul auto şi-a asigurat deja capacitatea de producţie despre care experţii din industrie spun că este echivalentul întregii cantităţi folosite anul trecut în industria auto. Anul acesta BMW a încheiat un parteneriat cu singurul producător important de fibre de carbon din Europa, compania SGL Carbon din Germania.

Acţionarul majoritar al SGL este Susanne Klatten, iar compania are o valoare estimată de 8,9 miliarde de euro, potrivit publicaţiei germane Manager Magazin.

Klatten este moştenitoarea averii industriaşului german Herbert Quandt şi, împreună cu familia ei, deţine 46,7% din acţiunile producătorului auto BMW.

BMW profită din plin de piaţa chineză

Profitul net al BMW a crescut de peste două ori în trimestrul al doilea, la 1,8 miliarde euro, depăşind puternic estimările analiştilor, datorită succesului uriaş înregistrat de modelele Seria 5 pe piaţa chineză, scrie Reuters.

Profitul operaţional al diviziei de automobile de lux a urcat cu 83%, la 2,4 miliarde euro, iar marja a crescut la 14,4% datorită vânzărilor foarte bune ale Seriei 5, care a adus cea mai mare contribuţie la rezultatul financiar al grupului, transmite Reuters.

BMW a urcat astfel pe poziţia a treia, ca profit, într-un top al constructorilor de automobile de lux, după Porsche şi Ferrari. "Pentru un analist care a acoperit BMW timp de 11 ani este uimitor să vezi un asemenea nivel al profitului. Niciodată în trecut nu mi-aş fi putut imagina că această companie poate aduce marjele la acest nivel", comentează analistul Max Warburton de la Bernstein, calificând rezultatele grupului german drept "pur şi simplu grozave".

Piaţa chineză a absorbit masiv atât Seria 5, cât şi modelele de top Seria 7, permiţând BMW să crească preţurile şi să renunţe la unele oferte de marketing care ar fi erodat marginile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO