Auto

File de poveste: Ford, primii o suta de ani de viata

19.06.2003, 00:00 30

In peisajul business-ului din zilele noastre este greu de imaginat ca o afacere gigantica sa fie dominata in totalitate de imaginea unei singure persoane. Exceptia care confirma regula este americanul Henry Ford, adica omul care a marcat istoria de 100 de ani a celui de-al doilea producator mondial ca marime din lume.
Inceputa in urma cu 100 de ani, pe 16 iunie 1903 intr-o mica fabrica de vagoane din Detroit, aventura masinilor Ford a avut de toate toate de-a lungul primului secol de existenta: urcusuri, coborasuri, achizitii, anii cu profituri record dar si ani de pierderi.
Toata aceasta afacere, ajunsa anul trecut la peste 160 de miliarde de dolari a pornit insa de la cei 28,000 de dolari, capitalul social pe care Henry Ford si alti 11 investitori au reusit sa ii stranga. Structura actionariatului era foarte diversa, intre cei 11 actionari figurand un vanzator de carbune, contabilul acestuia, un bancher, doi frati care detineau utilajele pentru fabricarea motoarelor, un tamplar, doi avocati, un functionar, dar si  un proprietar de magazin.
La doar trei luni de la inceperea afacerii, gheata a fost sparta si a fost vanduta prima masina catre un doctor din Chicago.
Dupa cinci ani de incercari, timp in care au fost produse aproape douazeci de modele care purtau ca denumire literele alfabeltului, Henry Ford a lansat ”masina universala”, dupa cum chiar el denumea modelul T. Aceasta masina reprezenta de fapt viziunea lui Henry Ford asupra momentului pe care il traia: un automobil solid, insa in acelasi timp simplu, destinat nu numai oamenilor cu bani, ci tuturor categoriilor sociale.Lansat pe piata in luna octombrie a anului 1903, Modelul T costa putin peste 250 de dolari, ceea ce reprezenta jumatate din pretul pe care il avea la momentul respectiv cel mai ieftin automobil de pe piata.
Ideea lui Henry Ford a fost primita de public mai bine chiar decat anticipa vizionarul american, astfel ca in primul an de fabricatie s-au vandut aproape 11,000 de unitati. In cei 19 ani de existenta ai modelului T au fost vandute peste 15 milioane de unitati, recordul fiind depasit la peste jumatate de secol de modelul Beetle de la Volkswagen care a ajuns la peste 20 de milioane de unitati produse intr-o perioada de timp mult mai mare.
Intre timp, in 1922, afacerea a inceput sa genereze bani, astfel ca Ford a decis sa cumpere, in 1922, pentru opt milioane de dolari, marca Lincoln, cea care s-a aflat tot timpul in centrul strategiei pe care Henry Ford a stabilit-o pentru segmentul masinilor de lux.
Consumatorii doreau insa masini mai rapide si mai puternice decat modelul T, astfel ca in anul 1928, Henry Ford, care cumparase din 1919, impreuna cu fiul sau Edsel, pachetele de actiuni detinute de ceilalti 11 actionari, a lansat modelul A. Era pentru a doua oara cand aparea pe piata un model cu acest nume, dupa cel prin care Ford isi facuse debutul ca producator in 1903.
Piata europeana incepe sa conteze la randul ei, astfel ca Henry Ford a decis lansarea unui model special pentru Europa, model Y, care a fost introdus initial in 1932 in Marea Britanie.La inceputul anilor ‘40, uzinele Ford au incetat productia de automobile civile, dupa ce fiul lui Henry Ford, Edsel, aflat la conducerea companiei, a initiat un program de razboi pe perioada caruia au fost produse peste 8.600 de bombardiere "Liberator", aproape 58.000 de motoare de avion, 277.000 de “jeep”-uri si aproape 100,000 de camioane militare, precum si 2,700 de tancuri.
Dupa razboi, in 1948, Henry Ford II, cel mai mare nepot al fondatorului companiei, a introdus noi modele in incercarea de a atrage publicul american si nu numai, pe masura ce concurenta se intensifica. Au aparut astfel modelul 1949, 1952, dar si Thunderburd, care de la intrarea sa pe piata in 1954 a devenit unuldintre “clasicii” americani in materie de automobile.
In 1957 apare Ford Edsel, un omagiu adus fiului lui Henry Ford, un model luxos, care insa a fost lansat pe piata in momentul in care economia americana traversa o puternica recesiune. In aceste conditii, clientii erau interesati mai mult de automobile economice, de dimensiuni mai mici, ceea ce a determinat producatorul american sa retraga modelul in 1960.
Anii ’60 au reprezentat incercarea lui Henry Ford II de a asocia marca americana cu ideea de sportivitate si putere, prin lansarea in 1964 a celui care avea sa devina un automobil clasic american - Ford Mustang. Mai mult, in 1966, Ford Motor Company a castigat primele trei locuri ale cursei de 24 de ore de la Le Mans, cu modelele GT 40, confirmand astfel imaginea pe care Henry Ford II incerca sa o promoveze.
Urmeaza o perioada de puternice achizitii, sub umbrela grupului intrand pe rand marcile Mazda (1979), Aston Martin (1987), Jaguar (1990) si Volvo (1999). Mai mult, in 1996, Ford este primul producator de automobile care lanseaza un model de masina pentru intreaga lume. Miscarea strategica a avut la baza tendinta de estompare a diferentelor dintre necesitatile clientsilro din zone  diverse ale lumii. Astfel, Ford a introdus in acel an modelul care s-a numit Mondeo in Europa, Taiwan si Orientul Mijlociu si Ford Contour sau Mercury Mystique in America de Nord.
In prezent Ford Motor Company  desfasoara actiovitati si in dmeniul finantarii auto (Ford Credit), si a inchirierii de automobile (Hertz). Ford Credit are peste 11 milioane de clienti in 36 de tari, in timp ce Hertz este cea mai mare firma de inchirieri de automobile din lume. Hertz este prezenta in peste 140 de tari si realizeaza annual o cifra de afaceri de aproape 5 miliarde dolari.
La 100 de ani de la intrarea primului membru al familiei Ford in companie, Henry Ford, tot un membru al familiei este la conducere, William Clay Ford Jr, stranepotul lui Henry Ford.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO