Auto

Frankfurt 2003, colectia de toamna a producatorilor auto

10.09.2003, 00:00 19



Unul dintre cele mai mari manifestari auto din lume, Salonul auto de la Frankfurt, se dechide maine pentru publicul larg, dupa ce timp de doua zile a fost "disecat" de reprezentantii presei. Cu modele de "masa" cum este cazul Volkswagen Golf sau Opel Astra, si pana la concepte futuriste sau modele exclusiviste precum Mercedes SLR, editia din acest an a Salonului de la Frankfurt va atrage, potrivit organizatorilor, peste 850.000 de vizitatori si va avea 1.000 de expozanti.



Care sunt atractiile din acest an ale showului de la Frankfurt ? Mai mult ca sigur ca in primul rand este vorba de cele 20 de modele expuse in premiera mondiala.



Pe langa acestea nu trebuie neglijate noile motorizari sau, de ce nu, conceptele care vor sta la baza urmatoarelor modele de serie.



Iata in continuare care vor fi principalele atractii ale editiei din acest an a Salonului de la Frankfurt.





Alfa Romeo



Italienii vor prezenta un face-lift al modelului 166, care a fost lansat pe piata in anul 1998 si de atunci nu a suferit nici o modificare majora. In plus, Alfa Romeo va prezenta modelul GT coupe, care va incepe sa fie comercializat in luna decembrie a acestui an. Acesta este derivat din modelul 156 si a beneficiat de "pana" casei de design Stile Bertone. Alfa va prezenta la Frankfurt si un concept de coupe cu doua locuri, care se va numi Sportiva Evoluta. Acesta va avea un motor V8 si tractiune pe rotile din spate. Vanzarile vor incepe la mijlocul anului 2005, urmand sa fie produse doar 1.000 de Sportiva Evoluta.





Aston Martin



Producatorul britanic, aflat sub umbrela grupului Ford, va prezenta DB 9, adica modelul care ia locul celui mai vandut automobil Aston Martin din istorie, DB 7. DB 9 va fi primul model pe care Aston Martin il va produce in noua fabrica din Gaydon, Anglia. Acesta va fi un model sport, cu 2+2 locuri. Productia va incepe la sfarsitul acestui an, urmand a fi realizate 2.200 de unitati anual. DB 9 este construit pe noua platforma de aluminiu a producatorului britanic VH (Vertical-Orizontal). Pe care vor fi dezvoltate toate modelele viitoare Aston Martin.





Audi



Germanii vor prezenta in premiera modelul S4 Cabrio, care arata intentiile ofensive ale Audi in segmentul masinilor sportive. S4 Cabrio este de altfel raspunsul lui Audi la modele precum BMW M3 sau Mercedes CLK 55 AMG, iar vanzarile urmeaza sa inceapa in primavara anului viitor. In plus, Audi va veni la Frankfurt cu motorul de 3,2 l V6 pe benzina pentru modelul A3, in timp ce A2 va beneficia de un motor nou, de 1,4 l TDi. Modelul de lux A8 va primi la randul sau un motor nou, de 3 l.





BMW



Producatorul din Munchen are planuri mari pentru editia din acest an a salonului, unde va prezenta in premiera modelul X3, adica un SUV (automobil de teren) din clasa compacta, dar si coupe-ul care va sta la baza noii serii 6, o poveste intrerupta timp de 14 ani. Seria 6 a fosta asociata cu un automobil luxos si in acelasi timp sportiv. In plus, la standul BMW va putea fi vazut si un inovator scuter cu trei roti.





Cadillac



Americanii sunt din ce in ce mai interesati de piata europeana, in acest sens dezvoltand modele precum SRX sau roadster-ul XLR. Acestea sunt de altfel produsele pe care Cadillac le va expune si la Frankfurt.





Chrysler



Pentru Frankfurt 2003, americanii au pregatit modelul 300C Touring, succesorul modelului 300M, care tradeaza intentiile Chrysler de a ataca segmentul superior. 300C va fi comercializat in SUA din primavara anului viitor, in timp ce in Europa clientii vor putea sa-l cumpere din vara aceluiasi an.





Citroen



Producatorul francez este interesat de o posibila reintrare in segmentul de lux. In acest sens, Citroen prezinta la salonul din acest an conceptul C-Airlounge, care va sta la baza modelului premium C6, care va fi lansat anul viitor. In plus, Citroen va prezenta in premira modelul din clasa mini C2.





Fiat



Fiat are ganduri mari pentru cele doua modele pe care le va prezenta la Frankfurt: Panda si Idea. Primul dintre ele se numea initial Gingo, insa in urma protestelor francezilor de la Renault a preluat numele Panda, care a fost timp de mai bine de 20 de ani sinonim cu o masina mica si economica, fiind cel mai popular model din Italia. Idea va fi lansat pe piata la mijlocul lunii octombrie.





Ford



Al doilea producator mondial de automobile, Ford a pregatit pentru Frankfurt Visos, adica un concept despre care spune ca isi are originea in modelele de succes din trecut. "Cu toate acestea, nu este vorba despre un design retro", sustin cei de la Ford. Americanii vor prezenta, de asemenea, modelul Focus C-Max, cu o noua varianta de motorizare - 1,6 l pe benzina. Variante facelift pentru modelele Mondeo si Galaxy vor fi la randul lor prezente la standul Ford.





Hyundai



Coreenii vin in premiera cu un concept pentru un nou coupe cabriolet, care ar fi o premiera in gama Hyundai. Acest concept a fost dezvoltat impreuna cu specialistul german in acoperisuri retractabile Karmann si va sta la baza modelului de productie. Potrivit Hyundai, vor fi realizate anual intre 35.000-40.000 de unitati din noul coupe cabriolet.





Jaguar



Britanicii au pregatit multe surprize pentru editia din acest an a salonului. Va fi pentru prima data cand va fi expus un model Jaguar break (X-type Estate), precum si un model Jaguar cu propulsor Diesel. Marca britanica va prezenta de asemenea si un concept denumit RD-6, un automobil cu caroserie din aluminiu, motor V6 Turbo Diesel de pe modelul S-type, dar care are si elemente de pe modelul de lux XJ.





Lamborghini



Italienii vor prezenta modelul Gallardo, adica prima masina realizata din aluminiu in istoria de 40 de ani a marcii. Lamborghini intentioneaza sa produca 600 de unitati in acest an, urmand sa ajunga la 1.600 de unitati in anul 2005. Gallardo este echipat cu un motor de 5 l, care dezvolta 500 CP si are tractiune integrala permanenta. Lamborghini va prezenta si versiunea de productie a modelului Murcielago, care va fi comercializat incepand de anul viitor.





Lancia



Lancia va prezenta un concept car inspirat din modelul Fulvia Coupe, masina care domina cursele de raliuri in anii '70. Conceptul este bazat pe modelul Fiat Barchetta si urma sa fie lansat pe piata cel tarziu in 2005. Insa, potrivit noului sef al grupului Fiat, Giuseppe Morchio acest lucru nu se va mai intampla mai devreme de 2006. Lancia va expune si noul Ypsilon, care va incepe sa fie comercializat chiar din aceasta luna.





Land Rover



Principala atractie la standul Land Rover va fi versiunea facelift a lui Freelander, pe care producatorul, aflat sub umbrela celor de la Ford, a incercat sa-l imbunatateasca atat la exterior, cat si la interior, unde materialele folosite ofera o senzatie de "premium". cum era si normal, preturile variantei facelift au crescut corespunzator.





Lexus



Ca si compania mama Toyota, si marca de lux Lexus va prezenta un model hibrid. RX 300 are un motor V6 si doua motoare electrice, combinatia urmand, potrivit celor de la Lexus, sa creasca randamentul in acelasi timp cu scaderea emisiilor de gaze ale automobilului. Lexus va prezenta si o varianta restilizata a modelului LS 430.





Maserati



Italienii vor prezenta la Frankfurt a cincea generatie a modelului Quattroporte, introdus pentru prima data acum 40 de ani. Vanzarile vor incepe in Europa in primavara anului viitor, pentru ca apoi modelul sa ajunga si in SUA. Quattroporte beneficiaza de un motor de 4,2 l, care dezvolta 400 CP, iar designul a fost realizat de Pininfarina. De altfel, pentru fiecare din cele cinci generatii Quattroporte, Maserati a schimbat designerul.





Mazda



Mazda3 si Kusabi sunt principalele atractii ale standului Mazda. Mazda3 este varianta cu care japonezii concureaza modele precum Volkswagen Golf sau Opel Astra, in timp ce Kusabi este un concept care indica orientarea Mazda catre segmentul compact. Kusabi inseamna in limba japoneza "a pregati drumul pentru ceva nou".





Mercedes



SLR, modelul dezvoltat de producatorul german impreuna cu britanicii de la McLaren isi va face oficial "botezul" la Frankfurt. Vor fi produse 500 de unitati pe an, al caror pret incepe la 375.000 euro. Mercedes va expune si CLS, adica un coupe bazat pe modelul E-Klasse, care va fi lansat pe piata anul viitor si va costa 70.000 euro.





Nissan



Japonezii vor expune Dunehawk, un studiu care va sta la baza urmatoarei generatii Terrano. Va fi prezentat si un nou motor Diesel pentru varianta Nissan Micra. Frankfurt va insemna si debutul vanzarilor in Europa pentru modelul sportiv 350Z.





Opel



Germanii expun in acest an, la Frankfurt, modelul Opel Astra, despre care spun ca ar putea detrona liderul incontestabil al segmentului compact, Volkswagen Golf. Vor fi prezentate si variante facelift pentru Agila si Corsa, dar si un concept roadster.





Peugeot



Conceptul Peugeot 407 Elixir, vedeta standului Peugeot, va sta la baza noului model 407, care va aparea pe piata in 2005. Francezii vor prezenta in plus noi variante de motorizare HDi de 1,6 si 2 l, dar si un coupe sportiv, bazat pe modelul 307, care va intra in competitiile WRC (World Really Championships) de anul viitor.





Porsche



Producatorul de lux german va prezenta la Frankfurt o varianta aniversara Porsche 911, dar si 911 Turbo Cabrio, dupa o perioada de 14 ani in care Porsche nu a avut in ofera nici o masina decapotabila atat de puternica. Modelul aniversar va costa 159.000 euro, iar 911 Turbo Cabrio - 138.000 euro, urmand a fi vandute aproximativ 2.000 de unitati anual.





Renault



Producatorul francez expune varianta Grand Scenic, care va oferi indeajuns spatiu pentru 7 pasageri, spre deosebire de varianta Scenic, care acomoda doar 5. Renault va prezenta si modelul Megane Sport Turbo, de 225 CP, ambele urmand a fi comercializate din prima parte a anului viitor. Conceptele Be Bop vor atrage la randul lor curiosii, si nu numai, la standul Renault.





Skoda



Producatorul est-european incearca sa dovedeasca faptul ca nu este cu nimic mai prejos decat fratele mai mare Volkswagen, prin conceptul Roomster, care reprezinta o masina de familie cu un desing inovator. Skoda va prezenta si o varianta imbunatatita a modelului Octavia, dar aceasta nu va intra in productie decat anul viitor.





Toyota



Cel mai mare producator japonez va prezenta o varianta imbunatatita a modelului RAV4, unul dintre cele mai bine vandute. Toyota va expune si noua generatie Prius, un model hibrid, care pe langa motorul cu combustie de 78CP, functioneaza pe baza unui motor electric de 68 CP. CS&S este un alt concept hibrid de automobil roadster pe care grupul japonez il va prezenta la editia din acest an a Salonului.





Volvo



Volvo S40 va fi primul model Volvo construit pe o platforma Ford, cunoscuta in interiorul grupului sub numele P1. S40, care va fi expus la Frankfurt, va sta la baza lui V40, adica varianta break si va incepe sa fie comercializat in Suedia la sfarsitul acestui an, si in restul Europei de anul viitor. Obiectivul de vanzari pentru anul viitor este de 70.000 de unitati.





Volkswagen



A cincea generatie Golf va atrage, probabil, toate privirile celor care vor vizita standul Volkswagen. Cu toate acestea, germanii vor expune si alte modele, cum este cazul lui Polo Fun, sau al variantei Phaeton cu ampatament marit. Conceptul R, precum si Bugatti Veyron completeaza lista noutatilor cu care producatorul german se va prezenta la editia din acest an a Salonului de la Frankfurt.





Cinci Renault cu cate cinci stele



Producatorul francez Renault a ajuns la al cincilea automobil pe care il poate promova ca "automobil de cinci stele", dupa ce modelul Scenic II a obtinut 34,12 punct de 37 maxime posibile. Dupa Laguna in 2001, Megane II, Vel Satis in noiembrie 2002 si Espace IV in luna iunie a acestui an, Scenic II a devenit al cincilea model al constructorului francez, care obtine calificativul maxim. Scenic II a devenit cel mai sigur monovolum de pe piata dupa ce la teste a fost scos in evidenta faptul ca automobilul are un comportament reactiv in cazul unui impact, absorbind energie si facand din habitaclu o celula de supravietuire care protejeaza ocupantii impotriva intruziunilor oricaror elemente mecanice.



Scenic II este echipat cu Sistemul Renault de Protectie de a treia generatie. Acest dispozitiv contine pentru locurile din fata airbaguri cu doua stadii de deschidere si centuri de siguranta cu dubla pretensionare. Adaptabilitatea sistemului permite ajustarea desfasurarii diverselor elemente de siguranta in functie de violenta impactului. Locurile din fata dispun, de asemenea, de centuri de siguranta cu limitatoare de efort la 400 kg si, lucru care constituie o originalitate pentru Megane II si Scenic II, limitator de efort pentru bazin la 600 kg.



Monovolumul este dotat si cu doua airbag-uri laterale pentru pasagerii din fata si doua airbag-uri perdea pentru protectia capului pentru pasagerii din fata si spate. Locurile din spate dispun de centuri de siguranta in trei puncte si limitator de efort la 600 kg. De asemenea, cele trei puncte de prindere a sistemului Isofix permit instalarea scaunelor pentru copii cu fata sau cu spatele la directia de mers.



Introduse pentru prima data in ianuarie 2000, testele Euro NCAP sunt in prezent privite cu foarte mare interes de producatorii auto, care se lupta sa obtina calificative tot mai mari pentru propriile automobile.



Pe lista producatorilor care detin in gama doua modele de cinci stele se afla Saab, cu 9-3 si 9-5, dar si Merecdes cu C-Klasse si E-Klasse. Urmeaza apoi o serie de producatori care detin cate un model de "cinci stele": BMW (cu modelul X5), Peugeot (cu modelul 807, care este dezvoltat pe aceeasi platforma cu Citroen C8, Fiat Ulysse si Lancia Phaedra), Toyota (cu modelul Avensisi) si Volvo (cu modelul XC 90).
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO