Auto

In noiembrie, accesoriile auto se gasesc in Las Vegas, iar masinile ecologice in Tokyo

10.11.2004, 00:00 13



Luna noiembrie este sinonima pentru pasionatii de masini cu salonul auto ce are loc in Las Vegas. Nu este vorba de un salon auto obisnuit, ci de un eveniment dedicat producatorilor de piese si accesorii, adica asa numita piata "aftermarket", o afacere care anul trecut a sarit de 29 de miliarde de dolari.



Salonul organizat an de an la Convention Center din Las Vegas de SEMA (Specialty Equipment Manufacturer Association - Asociatia producatorilor de echipamente specializate) este principalul punct de atractie pentru copii, tineri, dar si pentru adultii care simt un fior in corp ori de cate ori vad cate o masina accesorizata de catre o companie specializata in domeniu. Jante uriase din aluminiu, spoilere, filtre speciale, bare stabilizatoare, nimic nu este in exces la salonul de la Las Vegas, dupa cum nimic nu este in exces in general in orasul american.



"Ideea salonului SEMA nu este reprezentata de noutatile tehnologice din domeniul auto de care au nevoie clientii, ci mai degraba de noutatile pe care acestia le vor pe masinile lor. Participantii vin, isi etaleaza masinile si vand. Si se pare ca numarul celor care evalueaza, compara si cumpara, nu este deloc de neglijat", sustine Peter MacGillivray, vicepresedinte SEMA, responsabil de marketing si comunicare al organizatiei.





Daca e America, e Mustang



Intr-adevar, la editia organizata in prima saptamana a acestei luni numarul vizitatorilor a depasit, potrivit organizatorilor, bariera de 105.000 inregistrata anul trecut.



"Analizele facute pe baza saloanelor anterioare si a rapoartelor primite de la membrii nostri au indicat un grad tot mai mare de participare, ceea ce s-a tradus si intr-un volum mai mare al afacerilor", completeaza Christopher J. Kersting, pretedintele SEMA.



El spune ca vedeta editiei din acest an a fost producatorul american Ford, care a celebrat a 40-a aniversare a modelului Mustang.



Noul model Mustang, care a inceput sa fie comercializat de putin timp pe piata nord-americana a fost expus in nu mai putin de 15 variante la care au lucrat cele mai importante companii de tuning.



De altfel, potrivit celor de la Ford, modelul Mustang permite derularea unor afaceri anuale de 800 de milioane de dolari generate de clientii care cheltuie in medie 1.500 de dolari pentru a-si infrumuseta propriul Mustang.



Si aceasta valoare nu include vanzarile de masini Ford Mustang construite de producatori specializati precum Saleen, Steeda Autosports, Roush Performance sau divizia de profil a Ford, Special Vehicle Team (SVT).





Vedete pe metrul patrat



Cei care au ocazia sa ajunga la salonul din orasul faimos in primul rand pentru cazinourile sale pot vedea pe aleile Centrului de Conventii tot felul de vedete americane, de la cantareti, prezentatori TV, actori, toti avand in comun pasiunea pentru automobil.



La editia din acest an s-au aflat printre altii, realizatorul de emisiuni TV Jay Leno, care si-a expus modelul unicat Oldsmobile Toronado produs in anul 1966, cantaretii Usher sau Snopp Doggy Dogg, ultimul fiind prezent la randul sau cu o varianta Chrysler 300C modificata de catre compania DUB.



Legendele in domeniul curselor precum Michale Andretti sau Wally Parks se simt in largul lor alaturi de bolizii de multe sute de cai-putere expusi la standurile diversilor producatori.



Asa cum era de asteptat, producatorii americani si cei japonezi sunt cel mai bine reprezentati in privinta numarului de marci expuse. La polul celalat se afla producatorii europeni, a caror prezenta este mai degraba timida.



In timp ce Audi, BMW sau MINI au decis sa nu participe cu un stand propriu, ci doar prin intermediul masinilor de serie modificate, alte marci precum Volvo, Jaguar, Land Rover, Aston Martin sau Saab sunt prezenti, un rol important avandu-l si apartenenta lor la grupuri americane.





Tokyo fara frontiere



In partea cealalta a lumii, la Tokyo, a avut loc un alt salon auto, cu un subiect diametral opus - autovehicule comerciale si ecologice. Numarul mare al vizitatorilor, aproape 250.000, a demonstrat inca o data interesul pietei auto japoneze (a doua ca marime din lume) pentru masini cu un grad redus de poluare.



Pe langa autobuze, camionete si tot felul de masini care folosesc drept carburant hidrogenul, viziatatorii au putu face si teste cu automobile destinate persoanleor cu handicap (asa numitele "barrier-free vehicles").



Practic, din cele mai bine de 200 de vehicule, un sfert a fost reprezentat de automobile dedicate persoanelor cu handicap, de la carucioare pana la masini in toata regula, si o cincime, adica 40, au fost reprezentate de vehicule care corespund celor mai restrictive cerinte ecologie.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO