Auto

Noul Passat sau cum limuzina din clasa medie a facut pasul catre segmentul superior

06.04.2005, 20:29 107

Volkswagen Passat a devenit in ultimii 32 de ani sinonim cu masina germana din clasa medie. O data cu ultima generatie Passat, disponibila oficial de saptamana aceasta si pe piata romaneasca, producatorul de "masini populare" Volkswagen face pasul decisiv catre segmentul premium. Cu un look ce aduce aminte de limuzina de lux Phaeton, dar cu un pret de pornire similar cu al generatiei precedente, 16.100 de euro fara taxe, noul Passat reprezinta cea mai dramatica evolutie din istoria modelului.
Masina sobra din clasa medie, cu un spatiu generos pentru pasageri si bagaje si dotari acceptabile pentru o familie de patru persoane a murit.
Acum se poarta sistemele inteligente de control al vitezei, care accelereaza sau franeaza dupa caz pentru a mentine o anumita distanta fata de masina din fata sau telefoanele mobile integrate. Pana si frana de mana sau clasica cheie de metal care deschidea portiera si pornea propriu-zis masina au devenit accesorii care nu isi mai gasesc utilitatea.
Astfel poate fi rezumata declaratia de intentie a noului Volkswagen Passat, lansat in aceasta primavara pe piata europeana si aproape simultan si pe piata romaneasca, una orientata in special catre masinile germane. Pana la primul test-drive oficial in Romania, care va fi organizat la sfarsitul acestei saptamani de catre importatorul Porsche Romania, germanii au bifat deja primele teste pentru presa europeana, la Barcelona.
Aici am aflat ca prin cea de-a sasea generatie a modelului Passat, producatorul german abandoneaza linia care l-a consacrat, adica productia unor modele destinate clasei medii. Inginerii germani spun ca nu este chiar asa, singurul lucru pe care l-au facut fiind doar adaptarea Passat-ului la cerintele tot mai ridicate ale clientilor din clasa medie.
Practic, spun cei de la Volkswagen, tot mai multi clienti din clasa medie vor ca masinile lor sa fie echipate cu sisteme inteligente de climatizare sau faruri adaptive, adica dotari care pana acum ceva vreme erau destinate doar masinilor din clasa superioara.
Problema care apare este aceea ca desi vor mai multa tehnologie, clientii nu par dispusi sa plateasca mai mult. Nemtii s-au conformat si noul Passat are oriunde in Europa acelasi pret de pornire ca si vechea generatie.

Premium pe linie
Aspectul premium este evident chiar din designul noului model. Grila fata aduce aminte de Phaeton, adica modelul din gama Volkswagen care ajunge la mai bine de 100.000 de euro.
In plus, tema "cercului incris in trapez" in cazul farurilor si stopurilor (formularea apartine designerilor Volkswagen) da la randul sau o nota exclusivista noului model, chiar daca el este pozitionat in clasa medie.
Chiar si accesul in interiorul masinii a fost modificat. Noutatea este reprezentata de KESSY, adica un sistem care permite accesul in interiorul masinii fara a mai fi nevoie de deblocarea usilor din telecomanda.
Mai exact, desi cartela se afla in buzunar, noul Passat isi recunoaste soferul si deblocheaza automat usile in momentul in care este atins manerul. Daca vi se pare totusi prea futurist, exista si posibilitatea incuierii si descuierii portierelor prin intermediul butoanelor de la telecomanda. Si daca tot a venit vorba de butoane, trebuie spus ca pornirea motorului se realizeaza in cazul noului Passat prin simpla apasare a unui buton.
Fara a fi o premiera (Renault a introdus de mai multi ani acest sistem pe multe dintre masinile sale), pornirea motorului prin simpla apasare a unui buton tinde sa devina un standard in industria auto, fie ca este vorba de producatori francezi sau germani.
Modificari importante se petrec, asa cum era de asteptat, si la interiorul noului Passat. Bordul complet redesenat si mai ales numeroasele spatii de depozitare lasa impresia unei masini pregatite mai degraba pentru calatorii lungi decat pentru mersul dimineata la serviciu.
Portbagajul, care se poate deschide si singur, daca aveti mainile ocupate cu pungile de cumparaturi sau pur si simplu nu aveti chef sa il deschideti manual, a castigat 90 de litri dintr-o miscare fata de generatia precedenta, ajungand acum la 565 de litri. Torpedoul cu racire si spatiul de depozitare generos rezultat in urma transformarii franei de parcare intr-un simplu buton amplasat in stanga volanului contribuie la randul lor la ideea ca noul Passat este dedicat drumetiilor.
Inginerii germani au insistat insa in mod special in prezentarea pe care au facut-o pe unele elemente de culoare precum umbrela de ploaie din portiera soferului (va aduceti aminte de Rolls Royce Phantom?) sau buzunarele portierelor care pot acomoda, special pentru cei insetati sau mai degraba pentru copii, o sticla de un litru (portiera soferului) si una de 1,5 litri (portiera din dreapta).

Spatiu inseamna confort
Fie ca este vorba de adulti sau copii, pasagerii noului Passat sunt privilegiati fata de precedenta generatie. Asa cum era de asteptat noul Passat a crescut fata de "vechiul" Passat cu peste 6 centimetri in lungime, 1 centimetru inaltime si peste 7 centimetri in latime.
Toate aceste cresteri se traduc, bineinteles in loc mai mult pentru capul, picioarele sau, de ce nu, bagajele pasagerilor.
Siguranta este la randul sau un element important pentru cei care cumpara o masina din clasa medie. Din acest punct de vedere Volkswagen a decis sa echipeze noul Passat cu tot ce are mai bun in domeniu, de la airbag-uri cu doua faze de declansare si airbag-uri laterale si pana la sistemul electronic de stabilitate (ESP), care este oferit ca dotare standard pentru toate versiunile celui care este deja promovat de oamenii de marketing de la Volkswagen drept "cel mai sigur Passat din istorie".
Versiunile disponibile pe piata romaneasca sunt in numar de patru - Trendline, Comfortline, Sportline si Highline, fiecare pozitionand modelul din clasa medie in diverse subcategorii. Pretul de pornire al noului Passat este cam acelasi cu al generatiei precedente, adica 16.100 de euro fara taxe.
Gama de motorizari este la randul sau extinsa, asa cum se asteapta clientii de la un model din clasa medie. Trei variante pe benzina (intre 1,6 litri si 102 cai-putere si 2 litri si 150 de cai-putere) si doua diesel (1,9 litri si 105 cai-putere si 2 litri si 140 de cai-putere) incearca sa aduca si noul Passat pe locul intai in topurile de vanzari din Romania, acolo unde s-a instalat de foarte mult timp.
Cu concurenti precum Peugeot 407, Ford Mondeo, Renault Laguna sau, mai nou, o data cu atacarea segmentului premium, BMW Seria 3, Mercedes C Klasse sau fratele de concern Audi A, lupta noului Passat pentru cota de piata va fi din ce in ce mai dura. Mai ales ca importatorul Porsche Romania are in plan pentru noul Passat vanzari de 2.000 de unitati.
ionut.bonoiu@zf.ro

13 milioane in 32 de ani
Prima generatie a modelului Passat a fost construita la uzinele Volkswagen din Emden, in urma cu 32 de ani, modelul devenind produsul grupului Volkswagen cu cel mai mare succes dupa Golf si Beetle. Din anul 1973 si pana in prezent au fost construite peste 13 milioane de unitati din modelul Passat. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO