Auto

Peste 2,5 milioane de maşini vor fi afectate de noua taxă de poluare, dar nici autorităţile nu ştiu când intră în vigoare

Peste 2,5 milioane de maşini vor fi afectate de noua taxă de poluare, dar nici autorităţile nu ştiu când intră în vigoare

Pentru maşinile mai vechi de 14 ani şi cu motoare non-euro se va plăti o taxă de peste 10.000 de euro. În România sunt înmatriculate aproape 4,3 milioane de autoturisme, dintre care 1,8 milioane au fost înmatriculate de la 1 ianuarie 2007 şi până la finele anului trecut şi pentru care s-a achitat o taxă de poluare şi implicit în continuare pot fi tranzac­ţionate pe piaţa internă fără ca noul cumpărător să fie obligat să achite viitoarea taxă de poluare. Celelalte 2,5 mi­li­oane de maşini devin practic nevandabile în condiţiile în care noua taxă, chiar şi micşo­rată faţă de cea de anul trecut, reprezintă cel puţin jumătate din valoarea maşinii.

Autor: Bogdan Alecu

04.01.2012, 00:08 8542

La mai bine de şase luni de când s-a anunţat o nouă modificare a taxei de poluare şi la aproape trei săptămâni de când legea a fost votată în Parlament de Camera Deputaţilor (forul decizional), nimeni nu poate spune încă exact când va intra aceasta efectiv în vigoare. Mai mult, la finele lunii decembrie, mii de români care au cumpărat un autoturism înmatriculat în România înainte de 1 ianuarie 2007 s-au înghesuit în unităţile Direcţiei Regim Permise şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) la nivel naţional pentru a-şi înscrie automobilul şi a evita, practic, noua taxă despre care toată lumea credea că va intra în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2012.

Cei care doresc să achiziţioneze un automobil la mâna a doua înmatriculat în România înainte de 1 ianuarie 2007 mai au încă cel puţin 20 de zile până când noua taxă de poluare va intra în vigoare şi implicit până când nu vor fi obligaţi să o achite la reînmatricularea maşinii pe numele lor. Pentru ca legea să intre în vigoare, aceasta trebuie să fie publicată în Monitorul Oficial.

"Legea cu privire la noua taxă de poluare va fi trimisă spre promulgare la Preşedinţie în următoarele zile. Având în vedere că o lege este publicată în Monitorul Oficial la aproximativ 20 de zile de când a fost trimisă spre promulgare, cel mai probabil aceasta va intra în vigoare spre finele acestei luni", au declarat oficialii responsabili cu relaţii publice din cadrul Camerei Deputaţilor.

De asemenea, cei din cadrul Direcţiei finanţelor publice au spus că în prezent este încă în vigoare vechea taxă de poluare care se aplică numai la maşinile nou-înma­triculate în România şi nu există niciun termen oficial pentru intrarea în vigoare a noii taxe de poluare. Laszlo Borbely, mi­nis­trul mediului şi cel care a susţinut noul pro­iect de lege, nu a oferit niciun comen­tariu cu privire la intrarea în vigoare a noii taxe.

Potrivit noii legi, obligaţia de plată a taxei intervine acum şi cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, în România, asupra unui autovehicul înma­triculat pe teritoriul României anterior datei de 1 ianuarie 2007.

Obligaţia de plată a taxei intervine şi în cazul autovehiculului înmatriculat pentru prima dată în România, după 1 ianuarie 2007, care întruneşte cumulativ următoarele condiţii: pentru el nu a fost achitată taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule sau taxa pe poluare pentru autovehicule; face obiectul primei transcrieri a dreptului de proprietate, în România, după intrarea în vigoare a prezentei legi.

La revânzarea unei maşini înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007 în ţară cum­părătorul va plăti taxa. Restituiri pot cere cei care au plătit taxa auto între iulie 2008 şi momentul prezent în cazul în care au plătit o taxă mai mare decât reiese din calculele pe noua lege.

În România sunt înmatriculate aproape 4,3 milioane de autoturisme, dintre care 1,8 milioane au fost înmatriculate de la 1 ianuarie 2007 şi până la finele anului trecut şi pentru care s-a achitat o taxă de poluare şi implicit care în continuare pot fi tranzac­ţionate pe piaţa internă fără ca noul cumpărător să fie obligat să achite viitoarea taxă de poluare. Astfel, celelalte 2,5 mi­li­oane de maşini devin practic nevandabile în condiţiile în care noua taxă, chiar şi micşo­rată faţă de cea de anul trecut, reprezintă cel puţin jumătate din valoarea maşinii.

Pe site-urile specializate în tranzacţii cu maşini second-hand aproximativ 10.000 de autoturisme sunt mai vechi de 1 ianuarie 2007, din care aproximativ 50-60% au fost înmatriculate în România înainte de această dată, diferenţa fiind reprezentată de maşini importate la mâna a doua după această dată. Astfel, după ce va intra în vigoare această taxă de poluare cele aproape 6.000 de maşini vor deveni nevandabile.

Chiar şi pentru cei care ar putea rămâne cu maşinile nevândute, şi pe ultima sută ţin de preţ, "noua taxă nu a intrat încă în vigoare. Preţul este negociabil, dar nu pot să las mai mult de atât având în vedere câţi bani am băgat în maşină, mai bine rămân cu ea", spune un posesor de Aro 240 din 2000 cu motor diesel Peugeot de 2,4 litri. Odată ce taxa de poluare va intra în vigoare, pentru acesta se va achita o taxă de poluare de aproape 5.700 de euro, în condiţiile în care preţul maşinii la mâna a doua era de aproximativ 2.000 de euro. Pentru un model Dacia Logan, cu motor Euro 3 de 1,4 litri şi 75 CP din 2006, se va plăti o taxă de înmatriculare în valoare de aproximativ 1.200 de euro, adică aproape o jumătate din valoarea maşinii în prezent.

În cazul unui VW Touareg din 2004 taxa va urca la 7.000 de euro, în cazul în care valoarea maşinii este de 8.500 de euro, iar pentru modelele Dacia Berlină sau 1310 fabricate înainte de 2004 taxa deja depăşeşte valoarea actuală a maşinii. Cele mai mari taxe ar fi plătite pentru maşinile cu motoare mari non-euro mai vechi de 14 ani, caz în care taxa urcă spre 30.000 de euro.

Astfel, în majoritatea cazurilor maşinilor înmatriculate înainte de 2007 mai rentabilă devine casarea auto­mobilului în vederea obţinerii unui tichet "Rabla" decât vânzarea efectivă.

Pentru ce maşini nu trebuie plătită taxa de poluare

1. Automobile încadrate în categoria vehiculelor istorice, definite conform prevederilor legale în vigoare.

2. Automobilele acordate instituţiilor de învăţământ, sănătate şi cultură, ministerelor, altor organe ale administraţiei publice, structurilor patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional, asociaţiilor şi fundaţiilor de utilitate publică, de către guverne străine, organisme internaţionale şi organizaţii non-profit şi de caritate, prin donaţii sau finanţate direct din împrumuturi nerambursabile, precum şi din programe de cooperare ştiinţifică şi tehnică.

3. Automobile confiscate sau intrate potrivit legii în proprietatea privată a statului şi acordate cu titlu gratuit în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

4. Destinate competiţiilor sportive, definite conform prevederilor legale în vigoare.

Cât este noua taxă de poluare

  • Pentru un model Dacia Logan, cu motor Euro 3 de 1,4 litri şi 75 CP din 2006, se va plăti o taxă de înmatriculare în valoare de aproximativ 1.200 de euro, adică aproape o jumătate din valoarea maşinii în prezent.

  • În cazul unui VW Touareg din 2004 taxa va urca la 7.000 de euro, în cazul în care valoarea maşinii este de 8.500 de euro.

  • Pentru modelele Dacia Berlină sau 1310 fabricate înainte de 2004 taxa deja depăşeşte valoarea actuală a maşinii.

  • Cele mai mari taxe ar fi plătite pentru maşinile cu motoare mari non-euro mai vechi de 14 ani, caz în care taxa urcă spre 30.000 de euro. Astfel, în majoritatea cazurilor maşinilor înmatriculate înainte de 2007 mai rentabilă devine casarea automobilului în vederea obţinerii unui tichet "Rabla" decât vânzarea efectivă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO