Auto

Reportaj ZF: În vizită la Circuitul de Formula 1 Yas Marina şi Ferrari World din Abu Dhabi

Reportaj ZF: În vizită la Circuitul de Formula 1 Yas Marina şi Ferrari World din Abu Dhabi

În vizită la Circuitul de Formula 1 Yas Marina şi Ferrari World din Abu Dhabi

Autor: Bogdan Alecu

30.01.2012, 13:51 1563

Emiratele Arabe Unite, în special Dubai şi Abu Dhabi, reprezintă superlativul în materie de investiţii, opulenţă şi bogăţie la nivel mondial. Totul este nou, totul este curat şi totul este întreţinut aproape de perfecţiune, indiferent de cost. Iar la atingerea unui astfel de nivel participă specialişti din toată lumea, de la englezi, americani, nemţi sau japonezi.

UAE (United Arab Amirates) reprezintă o federaţie condusă de un preşedinte alcătuită din şapte emirate, fiecare guvernat de un emir. Capitala este la Abu Dhabi, care reprezintă şi centrul politic, industrial şi cultural al ţării. Emiratele arabe deţin cea de-a şasea cea mai mare rezervă de petrol a lumii şi sunt una din cele mai dezvoltate economii din Asia de Vest. Produsul Intern Brut per capita este de 47.407 dolari, de trei ori mai mare decât al României, şi chiar mai mare decât cel al Germaniei care anul trecut a fost de aproximativ 37.000 de dolari.

Din momentul în care iei loc la bordul unei aeronave a Etihad (linia aeriană oficială a Abu Dhabi), realizezi că totul este proiectat pentru lux şi confort. Chiar la clasa Economy se oferă un confort similar dacă nu chiar peste cel de la Business Class pe o linie europeană.

Imediat cum cobori din avion în Abu Dhabi realizezi că tocmai ai intrat într-o altă lume decât cea europeană. Cel mai bine descris ar fi că se află undeva între Europa, America şi Orientul Mijlociu. Totul este bilingv - arabă şi engleză, sau doar în engleză. Şi cum cobori din avion începi să observi fie reclame la automobile, fie la circuitul Yas Marina, unde în luna noiembrie a fiecărui an este organizată cursa de Formula 1 din Emiratele Arabe Unite.

Ceea ce face din Emirate un loc unic este curăţenia. Nu există praf, pe drumuri nu există nisip - cu toate că dunele sunt exact lângă autostrada iluminată şi cu cinci benzi pe sens. Spre comparaţie, în România nu există drum naţional, judeţean, european sau autostradă pe care să nu existe nisip sau pietriş, cu toate că avem taxă de drum pe care o plătim atât sub forma rovignetei, cât şi în preţul combustibilului - taxă din care se acoperă şi întreţinere şi implicit curăţirea acestuia.

În Emirate şi în special în Abu Dhabi totul este parcă proiectat pentru pasionaţii de automobil. Fie că vorbim de autostrăzile cu cinci sau şase benzi pe sens în mare parte iluminate impecabil, parcările care pot găzdui sute sau chiar mii de SUV-uri americane dar şi complexul Yas Marina cu circuitele sale. În acest context faptul că există în Abu Dhabi primul parc de distracţii Ferrari World nu mai surprinde pe nimeni. Având în vedere şi faptul că în Emirate chiar şi iarna ziua temperaturile urcă până la 20 de grade Celsius, este perioada perfectă pentru piloţi să se antreneze pentru începerea sezonului de Formula 1.

Circuitul Yas Marina din Abu Dhabi a fost proiectat de celebrul designer Hermann Tilke, cel care spre exemplu a construit şi Bucharest Ring, circuitul care înconjura Palatul Parlamentului pe care au avut loc curse în 2007 şi 2008. Înainte de a fi anulat.

Yas Marina, este şi locaţia unde Pirelli, singurul furnizor de anvelope pentru Formula 1 a prezentat noua gamă de pneuri de înaltă performanţă compusă acum din şase modele.

Circuitul Yas Marina nu este rezervat doar pentru Formula 1. Aici există inclusiv o secţiune rezervată pentru "drag race", sau pe româneşte, "liniuţe" unde se poate testa timpul de reacţie al piloţilor, sau una pentru gran-turisme.

Primul "test derulat" a fost cel de "drag race" între două Chevrolet Camaro de 432 CP, pe o linie dreaptă de un sfert de milă, exact ca în filmul The Fast and the Furious. Spre deosebire de o cursă clasică, un drag race nu necesită cunoştinţe avansate de condus deoarece se merge în linie dreaptă. Dar cel de la volan trebuie să aibă precizie chirurgicală. Totul trebuie calculat la milimetru. Tocmai pentru a se pune accent pe acest lucru, există senzori montaţi în asfalt pentru ca maşinile să fie amplasate cu precizie maximă. Primul indicator confirmă faptul că te-ai apropiat la şase centimetri de poziţia exactă, iar al doilea când eşti exact unde trebuie. Imediat cum s-a aprins semaforul galben trebuie apăsată acceleraţia la podea pentru că verdele este la mai puţin de o secundă distanţă. Având în vedere motorul V8 de peste 400 CP şi faptul că transmisia automată este trecutăîn modul sport Camaro pierde aderenţa atunci când accelerează iar roţile se învârt pentru o scurtă perioadă de timp în gol, suficient pentru a lăsa urme de cauciuc pe asfalt dar şi pentru a crea un sunet inconfundabil. În timp ce acceleraţia este "la podea", singurul lucru care îl poate face cel de la volan pentru a-şi asigura victoria este să schimbe treptele de viteză exact când trebuie - adică la 5.700 rpm din treapta întâi în treapta a doua, după care numai la 6.000 rpm. Sfertul de milă este parcurs incredibil de repede - 10, cel mult 12 secunde după care imediat unul dintre cei responsabili de cursă face de pe margine semne disperate pentru ca maşinile să încetinească înainte de virajul la stânga. pentru cine ratează frânarea oprirea se face într-o plasă în spatele căreia erau anvelope uzate care să amortizeze impactul. Un astfel de test arată cel mai bine cât de mult rezistă o anvelopă atunci când este supusă unui test "violent" - accelerare puternică, urmată de frânare. Teoretic la astfel de curse cele mai bune performanţe le oferă cele cu un cauciuc mai moale datorită aderenţei, dar pentru un cost mai redus acestea trebuie să aibă şi o durablitate bună. Spre comparaţie, anvelopele de "uscat" utilizate în Formula 1 au o "viaţă" de 120 km.

Pe lângă circuitul de Formula 1, cea de-a doua mare atracţie de pe insula Yas din Abu Dhabi este parcul de distracţii Ferrari World, aflat la cinci minute de mers cu maşina de circuit. Parcul este amplasat sub un acoperiş de 200.000 de metri pătrăţi, ceea ce îl face cel mai mare parc de distracţii acoperit din lume. Este atât de mare încât nu poate fi cuprins într-o singură poză spre exemplu. Iar designul acestuia atrage turiştii ca un magnet. Pe lângă maşinile "Căluţului Cabrat" principala atracţie a parcului este Formula Rossa, cel mai rapid roller coaster din lume, care atinge o viteză de 240 km/h în 4,9 secunde, iar 100 km/h în mai puţin de 2 secunde, oferind astfel senzaţii de accelerare şi frânare similare cu cele din Formula 1. Având în vedere că roller coasterul este amplasat în exterior, la urcare fiecare primeşte ochelari speciali pentru protecţia ochilor atât de curenţii de aer cât şi de particulele de nisip.

Intrarea în Ferrari World costă echivalentul a 200 de lei, iar biletul "premium" care asigură o intrare mai rapidă la roller-coastere este aproape 300 de lei. Pe lângă acestea, există alte metode de creştere a veniturilor - spre exemplu o poză făcută în roller coasterul Formula Rossa costă 20 de euro, magazine cu produse Ferrari se găsesc peste tot în Ferrari World, iar ieşirea din parcul de distracţii se face exclusiv printr-un Ferrari Store.

Ferrari World reprezintă exact ce este în realitate Abu Dhabi - o locaţie unică, ce a fost construită tocmai pentru a impresiona şi a atrage turişti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO