Cu vânzările de maşini în scădere cu 25% faţă de anul trecut,atunci când piaţa s-a prăbuşit cu aproape 60%, dealerii deautomobile premium încearcă să atragă clienţii deja existenţi înservice-urile oficiale, scrie revista Business Magazin.
"În 2010 Mercedes-Benz a ianugurat patru noi centre autorizatede service şi alte cinci cereri sunt în curs de derulare pentruvehicule comerciale", a spus Philipp Hagenburger, şeful diviziei deservicii postvânzare din cadrul Mercedes-Benz România. O scădere aveniturilor în service-uri a existat, potrivit directoruluiMercedes-Benz, dar a fost de aproximativ 5%, mult mai mică spredeosebire de înmatriculările de maşini care anul acesta s-au reduscu peste 26%, potrivit Direcţiei Regim Permise de Conducere şiÎnmatriculare a Vehiculelor.
Pentru fidelizarea clienţilor, cei de la Mercedes-Benz au lansatpachete economice pentru maşinile ieşite din garanţie, dar şiprograme de extindere a garanţiei în cazul maşinilor noivândute.
Şi Toyota România, importatorul mărcii nipone pe piaţa locală, amajorat la începutul acestui an perioada de garanţie de la trei lacinci ani sau 160.000 km. În plus, inclusiv clienţii care auachiziţionat un model Toyota înainte ca acest program să intre învigoare pot plăti o diferenţă pentru extinderea garanţiei. În cazulunui model Toyota Yaris cu motor pe benzină de 1,3 litri diferenţaeste de aproximativ 300 de euro.
Extinderea garanţiei a fost realizată inclusiv de dealeriiDacia. Dacă în momentul lansării modelului Logan era oferită ogaranţie minimă de 18 luni, cu posibilitatea de extindere contracost la trei ani, acum este oferită gratuit pentru un interval depatru ani sau 100.000 km.
În mod obişnuit, service-ul reprezintă aproximativ 20% din cifrade afaceri a unui dealer auto, procent care însă urcă la 80% înceea ce priveşte profitul sau chiar şi peste această valoare, încondiţiile în care se acordă în continuare discounturi la achiziţiade maşini noi.
Datorită optimizărilor sistemului de livrare a pieselor deschimb, chiar şi pe fondul crizei, service-urile au devenit maiprofitabile, potrivit lui Hagenburger, profitabilitateaînregistrând o creştere atât în 2009, cât şi în 2010.
"Deschiderea centrului de la Oradea este numai o parte alanţului logistic care a fost optimizat. Acum 85% din piese seregăsesc în acest depozit şi se pot livra a doua zi", a spusHagenburger. El a subliniat că în anii următori vom vedea din nou ocreştere a activităţii în service, dar nu cum a fost în aniianteriori când existau creşteri de 30% sau chiar peste de la an laan.
Teste pentru lumini, anvelope de iarnă, BMW Service Inclusivesau Ultimate sunt doar din câteva din "armele" la care apeleazăimportatorii şi dealerii auto pentru a-şi atrage clienţii înservice. Dacă nu le mai pot vinde o maşină nouă în schimbul celeivechi, atunci încearcă să-i atragă în service prin programe defidelizare.
"Testul pentru lumini vine în contextul în care statisticileindică faptul că cele mai multe accidente au loc iarna din cauzavizibilităţii scăzute. În anii viitori vom dori să invităm şi alţiparteneri din industria auto. Nu este vorba că o anumită marcă aravea probleme cu sistemele de iluminare, ci vorbim aici de oresponsabilitate socială", a spus şeful diviziei depostvânzare.
Astfel de servicii, similar cu cel în care dealerii oferăcontrol gratuit al instalaţiei de aer condiţionat vara, reprezintăun câştig atât pentru proprietarul maşinii, care nu trebuie săplătească pentru verificare dacă nu are nicio problemă cuautomobilul, cât şi pentru service în situaţiile în care existădefecte ce trebuie remediate.
Un model similar a fost implementat şi de către BMW GroupRomânia, în momentul în care a preluat oficial importurile mărciigermane la mijlocul anului 2007. Începând cu luna septembrie dinacel an toate automobilele BMW sunt echipate standard cu pachetulBMW Service Inclusive, care include timp de cinci ani sau 100.000km de lucrări de service şi întreţinere efectuate la orice serviceautorizat.
Centre de service pentru maşini de lux
O strategie de dezvoltare "agresivă" se remarcă şi în cazulservice-urilor pentru automobile premium sau superlux. Dacă până în2008 inclusiv în statisticile Direcţiei de Regim Permise deConducere şi Înmatriculare a Vehiculelor apăreau zeci de modeleprecum Rolls Royce, Ferrari, Bentley sau Lamborghini, acum dealeriideschid service-uri care să repare modelele deja importate în aniide "boom". Automobile Bavaria, principalul dealer BMW de pe piaţalocală, business de aproape 130 mil. euro controlat de omul deafaceri Michael Schmidt, cel care a adus BMW pe piaţa locală în1994, a deschis în luna septembrie primul service oficial
Rolls-Royce din Europa de Sud-Est la Bucureşti, în cadrulcentrului BMW din Băneasa. În total, în România sunt înmatriculate57 de modele Rolls-Royce, iar la nivel regional se mai regăsescalte 20 în ţări precum Republica Moldova, Bulgaria şi Serbia,maşini care ar putea veni pentru revizii în cadrul noului service.Aceeaşi strategie a fost adoptată şi de celelalte mărciexclusiviste prezente oficial pe piaţa locală. Forza Rossa,importatorul Ferrari pe piaţa locală controlat de Ion Bazac, fostulministru al sănătăţii, a deschis service-ul în 2007, cu un anînaintea deschiderii showroomului, în timp ce Porsche România ademarat încă din 2008 operaţiunile pentru service-ul pentru marcaBentley şi ulterior şi pentru Lamborghini, în condiţiile în careshowroomurile oficiale ale celor două mărci vor fi inaugurate celmai probabil anul viitor. În prezent este amenajat un showroomtemporar pentru marca Bentley în clădirea Porsche România dinPipera.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels