Auto

Taxa de poluare se modifică din nou. APIA: Este bine că se elimină măcar pentru un an pentru maşinile înmatriculate în România

Taxa de poluare se modifică din nou. APIA: Este bine că se elimină măcar pentru un an pentru maşinile înmatriculate în România

Peste două milioane de români vor fi afectaţi de această nouă versiune a taxei de poluare

Autor: Bogdan Alecu

24.01.2012, 00:08 2992

Ministrul mediului a propus coaliţiei ca taxa de poluare pentru maşinile înmatriculate înainte de ianuarie 2007 să fie suspendată pentru circa un an, interval în care să fie achitată doar taxa de poluare auto pentru maşinile nou-înmatriculate în România, redusă cu 25%.

"Decizia politică acum am luat-o, cred este un moment bun în care am luat-o. Să nu credeţi că până acum nu am discutat această problemă din punctul de vedere al relaţiei cu Uniunea Europeană. Aceasta este esenţa, Uniunea Europeană ne-a obligat să luăm această decizie. Noi acum spunem Uniunii Europene că este totuşi o masă destul de mare de oameni care trebuie să aibă încă un răgaz până la sfârşitul anului, să-şi poată vinde maşinile", a spus Laszlo Borbely, ministrul mediului, citat de Mediafax.

El a mai arătat că anul trecut au fost transmise mai multe semnale către proprietarii de maşini vechi pentru ca aceştia să vândă autovehiculele înainte de impunerea taxei la prima vânzare, dar că informaţia nu a ajuns întotdeauna la cetăţeni.

Ministrul a cerut reanalizarea legii privind taxa auto şi amânarea cu aproximativ un an, până la 1 ianuarie 2013, a articolului care impune plata taxei de prima vânzare pentru maşinile înregistrate înainte de 1 ianuarie 2007. Motivul invocat a fost că deşi noua taxă a fost anunţată cu mai multe luni în urmă, proprietarii de maşini vechi nu au înţeles complet sistemul şi nu au avut, astfel, timp suficient să îşi vândă maşinile. Un alt argument a fost acela că foarte multe persoane vor să vândă maşinile vechi, însă taxa pe care trebuie să o achite cumpărătorul depăşeşte de multe ori valoarea autovehiculului.

Propunerea a fost prezentată coaliţiei în contextul în care una dintre revendicările formulate în timpul protestelor organizate în ultimele zile în Bucureşti şi alte oraşe ale ţării vizează eliminarea taxei auto.

Amânarea taxei de poluare pentru maşinile înmatriculate în România înainte de 1 ianuarie 2007 este considerată o veste bună inclusiv de către importatori, având în vedere că posesorii acestora le pot vinde şi pot achiziţiona un automobil nou, până acum singura alternativă fiind cea a casării maşinii în condiţiile în care noua taxă ar fi depăşit valoarea sa.

"Faptul că se va amâna plata taxei pentru maşinile înmatriculate în România înainte de 1 ianuarie 2007 este un lucru bun. Trebuie să se înţeleagă faptul că ministrul mediului are o strategie de a încuraja maşinile "verzi", strategie care până acum a funcţionat. Este un lucru bun ca această lege să fie amânată deoarece prin taxarea şi a maşinilor second-hand înmatriculate înainte de ianuarie 2007 se transmitea un mesaj dur publicului care deţine un astfel de automobil. Este o schimbare bună, dar trebuie să realizăm că ministrul mediului a avut o intenţie bună cu acest proiect de lege", a spus Henrik Nenzen, directorul general al Ford România.

Vânzările de maşini şi-ar putea reveni

Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) estimează pentru acest an o creştere a vânzărilor de 6% în 2012, la 100.000 de unităţi, după ce anul trecut piaţa a scăzut pentru cel de-al patrulea an consecutiv cu 11%, la 94.600 de autoturisme. Vânzările totale au avut un declin mai redus, de 7%, la 110.700 de autovehicule, în condiţiile în care vehiculele comerciale au crescut anul trecut cu peste 25% la 12.600 de unităţi.

Cel mai bine vândută marcă s-a menţinut Dacia, cu aproape 31.000 de autovehicule, în scădere cu aproape 17%, urmată de Volkswagen cu aproape 11.500 de unităţi, în creştere cu 15%. Clasele mini, mică şi compactă au scăzut între 5% şi 20% anul trecut, în timp ce toate celelalte au înregistrat creşteri. Astfel, în timp ce maşinile de 8.000-15.000 de euro au avut vânzări în scădere, cele de peste 20.000 de euro au crescut.

"Anul trecut piaţa a fost dominată de persoanele juridice, care au reprezentat 60% din vânzările de maşini, în timp ce programul "Rabla" a reprezentat restul de 40%", a spus Brent Valmar, vicepreşedintele APIA.

Ford România, cel de-al doilea producător prezent pe piaţa locală estimează pentru acest an o piaţă totală de 100.000 de autovehicule înmatriculate, în creştere de la 95.400 de unităţi în 2011.

"Noi luăm în calcul statisticile de la DRCPIV deoarece acelea reflectă piaţa reală în România. În continuare există mărci care au reexporturi. Anul 2012 va fi un an dificil, un an când ar trebui să reînceapă creşterea după patru ani de scăderi. Din acest punct de vedere noi estimăm o piaţă de 100.000 de autovehicule înmatriculate în acest an faţă de 95.400 în 2011. Principala problemă este că piaţa persoanelor fizice nu s-a dezgheţat, dar există semnale de redresare", a spus Nenzen.

Ford B-Max vine în următoarele două luni

Ford România va prezenta modelul B-Max ce va fi produs la Craiova de luna viitoare "în următoarele 60 de zile", potrivit oficialilor constructorului american, moment în care vor fi prezentate date inclusiv despre vânzări, preţuri şi versiuni disponibile pe piaţa locală.

Lansarea lui B-Max la Craiova are o importanţă similară cu intrarea în producţie la Mioveni a lui Logan în iunie 2004. primul B-Max va fi prezentat la Salonul de la Geneva de luna viitoare, când are loc lansarea internaţională. Mai mult, în perioada următoare pe lângă B-Max va mai intra în producţie la Craiova un al doilea model de clasă mică, cel mai probabil crossoverul EcoSport prezentat la Salonul de la New Delhi luna aceasta.

"Pentru Ford anul 2012 va fi unul important deoarece va demara producţia lui B-Max în uzina de la Craiova. Toate detaliile legate de B-Max pe piaţa locală vor fi oferite în următoarele 60 de zile, de la preţuri la echipare şi volumele la care ne aşteptăm pe piaţa locală. Nu putem spune încă la ce vânzări ne aşteptăm, dar putem spune că vom vinde mult mai multe decât 100 de unităţi", a spus Nenzen.

Pentru acest an şeful Ford vizează o creştere a cotei de piaţă a mărcii la 7,5% din înmatriculări, faţă de 6,2% în 2011 şi 5,7% în 2010.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO