Auto

Test Auto ZF: Skoda Rapid, "Low cost" în viziunea grupului Volkswagen

Test Auto ZF: Skoda Rapid, "Low cost" în viziunea grupului Volkswagen

Skoda Rapid

Autor: Bogdan Alecu

02.12.2012, 18:51 5984

În urmă cu mai bine de patru ani au apărut primele zvonuri cu privire la un automobil low-cost la care ar lucra în secret Skoda, automobil care să concureze mai mult sau mai puţin cu Loganul autohton.

La acea vreme, cei de la Skoda au fost extrem de discreţi cu proiectul lor, lăsând doar să se înţeleagă faptul că va fi o maşină sub Octavia, şi ca dimensiuni, şi ca preţ. Astfel, clienţii sperau ca Skoda să intre în concurenţă directă cu Dacia, cu toate că Skoda a evoluat în acelaşi interval de timp la un segment similar cu cel al Volkswagen, în timp ce Dacia a rămas mult sub Renault.

Anul acesta au apărut primele imagini cu Rapid care au dezvăluit însă un model cu totul diferit. În timp ce modele precum Peugeot 301 şi Citroen C-Elysee "trădează" faptul că vor să se lupte cu Loganul, prin împrumutarea unor soluţii low-cost de la acesta precum amplasarea butoanelor pentru geamurile electrice pe consola centrală (pentru cele din faţă) şi la capătul din spate a consolei dintre scaune (pentru cele din spate), Rapid păstrează aceleaşi linii ca şi celelalte modele Skoda. Singura diferenţă este că Rapid utilizează o platformă derivată din cea a lui VW Polo, în timp ce platforma Octaviei vine de la VW Golf.

Cu toate că cei de la Skoda spun despre Rapid că face parte din noua linie de design a mărcii, ca şi cei de la Volkswagen, Skoda nu apelează la schimbări majore de imagine. Oricine vede maşina realizează că este o Skoda datorită grilei frontale dar şi a liniilor precise şi forme rectangulare, care pun accent pe seriozitate şi sobrietate. Din acest motiv se şi estimează că majoritatea clienţilor vor fi persoane între 30 şi 40 de ani, cu familie, pasionaţi de bricolaj.

Odată ajunşi la interior, din nou, realizăm că suntem într-o Skoda. Totul este foarte bine finisat, însă materialele utilizate sunt doar de o calitate "corectă" pentru segmentul din care face parte maşina. Dar spre exemplu nu am apreciat plasticul utilizat pe interiorul portierei care aminteşte de Logan.

Cu toate că se regăseşte în partea inferioară a segmentului compact, Rapid oferă un interior la fel de spaţios precum Octavia şi un portbagaj imens de 550 de litri. Tot aici trebuie menţionat că Rapid, ca şi Octavia, dispune de hayon la portbagaj, ceea ce înseamnă că volumul portbagajului poate fi utilizat inclusiv pentru transportul unor obiecte mai voluminoase, lucru care nu este valabil în cazul sedanurilor obişnuite cum este Logan, unde accesul la portbagaj este restricţionat de spaţiul îngust al deschiderii portbagajului.

Ca motorizare, cel mai probabil vânzările ridicate vor fi înregistrate de motorul TSI de 1,2 litri şi 86 CP, în gamă mai existând un 1,2 MPI de 75 CP şi un al doilea TSI de 105 CP. Cu toate acestea, am testat versiunea cea mai puternică, 105 CP fiind totuşi o valoare de recomandat pentru o maşină de familie.

Cu toate că are doar 105 CP, motorul, care echipează inclusiv multe modele Volkswagen oferă performanţe dinamice bune, inclusiv datorită cuplului motor de 175 Nm. În cifre, maşina accelerează de la 0 la 100 km/h în 10,4 secunde şi poate rula cu până la 195 km/h. Mai mult, performanţele nu influenţează negativ consumul, computerul de bord indicând o valoare medie 6 litri/100 km între Bucureşti şi cramele Lacerta din judeţul Buzău, în condiţiile în care mai bine de jumătate din cei 90 km s-au parcurs pe deja celebra autostradă Bucureşti-Ploieşti. De asemenea am apreciat şi timoneria foarte bună a cutiei de viteze cu şase trepte, specifică tuturor modelelor grupului Volkswagen, dar nu şi direcţia. Sistemul de direcţie este foarte comod în oraş şi la manevrele de parcare, dar nu şi pe autostradă la 130 km/h. În ceea ce priveşte suspensia, aceasta oferă un bun compromis între confort şi dinamic, filtrând foarte bine denivelările, fără a afecta însă ţinuta de drum.

Cum ne-au obişnuit şi până acum, Skoda lansează şi pe Rapid câteva surprize utile: racleta amplasată pe partea interioară a capacului de la rezervor, suport din cauciuc pentru iPod sau telefon care poate înlocui scrumiera sau carpeta cu două feţe de pe podeaua portbagajului, din cauciuc sau material textil.

În ceea ce priveşte preţul, Rapid porneşte de la 11.989 de euro cu TVA pentru varianta de bază, cu motor pe benzină de 1,2 litri 75 CP şi echipare care include şase airbaguri, aer condiţionat, ESC, radio-CD cu mp3, geamuri faţă electrice, închidere centralizată. Versiunea testată, de top, Elegance, cu motor de 105 CP 1,2 TSI are un preţ de aproape 16.700 de euro, în timp cel mai scump model este cel de 1,4 litri TSI 122 CP cu transmisie automată DSG care costă 19.171 de euro.

În ceea ce priveşte motorizările diesel, cel de 1,6 litri TDI 105 CP cu echiparea de bază Active porneşte de la 17.073 de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO