Auto

Toyota a restilizat micul Yaris si ataca segmentul masinilor de oras

22.02.2006, 22:00 60

La 6 ani de la lansarea pentru prima oara pe piata a modelului Yaris, japonezii de la Toyota au restilizat micul automobil de oras, mizand pe cresterea puternica a vanzarilor realizate de companie pe pietele europene.

Vanzarile noului model Toyota Yaris au demarat la sfarsitul anului trecut, compania japoneza mizand pe un numar de 250.000 de unitati vandute anul acesta pe pietele din Europa.

Prima generatie a acestui model a fost lansata pe piata in 1999, compania inregistrand vanzari de peste 1,2 milioane de unitati vandute pe piata europeana de la lansare.

Competitia pe acest segment este extrem de puternica, aproape toti producatorii auto realizand restilizari ale unor versiuni mai vechi sau anuntand lansarea pe piata in perioada urmatoare a unor modele complet noi.

Aparitia pe piata a noului Yaris vine in contextul in care segmentul de piata pe care este pozitionat a inregistrat o crestere de peste 30% in ultimii cinci ani, urmand ca avansul sa se accelereze in viitor.

Pe langa modelul Renault Clio III, desemnat automobilul anului 2006 in Europa, noul Yaris va intra in concurenta si cu noul Fiat Punto, Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Opel Corsa sau Peugeot 207.

Pe segmentul de piata vizat, in care anul trecut au fost realizate vanzari totale de 3,5 milioane de vehicule, se afla si Audi A2, Mazda 2, Mitsubishi Colt, Nissan Micra, Rover 25, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Lancia Ypsilon sau Smart Daimler cu patru locuri, ca si C3 si Pluriel, produse de Citroen.

In 2001, compania a lansat modelul Yaris T Sport, Toyota demarand in acelasi an productia modelului in Franta, la uzina de la Valenciennes. In acelasi an, compania a prezentat primul motor diesel din aluminiu din lume, cu o capacitate de 1,4 litri, care a fost adaugat la gama de motoare disponibile pentru acest model.

Pe langa modelul de clasa mica, Toyota mai produce in Europa si modelele Corolla si Avensis fabricate la uzina din Burnaston, Marea Britanie.

Yaris reprezinta in momentul de fata un sfert din vanzarile anuale Toyota din Europa, fiind in acelasi timp si cel mai bine vandut model al companiei de pe piata europeana.

Motorizarea de baza a gamei este reprezentata de motorul de 1 litru VVT-i cu 3 cilindri, pe benzina, ce dezvolta o putere maxima de 69 CP.

Pentru noua gama este disponibil si motorul de 1,3 litri si 87 de cai-putere precum si motorul de 1,4 litri diesel cu o putere de 90 CP. Acest propulsor a fost utilizat pentru prima oara pe modelul Corrola. Toyota considera varianta de motorizare de 1,3 litri si 87 de cai-putere drept cea mai importanta pentru noul Yaris si previzioneaza ca va acoperi 36% din volumul total al vanzarilor.

Consumul mixt de combustibil realizat de noile modele ale gamei Yaris variaza intre 5,5 litri in cazul motorului pe benzina de 1 litru si 4,5 litri in cazul motorizarii pe motorina cu o capacitate de 1,4 litri.

In versiunea de echipare standard este disponibila o cutie de viteze manuala cu 5 rapoarte si pentru toate variantele de motorizare este disponibila transmisia Multimode cu 5 rapoarte. Transmisia manuala cu 5 rapoarte se poate dovedi insa usor rigida in conditiile unui trafic extrem de aglomerat.

Yaris este disponibil in trei variante de echipare. Nivelul de echipare de baza, Terra, dispune de airbag-uri frontale si laterale (pentru sofer si pasager), volan reglabil pe inaltime, inchidere centralizata, oglinzi retrovizoare reglabile electric si sistem audio cu CD si 4 difuzoare.

Urmatorul nivel de echipare, "Luna", dispune de inchidere centralizata cu telecomanda, volan imbracat in piele cu comenzi pentru instalatia audio, reglabil in adancime, sistem audio cu 6 difuzoare, si echipamente supli-mentare de siguranta precum airbag-uri pentru protectia capului si airbag pentru genunchii soferului.

Varianta "Sol" dispune suplimentar de aer conditionat cu reglare automata, faruri de ceata si jante de aliaj usor de 15 inci.

Potrivit reprezentantilor Toyota, publicul tinta pentru noul model Yaris face parte din segmentul de mijloc al clientilor si are o varsta cuprinsa intre 25 si 35 de ani.

Pentru realizarea designului noului Yaris, Toyota a organizat o competitie la nivel mondial, la care au luat parte 3 studiouri de design: ED2 (studioul European de design al Toyota), studioul de design al Toyota Motor Corporation (situat la sediul din Japonia al companiei) si Technoart INC, un studio de design partener din Nagoya, in Japonia. Exteriorul noului model Yaris este dominat de forma dinamica, unitara, capota motorului fiind integrata in forma cabinei. Acest aspect este completat de forma arcuita a caroseriei, un element ce puncteaza in favoarea dinamismului.

Cu toate acestea, pozitia de condus, relativ ridicata, poate crea anumite neplaceri soferilor obisnuiti cu un stil de condus dinamic. In cazul traficului bucurestean insa, aceasta pozitie de condus se poate dovedi destul de utila.

Rotile amplasate in colturile caroseriei aduc o nota de soliditate, iar din punct de vedere al arhitecturii, aspectul compact si stalpii care pornesc de la baza parbrizului - o caracteristica de identitate a marcii - confera noului Yaris un aspect robust. Privit din lateral, automobilul lasa o impresie de forta, creata de forma curbata a caroseriei, care se continua spre luneta si este incheiata de logo-ul Toyota.

Conceptia banchetei spate intruneste criterii ergonomice in premiera pentru aceasta clasa. In afara de posibilitatea glisarii si inclinarii independente a fiecarei parti a banchetei, sistemul Toyota Easy Flat permite si rabatarea usoara a acesteia, in acest caz suprafata de incarcare fiind perfect plana.

Lungimea caroseriei a crescut cu 11 centimetri fata de modelul curent Yaris, pana la 3,75 metri. Aceasta, impreuna cu ampatamentul marit de 2,46 metri (cu 9 centimetri mai mare decat la vechiul model), contribuie la realizarea unui habitaclu destul de incapator pentru un vehicul din clasa sa.

Noua Toyota Yaris este disponibila in echiparea Sol cu sistemul Smart Entry & Push Start. Pornirea motorului se realizeaza fara cheie de contact, iar plansa de bord a fost reproiectata si imbraca forma unui afisaj digital trimdimensional, configuratie utilizata si de precedenta generatie Yaris.

Noul model foloseste un sistem de directie asistata electric (EPS), identic cu cel folosit pentru Toyota Avensis. In functie de echipare si de versiunea de motorizare, pretul modelelor din gama Yaris variaza intre 10.800 si 16.400 de euro cu toate taxele incluse.

Toyota, unul dintre cei mai profitabili producatori mondial de automobile, aflat pe locul al doilea dupa grupul General Motors din punctul de vedere al volumului vinzarilor, si-a extins prezenta pe pietele importante intrucat a inregistrat vanzari bune pentru modelul hibrid Prius precum si alte vehicule. Obiectivul declarat al firmei japoneze este ca numarul de masini vandute sa ajunga in 2006 la 8,5 milioane de vehicule.

Toyota a vandut 516.499 de autovehicule pe pietele europene in primele sase luni ale anului trecut, cu 3% mai mult fata de perioada similara a anului 2004. In primele sase luni ale anului piata din Marea Britanie a fost cea mai mare zona de desfacere a Toyota, cu un numar de 73.865 de vehicule, urmata de Italia cu 71.705 unitati si Germania cu 68.361 de masini. Compania nipona a prezentat in premiera anul trecut modelul Aygo, pozitionat intr-o categorie neacoperita pana in prezent in gama Toyota, iar acesta ar putea ajunge unul dintre modelele de volum ale producatorului nipon, fiind destinat in principal tinerilor de pana in 30 de ani, necasatoriti si care nu au mai avut o masina in trecut.

Modelul Aygo a fost realizat in parteneriat cu francezii de la Peugeot si Citroen, la fel ca si in cazul modelelor Peugeot 107 si Citroen C1. Aceste trei modele au fost realizate in cadrul fabricii din Cehia si au fost prezentate pentru prima oara in cadrul Salonului Auto de la Geneva anul trecut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO