Bănci și Asigurări

ABN Amro incearca sa recupereze din cota de piata curtand IMM-urile

ABN Amro incearca sa recupereze din cota de piata curtand IMM-urile

Peter Weiss, presedintele ABN Amro Romania: Nu cautam sa ne crestem cota de piata cu orice pret. Vrem sa ne pastram strategia de banca de nisa, care prefera sa se apropie ea de client decat sa incerce mereu sa-si cheme clientul la ghiseul bancar.

02.10.2006, 18:28 29

ABN Amro anunta o ofensiva pe piata finantarilor pentru intreprinderi mici si mijlocii, incercand astfel sa isi consolideze cota pe "nisa" creditarii clientilor de business, pe care va ramane concentrata.
"Intre segmentul corporate, deja foarte bine dezvoltat, si zona de consumer banking, pe care am inceput sa o dezvoltam de doi ani, ramasese un domeniu cu potential neexploatat, anume finantarea IMM-urilor", a spus Peter Weiss, presedintele si directorul general al ABN Amro Romania.
Segmentul - tinta al acestei noi linii de business il reprezinta IMM-urile cu afaceri anuale de maximum 5 milioane de euro, iar seful noii divizii, denumita business banking, este Doru Negrut, fost lider al diviziei IT a bancii.
Strategia ABN Amro ramane asemanatoare cu cea de pana acum, anume cea a unei banci de nisa, concentrata pe finantarea afacerilor.
ABN si-a vazut cota de piata erodata in ultimii ani dupa ce a crescut mai incet decat ceilalti jucatori, pe fondul orientarii spre segmentul corporativ si al unei abordari selective a clientilor din zona de retail.
La jumatatea anului, banca avea active de 1,38 miliarde de euro, corespunzator unei cote de 3,4%, care o plaseaza pe locul zece in topul jucatorilor din sistem.
In iunie 2005, ABN avea o cota de 6,4% din piata, insa pana la sfarsitul anului trecut aceasta coborase la 3,7%. Statisticile pe active sunt insa distorsionate de "exportul" de credite in valuta, la care au recurs mai multe banci din sistem, inclusiv ABN, pentru a se conforma normelor restrictive ale BNR privind finantarile in devize.
"Nu cautam sa ne crestem cota de piata cu orice pret", a spus Weiss. El a precizat ca si ABN Amro Romania a "exportat" credite catre banca-mama din Olanda, la fel ca si alte banci locale, pentru a ocoli normele restrictive impuse creditarii de catre Banca Nationala.
"Am deschis sase agentii noi in ultimul an si vom mai deschide, dar nu foarte multe, pentru ca vrem sa ne pastram strategia de banca de nisa, care prefera sa se apropie ea de client decat sa incerce mereu sa-si cheme clientul la ghiseul bancar", a spus Peter Weiss.
Conform sefului ABN Amro Romania, liberalizarea deplina a contului de capital permite bancii sa aduca pe piata locala noi produse, atat pentru companii, cat si pentru zona de retail banking. Printre proiectele viitoare ale bancii pe piata locala, ABN Amro "se gandeste sa infiinteze o casa de brokeraj".
Peter Weiss a spus ca unul dintre domeniile - tinta ale liniei de business nou lansate il reprezinta IMM-urile italiene din vestul tarii, al caror numar se ridica, potrivit diferitelor estimari, intre 6.000 si 20.000 de astfel de IMM-uri.
Anul trecut, ABN Amro a cumparat banca italiana Antonveneta, iar integrarea acesteia in cadrul operatiunilor olandezilor "poate ajuta strategiei pe piata romaneasca", a afirmat Weiss.
Noile facilitati pentru finantarea IMM se intind de la facilitatea de overdraft (descoperit de cont), pentru finantarea capitalului de lucru pana la creditele de investitii si instrumentele de finantare a comertului (scrisori de garantie, acreditive, scontari). Limita superioara a finantarilor este de 500.000 de euro.
Conducerea bancii a precizat ca nu este exclusa aducerea de personal de la banca Antonveneta pentru a deservi mai bine nevoile clientilor italieni din vestul Romaniei.
Desi investitiile in noua linie de business (finantarea IMM) au fost caracterizate ca "importante" de catre Weiss, el a spus ca business banking-ul nu va depasi pentru inca doi ani 10% din afacerile totale ale bancii olandeze pe piata locala.
Seful bancii a mai spus ca ABN Amro este in continuare interesata sa intermedieze emisiuni de obligatiuni cum a fost cea din urma cu o luna, a Bancii Mondiale.
Intrebat daca institutia sa de credit are nevoie sa emita ea insasi obligatiuni sau alte instrumente pentru a se finanta, Weiss a fost categoric: "Nu avem nevoie de bani, suntem extrem de lichizi."
Cat priveste alte linii de business, Weiss a spus ca ABN Amro nu se va implica in administrarea fondurilor de pensii private, pe care o vede ca o "afacere pentru companiile de asigurare".
Cel mult, ABN Amro ar putea fi depozitar sau asset manager pentru activele unor fonduri de pensii private, a conchis presedintele bancii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO