Bănci și Asigurări

BCR Leasing a finantat bunuri de 462 mil. euro

BCR Leasing a finantat bunuri de 462 mil. euro

Claudiu Stanescu, directorul general al BCR Leasing

16.03.2009, 18:30 33

BCR Leasing, al doilea jucator de pe piata de profil, a inregistrat anul trecut o crestere de 16% a valorii bunurilor finantate, pana la 462 mil. euro, in conditiile in care intreaga piata de leasing a scazut.

"Ar trebui sa separam evolutia de anul trecut in doua segmente: semestrul unu si semestrul doi. Semestrul unu a fost un varf al pietei de leasing, indica o crestere anuala de 47%, foarte mare. Evolutia s-a datorat varfului inregistrat in sectorul constructiilor si cel al proiectelor de infrastructura, dar si licitarii unor trasee de transport de persoane, ceea ce a dus la cresterea leasingului de echipamente si vehicule", afirma Claudiu Stanescu, directorul general al BCR Leasing. In semestrul doi, spune el, lucrurile s-au schimbat radical, in principal in leasingul auto, din cauza schimbarilor frecvente ale taxei de prima inmatriculare.
"Piata a fost bulversata in semestrul doi de permanenta modificare a taxei de inmatriculare auto, care a generat importuri masive de masini second hand, cumparate in principal cu banii jos, nu in leasing. Este foarte greu sa dimensionezi un pret corect pentru o masina second-hand astfel incat sa dai o finantare", explica Stanescu.
Din valoarea totala a bunurilor finantate in 2008 de BCR Leasing, 60% a fost realizata in semestrul unu, iar 40% in a doua jumatate a anului. Finantarile pentru autovehicule au cea mai mare pondere in total, de 72,7%, cu o valoare de 334 mil. euro. Urmeaza leasingul de echipamente, cu o pondere de 20,2%, respectiv 96 mil. euro, si cel imobiliar, care reprezinta 7,1% din total, cu o valoare a bunurilor finantate de 33 mil. euro. BCR Leasing este lider pe piata leasingului auto, cu o cota de 9,9%, potrivit propriilor date, si ocupa pozitia a treia in leasingul de echipamente si cel imobiliar, avand cote de 8,8%, respectiv 9,2%. Din cauza faptului ca firmele au mai putine lichiditati, tot mai multe apeleaza la produsele de tip sale & lease back imobiliar. Acestea le permit sa vanda un imobil companiei de leasing, iar apoi sa il inchirieze de la aceasta, obtinand astfel lichiditati.
"Partea de sale & lease back merge bine in aceasta perioada, deoarece sunt clienti care au nevoie de bani si aleg sa isi vanda proprietatile imobiliare. In primele doua luni din acest an am avut cinci operatiuni de acest fel in valoare de 2,5 milioane de euro, fata de o singura operatiune sale & lease back in primele doua luni din 2008, in valoare de 600.000 de euro."
Stanescu nu a precizat care este bugetul companiei pentru 2009, spunand ca planurile se schimba foarte des, in functie de cum evolueaza piata. "In conditiile actuale este greu sa faci o prognoza. Noi ne-am propus initial o crestere mica atunci cand am finalizat bugetul in decembrie, dar construim scenarii in fiecare luna, in functie de cum se schimba piata. Totusi, este putin probabil sa atingem nivelul de anul trecut, in conditiile in care piata auto scade atat de mult."
In ultimele luni a crescut mult numarul clientilor care cer reesalonarea datoriilor, cea mai mare parte a acestora fiind din sectorul transporturilor, a caror activitate a inregistrat o scadere puternica.
"Usa noastra este deschisa, putem sa discutam reesalonarea finantarilor. Am constituit in cadrul companiei o echipa specializata care se ocupa de comunicarea cu clientii. Asa am inceput sa restructuram finantarile, pe aspecte simple, dar care au un efect benefic, cum ar fi cresterea perioadei contractuale sau crearea valorii reziduale acolo unde aceasta nu exista."
Pe de alta parte, spune directorul general al BCR Leasing, a crescut si numarul autoturismelor reposedate de la clienti care nu mai pot plati ratele, in prezent acesta fiind de circa 250.
"Dar daca raportam 200-300 de masini recuperate la un numar total de 60.000 de contracte, nivelul este foarte redus. Dar piata romaneasca nu este obisnuita cu recuperarile, asa ca a fost un soc, desi in economiile normale se intampla acest lucru. Aveam 40 de masini recuperate in septembrie, iar acum am ajuns la 250, acesta a fost socul, dar avem contracte cu dealeri auto, iar vanzarea dureaza in medie o luna si jumatate." Piata de leasing a scazut anul trecut cu 3%, pana la 4,8 miliarde de euro.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO