Bănci și Asigurări

BCR se apropie de primul miliard de euro la active de private banking

BCR se apropie de primul miliard de euro la active de private banking

Sorin Mititelu (stânga), director executiv segmente de retail, Andra Mihăilescu, şefa private banking Bucureşti şi Răzvan Furtună (dr.), şeful private banking pe BCR

Autor: Ciprian Botea

28.02.2012, 00:07 1284

Divizia de private banking a BCR, cea mai mare bancă de pe piaţă, administra la sfârşitul anului trecut active de 941 milioane de euro pentru două mii de clienţi cu averi lichide care pornesc de la câteva sute de mii de euro.

Numărul clienţilor şi volumul activelor au crescut cu circa 30% pe parcursul lui 2011 după ce la începutul anului BCR şi-a relansat serviciul dedicat persoanelor fizice cu averi mari sub brandul Erste Private Banking şi a preluat modelul de business dezvoltat de banca-mamă în Austria.

Oficialii băncii estimează întreaga piaţă locală de private banking la circa 4 miliarde de euro şi susţin că BCR are o cotă de 25% pe acest segment. Conform unor calcule, piaţa de private banking generează venituri anuale de 20 mil. euro din comisioane.

Clienţii cu bani au însă un apetit la risc destul de scăzut, astfel că mai mult de jumătate din banii aduşi de clienţi la bancă au mers în depozite, iar restul în produse de investiţii. Oferta de investiţii include o gamă largă de la depozite, titluri de stat şi asigurări până la fonduri de investiţii, depozite structurate, acţiuni, produse structurate sau derivate.

"Scopul clienţilor de private banking este acela de a-şi proteja averea acumulată astfel încât să se poată dedica afacerilor lor curente. Aproape ju­mătate din active plasate în instrumente de investiţii înseamnă foarte mult", a declarat Răzvan Furtună, noul şef al departamentului de private banking.

Furtună a fost numit pe această poziţie după ce a coordonat anterior vânzările pentru clientela de retail în cadrul diviziei pieţe globale de capital din BCR. El a condus în trecut divizia de private banking a Millennium şi a lucrat pentru Bancpost şi Citibank. Furtună o înlocuieşte pe Gina Stancu, care ocupa această poziţie de aproape un an şi jumătate.

Clienţii de private banking sunt deserviţi prin intermediul a cinci locaţii destinate exclusiv lor, situate în Bucureşti, Cluj, Braşov, Iaşi şi Timişoara. Circa două treimi din afaceri se derulează prin centrul din Bucureşti, care deserveşte clienţii din alte 18 judeţe din zona de sud a ţării.

La BCR pragul minim pentru serviciul de private banking este de 200.000 de euro, dar valoarea medie a unui cont este de circa 470.000 de euro. Clienţii primesc asistenţă constantă din partea unui bancher dedicat şi au acces non-stop la serviciile BCR.

Pachetele de servicii curente au la bază cardurile premium, care asigură o serie de privilegii mai ales în cazul călătoriilor în străinătate. De asemenea, clientela de private banking are acces la con­diţii speciale de creditare. În contextul crizei, la nivelul pieţei activităţile de creditare a clienţilor de private banking s-au in­ten­sificat.

Mişcarea prin care BCR a preluat brandul Erste private banking şi modelul de business al băncii-mamă a avut în vedere repoziţionarea băn­cii pe acest segment de piaţă prin utilizarea unui brand mai atractiv. Totodată, BCR a mizat pe expertiza Erste în domeniu. Anul acesta BCR a primit distincţia de cel mai bun serviciu de private banking din România.

"Serviciile de private banking încep să prindă contur şi în România. Convergenţa către pieţele mature este un fenomen care se întâmplă şi pe acest segment", afirmă Sorin Mititelu, director executiv direcţia managementul segmentelor de retail din BCR.

Mai multe bănci locale oferă servicii de private banking, dar nu există date publice privind valoarea averilor administrate de acestea. Olandezii de la ING au fost primii care au intrat pe aceas­tă nişă în 2001, fiind urmaţi de băn­cile mari BCR, BRD, Raiffeisen UniCredit sau Banca Transilvania.

Totodată, mai multe bănci şi-au restructurat în criză serviciile de private banking şi au creat o categorie specială de clienţi, care au câteva zeci de mii de euro în conturi, care beneficiază la rândul lor de un bancher personal, birouri speciale în cadrul sucursalelor şi de servicii preferenţiale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO