Bănci și Asigurări

Citibank: Nu merita sa platim pretul la care au ajuns bancile locale

Citibank: Nu merita sa platim pretul la care au ajuns bancile locale

La 36 de ani, Shahmir Khaliq a renuntat la un post de director la Londra pentru a prelua conducerea Citibank Romania.

18.07.2006, 18:09 38

Citibank crede ca nu merita sa plateasca preturile mari la care a ajuns piata bancara din Romania pentru a se extinde printr-o achizitie, asa ca, cel putin deocamdata, va continua sa investeasca pentru sustinerea unei cresteri organice a operatiunilor locale, a declarat pentru ZF Shahmir Khaliq, 36 de ani, noul presedinte al Citibank Romania.
"In lipsa unor tinte valabile din punctul de vedere al pretului raportat la valoarea economica a entitatilor respective, consideram ca este mai eficient sa investim in crestere organica. Nu ne plac nici participatiile minoritare", spune Khaliq.
Prezenta de zece ani pe piata, Citibank incearca sa se adapteze schimbarilor aduse in ultimii ani de ofensiva bancilor specializate pe retail. Concentrata pe serviciile pentru companii, filiala locala a celui mai mare grup bancar din lume a inregistrat dupa 2000 o scadere constanta a cotei de piata data de valoarea activelor, ajungand la sfarsitul trimestrului I din 2006 pe locul al doisprezecelea, cu o cota de numai 1,9% corespunzatoare unor active de 729 mil. euro.
"Noi nu am fost agresivi pe segmentul de consumer finance, in timp ce altii au fost si au facut ca jumatate din cresterea pietei sa vina din aceasta zona", explica Khaliq scaderea Citibank in topul activelor. El spune ca din iulie 2005 banca aplica o strategie de adaptare la miscarile de pe piata investind in cresterea retelei de vanzari a CitiFinancial, divizia de credit de consum a Citibank. In acelasi timp, o mare parte din finantarile bancare acordate in ultimii ani au fost atrase de sectorul imobiliar, insa Citigroup are o politica diferita in domeniu. "Noi acordam finantari pentru sectorul imobiliar prin fonduri speciale. Nu oferim credite clasice prin banca".
In acelasi timp, Khaliq afirma ca expunerea totala a Citigroup in Romania se ridica la circa 1,5 miliarde de dolari, jumatate din finantari fiind inregistrate in afara.
In ciuda scaderii cotei de piata dupa active, operatiunile locale au ramas profitabile. Khaliq afirma ca profitul pe anul trecut a fost de circa 10 milioane de dolari. "In fiecare an banca a facut profit, pe care l-a reinvestit in intregime", spune seful Citibank Romania.
Cat despre segmentul de consumer finance, reteaua CitiFinancial urmeaza sa ajunga la 53 de locatii pana la sfarsitul anului. In prezent reteaua numara 16 agentii si 22 de centre de vanzari directe. Agentiile ar putea deservi inclusiv clientela de IMM-uri pe care banca intentioneaza sa o atraga in numar mai mare, asa cum incearca de alftel toti jucatorii de pe piata.
Khaliq afirma ca portofoliul CitiFinancial s-a dublat in ultimul an, fara a divulga insa valoarea acestuia. El mentioneaza totusi ca dobanzile practicate la creditele in lei au scazut semnificativ fata nivelurile anterioare situate cu mult peste piata, situandu-se intre 14,99% si 25,99% pe an, in functie de profilul clientului si de conditiile imprumutului.
In viitorul apropiat, Citigroup nu intentioneaza sa aduca noi subsidiare pe piata, asteptand ca aceasta sa mai creasca. "Evaluam constant piata, insa nu vrem afaceri ratate. Mai intai trebuie sa ne convingem ca functioneaza", mai spune Khaliq.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO