Bănci și Asigurări

Cu banii pentru o "semnatura" ai putea cumpara doua canapele

10.09.2004, 00:00 54



Mobila nu este un produs - o canapea, o biblioteca sau o masa. De fapt, se cumpara o solutie de amenajare, un concept, o semnatura (a unui designer sau arhitect. Aceasta este ideea pe care vor sa o promoveze reprezentantii firmelor prezente in pavilionul de Design si Avangarda, din cadrul targului international de mobila BIFE 2004, care se defasoara zilele acestea la la Romexpo.



Design minimalist in nuante de wenge (maro inchis), personalizare, electrocasnice incorporabile cu control digital, solutii de finantare prin rate. Acestea ultimele tendinte ale pietei romanesti de mobila.



Piata de mobilier de marca este in crestere, vanzarile companiilor cresc de la an la an, se infiinteaza noi firme, se lanseaza noi linii de produse cu noi generatii de electrocasnice incorporate.



"Totul a pornit de la boom-ul de proiecte imobiliare din ultimii ani. Acesta s-a propagat si asupra vanzarilor de mobilier si amenajari interioare, a ajuns si la produse electrocasnice incorporabile", este parerea lui Cristian Tudose, manager de vanzari al biroului din Romania al producatorului italian de electrocasnice Merloni Elettrodomestici, care vinde in Romania marca de electrocasnice incorporabile Ariston.





Minimalismul, in mare voga



Chiar daca stilul clasic nu este abandonat cu desavarsire, in voga este acum minimalismul, iar culoarea acestui an este ca si anul trecut wenge. Asta pana in primavara anului viitor cand, la Targul de la Milano, arhitectii si designerii italieni sunt asteptati cu o schimbare majora.



"Stilul este dictat de colectiile arhitectilor si designerilor italieni care sunt prezentate pe fiecare an la targul de la Milano. Acum este in voga minimalismul, care a pornit de la preluarea de catre desinerii europeni a liniilor japoneze - linii drepte, piese miniaturale, lipsa ornamentelor, simplitate. Initial a fost adoptat pentru livinguri si ulterior s-a extins la toate categoriile de mobilier", spune George Ivan, reprezentant de vanzari la firma Berloni, Romania, filiala din Romania a grupului italian cu acelasi nume.



Si cumparatorii de mobila devin mai informati, compara mai mult marcile inainte sa ia o decizie si cer design de ultima ora.



"Suntem de multa vreme pe piata si am observat o crestere a nivelului de informare al clientilor si implicit a pretentiilor. Clientii ne intreaba diverse detalii legate de materiale, de functii, de dimensiuni - la care cu cativa ani in urma nici nu se gandeau", spune Dana Rizea, care detine o firma producatoare de mobila Rigmob din Bucuresti din Bucuresti.



"Clientii sunt din ce in ce mai informati, asta probabil si din cauza numarului mare de reviste de specialitate", a spus Ligia Musat, director de marketing la Franke Romania, furnizor de electrocasnice incorporabile pentru comerciantii de mobilier.





Cat mai multa functionalitate



Daca in caul canapelelor sau bibliotecilor designul se schimba in functie de inspiratia arhitectilor, in cazul electrocasnicelor - cuptoare, masini de spalat vase, plite - exista o singura directie: cat mai multa functionalitate si programare digitala.



Si in acest segment concurenta devine tot mai acerba, mai ales ca este o nisa cu o crestere peste medie.



Ariston, spre exemplu, va aduce si pe piata romaneasca ultima linie de electrocasnice incorporabile lansata in Italia, Ariston Experience, pe care a expus-o deja in cadrul targului.



"Desi este mica, piata de electrocasnice incorporabile a cunoscut un adevarat boom in ultimii ani. Potrivit estimarilor noastre interne, piata de electrocasnice incorporabile - fara hote - se ridica la circa 30.000 de produse pe an, adica o parte infima din piata totala de electrocasnice care a fost anul trecut de peste 1,5 milioane de produse. Ritmul de crestere este insa foarte mare - anul acesta piata a crescut cu cel putin 45% in volum fata de aceeasi perioada a anului trecut", a mai spus Cristian Tudose, de la Ariston. Principalul concurent pe piata romaneasca al marcii italiene este marca elvetiana Franke, dar si alte marci precum Bosch, Whirlpool, Electrolux, Philips.





Aceasta piata include cuptoare, plite, hote, masini de spalat vase, frigidere, masini de spalat rufe.



"Pentru electrocasnice, se prefera solutiile electrice si s-a renuntat aproape complet la cele pe baza de gaze", spune la randul sau reprezentantul Berloni. "Desi sunt mai scumpe decat cele clasice, clientii opteaza pentru aparatura incorporabila, cu exceptia frigiderului, care este in continuare cumparat separat", a spus si Anca Enache, director de magazin Casa Roma, importator de mobilier italian pe piata romaneasca.





90% din importuri, din Italia



Daca in cazul electrocasnicelor tarile de provenienta a marcilor sunt mai variate, in materie de mobilier peste 90% din marcile importate de firmele romanesti sunt italiene.



Exista insa si producatori locali de mobilier la comanda. Firma Rigmob din Bucuresti, spre exemplu, a fost infiintata in urma cu sase ani ca producator de canapele si ulterior si-a extins productia si in alte categorii de mobilier.



"Avem o fabrica in Bucuresti in care lucreaza in jur de 45 de angajati. Toate materialele sunt importate, fie din Italia, fie din Austria si realizam mobilier direct pentru clienti si numai la comanda, nu vindem in retelele de magazine", spune Dana Rizea, care este si proprietara afacerii.



Printre altele, cei din acesata afacere mai spun ca piata este foarte imprevizibila, si ca deseori este foarte grei sa faca un plan de afaceri sau o preveziune.



"Anul trecut, ne-a luat prin surprindere luna august, cand vanzarile au crescut cu mult peste media normala. Anul acesta insa nu au mai mers la fel de bine. De multe ori nu putem identifica factorii care genereaza astfel de fluctuatii de la un an la altul", a mai spus Rizea.



Si reprezentantii Merloni acuza aceeasi instabilitate. "Piata de electrocasnice incorporabile este in crestere, dar nu putem sa facem nici o previziune, pentru ca ritmurile sunt foarte diferite de la an la an. Spre exemplu, in urma cu doi ani vanzarile noastre au crescut cu 50%, anul trecut cu 30%, iar anul acesta cu 60%. Nu putem identifica o tendinta mai precisa", a comentat Tanase.





Show-romm-ul, cheia cresterii vanzarilor



Chiar daca exista fluctuatii de la an la an, cheia cresterii vanzarilor este una singura: show-room-ul. Constienti de acest detaliu, importatorii de mobilier investesc continuu in deschiderea de show-room-uri sau extinderea retelei.



Cel putin piata capitalei a fost invadata anul trecut de show-room-uri de mobila si investitiile continua.



Orion Design, divizia de mobila a importatorului de corpuri de iluminat Orion Lighting, intentioneaza sa mai deschida anul acesta un show-room de mobila in Bucuresti, ca urmare a extinderii portofoliului de marci.



"Incepand de anul acesta am introdus noi marci in portofoliu si din acest motiv vom deschide un nou show-room in calea Dorobanti", a spus Nicoleta Parvan, brand manager la Orion Design. Casa Roma a deschis la Constanta un show-room in luna februarie a acestui an. "Cel tarziu anul viitor ne vom deschide si un show-room in Bucuresti", au spus si reprezentantii producatorului Rigmob.



Goana dupa tendinte si design modern nu este un apanaj al importatorilor si firmelor mici. Si producatorii mari, cu mii de angajati, renunta la clasic si adopta stilul minimalist.



Mobexpert, cel mai mare retailer local de mobila din Romania, a lansat zilele acestea o noua colectie de mobila care include peste 1.300 de produse. "Mobilierul cu design modern este tot mai cerut, mai ales de catre tineri", a motivat Dan Viorel Sucu, presedintele grupului, decizia grupului de innoire a colectiei.



"Cei care au vile sau case mari si sunt peste 35-40 de ani prefera in contin uare stilul clasic, sobru si materiale masive, insa clientii mai tineri de 25-35 de ani vor mobilier modern, chiar avangardist, pe care in cativa ani il schimba", considera Ivan, de la Berloni.





Finantarea in rate isi face loc



O alta tendinta care se profileaza in aceasta piata este finantarea in rate. Daca pana acum ratele au fost oarecum sinonime cu electronicele si electrocasnicele, comerciantii de mobila considera ca a avenit si vremea mobilei sa beneficieze de acest motor de vanzari.



"Chiar si pentru cei cu venituri mari, nu este foarte usor sa plateasca 2.500 de euro cash pentru o bucatarie. Noi am introdus recent facilitatea de achizitionare prin card Euroline si dupa studiile de piata pe care le-am facut ne asteptam sa implusioneze foarte mult vanzarile in rate, mai ales in segmentul tinerilor cu venituri relativ mari si sigure", a spus Nicoleta Parvan de la Orion Design.



In prezent, cea mai mare parte a achizitiilor de mobila se fac cu bani cash, ponderea achizitiilor in rate fiind de sub 10%. Motivul principal este ca firmele nu au investit intr-o logistica de creditare similara cu cea a companiilor de electrocasnice, care sa faca operativa finantarea prin rate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO