Bănci și Asigurări

Drumurile proaste aduc jumatate din daunele auto

Drumurile proaste aduc jumatate din daunele auto

Nicolae Crisan, fostul presedinte al CSA

23.09.2008, 17:28 34

Drumurile proaste, neingrijite sau nesemnalizate corespunzator sunt cauza a jumatate din daunele inregistrate de asiguratori pe segmentul auto, afirma Nicolae Crisan, fostul presedinte al Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), in prezent consilier principal al Departamentului Fond de Garantare din cadrul Comisiei.
"Una dintre cele mai mari probleme cu care se confrunta asiguratorii este lipsa unor solutii legislative care sa ii sprijine in recuperarea daunelor platite la asigurari Casco si RCA pentru culpe care nu le apartin in totalitate asiguratilor, cum ar fi accidentele cauzate de infrastructura. Au loc foarte multe accidente auto din cauza drumurilor proaste, nesemnalizate corespunzator sau neadministrate. Daca in alte tari europene acestea reprezinta cauza a 5-10% din daunele auto, la noi ponderea a ajuns la 50%", afirma Crisan.
El spune ca, in momentul in care legea va ajuta asiguratorii sa isi recupereze sumele platite pentru accidentele de acest fel, administratiile locale sau companiile care sunt responsabile de starea drumurilor vor fi mult mai atente.
"Legislatia din asigurari nu are puterea juridica sa reglementeze acest lucru, probabil ca ar trebui introdusa o prevedere in Codul rutier. In strainatate, in multe tari legislatia prevede ca firmele de asigurari isi pot recupera banii platiti de la administratorii drumurilor. In Romania au fost mult prea putine cazuri in care companiile de asigurari au putut face acest lucru, pentru ca procesele in justitie merg foarte greu", spune fostul presedinte al CSA.
Radu Mustatea, directorul general al Astra-Uniqa, una din cele mai mari companii de asigurari pe segmentul auto, afirma ca a incerca sa recuperezi bani de la administratiile locale inseamna sa te lupti cu morile de vant.
"La noi se incearca astfel de procese, dar sunt foarte greu de castigat, pentru ca trebuie sa demonstrezi in instanta cu probe ca dauna a fost cauzata de infrastructura, iar raspunderea este impartita intre diferite administratii si institutii. Ajungi sa te lupti cu morile de vant. Noi am castigat cateva asemenea procese, dar a durat extrem de mult", sustine Mustatea.
El afirma ca in Romania daunalitatea pe segmentul asigurarilor Casco este mai mult decat dubla comparativ cu media din statele Uniunii Europene.
"Foarte multe accidente sunt cauzate de drumurile inguste si foarte aglomerate. In Romania frecventa daunelor pe Casco este de 50% (adica 50 din 100 de masini asigurate inregistreaza daune - n.r.), fata de 20% in UE. Diferenta este uriasa, iar acest lucru spune multe", afirma directorul general al Astra-Uniqa.
De cativa ani, daunele platite pentru asigurarile auto cresc mult mai repede decat primele brute subscrise, fiind astfel cauza principala a pierderilor asiguratorilor. In primul semestru, companiile de asigurari au platit despagubiri de 461 de milioane de euro pentru polite Casco si RCA, cu 28% peste nivelul din aceeasi perioada a anului trecut. Primele brute subscrise din Casco si RCA au urcat cu 18% in primele sase luni din acest an, pana la 732 de milioane de euro. Din cauza daunelor foarte mari inregistrate pe segmentul auto, asiguratorii de pe piata locala au raportat pentru anul trecut o pierdere neta de aproape 76 de milioane de euro.
Starea proasta a infrastructurii rutiere se vede cu ochiul liber: drumuri cu gropi, prost semnalizate, prea inguste pentru traficul din prezent sau netratate cu antiderapant pe timp de iarna. Mai mult, in Romania lipsesc proiectele mari de infrastructura. In ultimii 18 ani, s-au construit mai putin de 10 kilometri de autostrada anual. In anii urmatori, Romania urmeaza sa primeasca fonduri UE de circa 12 miliarde de euro pentru infrastructura de baza.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO