Bănci și Asigurări

Gelin: Refinantarile vor lua avant odata cu scaderea dobanzilor

Gelin: Refinantarile vor lua avant odata cu scaderea dobanzilor

Patrick Gelin: Cred ca ne-am apropiat de maximul la care pot urca dobanzile

20.05.2008, 20:51 40

Piata de refinantare a creditelor mai vechi va lua avant cand vom asista din nou la o tendinta de scadere a dobanzilor, spune Patrick Gelin, presedintele si directorul general al BRD-SocGen.
"Refinantarea a fost intotdeauna o practica destul de comuna, insa depinde si de evolutia dobanzilor. Cand dobanzile vor scadea, piata va fi foarte activa", apreciaza Gelin.
Bancile au promovat puternic in prima parte a anului trecut posibilitatea de a utiliza creditele nou contractate pentru rambursarea anticipata a unor imprumuturi mai vechi, care purtau in general si dobanzi mai mari. Aceasta practica a fost adoptata in special de jucatorii care incercau sa castige cota de piata, venind cu oferte agresive pe creditare. Seful BRD conidera insa ca o strategie de castigare de cota de piata prin refinantari nu este sustenabila.
Din toamna trecuta dobanzile - atat la lei, dar si la euro - au intrat pe o panta ascendenta, in conditiile in care BNR a fost nevoita sa adopte o politica monetara restrictiva pe fondul presiunilor inflationiste, in timp ce turbulentele externe au ingreunat accesul la finantari in valuta. "Cred ca ne-am apropiat de maximul pana la care pot urca dobanzile. Nu cred ca vom vedea dobanda la leu trecand mult peste 10%", spune Gelin.
Si Rasvan Radu, seful UniCredit Tiriac Bank, a remarcat recent apetitul tot mai mare al clientilor pentru refinantarea imprumuturilor. In multe cazuri, clientii isi refinanteaza creditele foarte frecvent, incercand sa profite de ofertele speciale anuntate de diferite banci. Radu nota insa ca o astfel de practica poate conduce in final la crestere datoriei totale, in conditiile in care clientul achita de fiecare data comisioane pentru rambursarea anticipata, dar si pentru contractarea unui nou imprumutut.
Pe de alta parte, bancherii au apelat la diferite metode pentru a descuraja clientii sa apeleze la refinantari. Astfel, la rambursarea anticipata a creditului banca percepe un comision care poate urca spre 5% din suma platita inainte.
Totodata, clientul are nevoie de o scrisoare de refinantare, prin care banca de la care contractase imprumutul informeaza banca de la care se ia creditul pentru refinantare in privinta sumei datorate. Aceste scrisori sunt comisionate, iar costul variaza sensibil. Astfel, daca BCR percepe 5 euro plus TVA, la BRD un astfel de document costa 42 de euro (sau echivalentul in moneda in care a fost acordat creditul), plus TVA.

Card de credit pe plafon de 20.000 de lei si 22% dobanda

BRD-SocGen a demarat ieri o ofensiva pe piata cardurilor de credit, prin lansarea unui produs cu un program de bonusuri atasate. Cardul, denumit Punct Card, este emis pe platforma MasterCard Standard si permite accesul la o linie de credit de pana la 20.000 de lei. Clientii pot beneficia de o perioada de gratie de pana la 60 de zile, timp in care nu platesc dobanda daca ramburseaza integral sumele utilizate pentru achizitii la comercianti. Aceasta este una dintre cele mai lungi perioade de gratie oferite de jucatorii locali. "Consideram ca putem ajunge in primele 12 luni la 50-60 de mii de unitati vandute. In varianta pesimista, cel putin 50% dintre cardurile vandute vor fi utilizate frecvent", spune Rozaura Stanescu, director produse persoane fizice in departamentul de strategie si marketing al BRD-SocGen. Ea a aratat ca se asteapta ca cel putin 15%-20% din cei care vor achizitiona cardul vor fi clienti noi pentru banca. Pentru sumele cheltuite clientii primesc puncte de bonus care pot fi ulterior utilizate la cumparaturi. Dobanda pentru finantarile oferite pe acest card este de 22%, iar banca mai percepe un comision de 0,2% din valoarea creditului. Prin lansarea Punct Card, francezii revin pe piata cardurilor de credit de tip revolving. Un astfel de produs fusese lansat la sfarsitul anului 2005, insa intre timp a fost retras din portofoliu. BRD are in portofoliu 2,5 milioane de carduri active. Si Raiffeisen Bank, al treilea jucator din sistem dupa active, a lansat o editie limitata - cardurile de credit MasterCard, dedicata Campionatului European UEFA 2008.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO