Bănci și Asigurări

Pentru clientii mai conservatori, depozitele bancare vand fondurile de investitii

Pentru clientii mai conservatori, depozitele bancare vand fondurile de investitii

Daniel Stifter, presedintele Eurobank Mutual Funds Management: Un prim efect a fost castigul de imagine. Datorita acestor produse combinate numarul investitorilor a crescut cu peste 2.000 in mai putin de un an, iar valoarea activelor administrate cu peste 40%.

27.07.2007, 18:22 144

Administrarea de fonduri de investitii a devenit noua specialitate a bancilor, in conditiile in care peste 65% din piata de 250 de milioane de euro a fondurilor deschise de investitii este controlata de institutiile bancare. Cu potential ridicat de dezvoltare si cu o rata medie de crestere de 70% in ultimii doi ani, piata fondurilor mutuale a fost luata cu asalt de banci, sase reprezentanti ai institutiilor bancare fiind deja prezenti in sectorul administrarii de active.
Cultura investitionala insuficienta a populatiei, alaturi de slaba promovare a fondurilor de investitii ca instrumente de economisire in raport cu traditionalele depozite bancare, a determinat bancile sa apleze la "arsenalul" propriu de produse pentru a-si vinde fondurile mutuale. Pachetul combinat de tip depozite bancare si unitati de fond oferit clientilor bancii au solutia la care unele dintre banci au apelat pentru a castiga investitori.
Pana acum, BCR, Bancpost si Raiffeisen au pus la dispozitia clientilor produse de tip bundle (pachet), prin care clientii puteau investi si "depozita" in acelasi timp disponibilitatile banesti. Si BRD-SocGen lucreaza la o oferta similara.
Dobanda pe termen scurt de trei sau sase luni oferita la produsele combinate care au ajuns deocamdata pe piata a fost de maximum 10%, fiind determinata de volumul de bani rezervat depozitului bancar. In conditiile in care randamentul unui fond de investitii din cadrul ofertelor de tip bundle a atins anul trecut un maxim de 10,9%.
Destinat initial investitorilor conservatori care fac primii pasi pe piata de capital, produsul combinat Rosnmart lansat de Bancpost a atras mai multi bani de partea depozitelor bancare decat de cea a fondurilor de investitii.
"Daca luam in considerare optiunea clientilor de a-si plasa economiile in depozite sau de a investi in unitati de fond, in perioada septembrie 2006 - iunie 2007 raportul este in favoarea depozitelor, pentru ca in Romania inca nu s-a dezvoltat o cultura investitionala", spune Liliana Ciobanasu, reprezentant al Bancpost.
Castigul fondurilor de investitii de pe urma produselor combinate a constat in cresterea de popularitate si a numarului de investitori.
"Un prim efect a fost castigul de imagine. Datorita acestor produse combinate numarul investitorilor a crescut cu peste 2.000 in mai putin de un an, iar valoarea activelor administrate cu peste 40%", spune Daniel Stifter, presedintele societatii Eurobank Mutual Funds Management, care administreaza fondurile de investitii Bancpost Plus si Bancpost Active Balanced.
In opinia lui Mihail Ion, presedintele Raiffeisen Asset Management, produsele combinate au dus la cresterea numarului de investitori la cele doua fonduri Raiffeisen Benefit si Raiffeisen Prosper, care au venit cu sume relativ mici, insa vor avea apetit pentru piata fondurilor in viitor.
Avantajele unor astfel de produse combinate de tipul depozit bancar plus unitati de fond constau in oferta diversificata de produse financiare, educarea investitionala a clientilor, precum si dezvoltarea in randul clientilor a conceptului de planificare financiara utilizand o gama cat mai larga de produse financiare.
Dezavantajele care vin la pachet sunt determinate de costurile suplimentare legate de dobanda si de necorelarea intre durata depozitului bonificat si durata recomandata a investitiei in fond. Dobanda de maxim 10% este pe termen scurt (de la trei la sase luni), in timp ce investitia in fond este recomandata pe un termen de cel putin 12 luni.
Desi produsele de tip bundle (pachet) au fost concepute ca un produs mixt unde unitatea de fond imprumuta din popularitatea depozitului bancar pentru a atrage investitori, acest tip de oferte bancare se afla la granita dintre vanzarea conditionata si cea alternativa. Potrivit legii, institutiile de credit nu pot conditiona acordarea de credite sau furnizarea altor produse de vanzarea sau cumpararea actiunilor sau a altor titluri de capital/instrumente financiare emise de institutia de credit sau de o alta entitate apartinand grupului din care face parte institutia de credit.
"Produsul combinat nu este in niciun caz o vanzare conditionata. Acesta reprezinta o alternativa pentru client de a avea un portofoliu diversificat printr-o singura achizitie, altfel clientul poate alege sa-si constituie depozite bancare sau sa investeasca intr-un fond mutual, in mod independent, fara nici o conexiune intre cele doua tipuri de produse, este alegerea lui", spune Stifter de la Eurobank MFM.
Cu toate acestea, poate fi apreciat in ce masura produsele combinate conditioneaza sau nu deponentul sau investitorul, avand in vedere ca dobanda de 10% este valabila doar daca o jumatate din suma este plasata in unitati de fond, in cazul produselor combinate Ronsmart, in timp ce suma investita in depozit nu poate depasi investitia in unul dintre cele doua fonduri (Raiffeisen Prosper sau Raffeisen Benefit) pentru produsele combinate din grupul Raiffeisen.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO