Bănci și Asigurări

Posta Romana e curtata de doua banci pentru vanzarea de produse financiare

31.01.2005, 00:00 53



Pana cand se privatizeaza CEC - institutia bancara cu cea mai extinsa retea de unitati, incheierea unei colaborari cu Posta Romana devine tinta cea mai tentanta pentru banci care au nevoie de cresterea rapida a capacitatii de distributie a produselor. Evident, sursa interesului pentru un parteneriat cu Posta o constituie accesul deschis astfel la cea mai buna acoperire teritoriala existenta: Posta Romana lucreaza prin 7.189 de unitati, raspandite pana in cele mai putin dezvoltate zone ale tarii. Din numarul total de unitati, 420 de oficii postale sunt complet informatizate, asa incat asigura posibilitatea realizarii de servicii financiare on-line. BCR, cea mai mare banca de pe piata, a ajuns cu reteaua la 315 unitati, urmand ca pana la sfarsitul acestui an sa mai deschida inca 50. Adica tot CEC, cu cele in jur de 1.400 de unitati, si Posta Romana vor domina piata la capitolul capacitate potentiala de distributie.



In acest context, Posta Romana a inceput sa fie din ce in ce mai curtata. Raiffeisen Banca pentru Locuinte (RBL) poarta deja discutii pentru incheierea unui contract care sa-i permita vanzarea produsului sau de economisire-creditare pentru cumparararea/constructia de locuinte, prin oficiile postale.



"Avand in vedere ca Posta Romana are cea mai extinsa retea de agentii si puncte de lucru din tara, era normal sa intre in atentia noastra. Inca de la inceput strategia noastra de distributie a vizat incheierea de parteneriate cu institutii cu acoperire teritoriala cat mai buna. Intai a fost Raiffeisen Bank, apoi diversi brokeri independenti cu retea locala", a declarat pentru ZF Ionut Costea, presedintele Raiffeisen Banca pentru Locuinte.



Fiind vorba de un produs nou pe piata, pentru RBL este esentiala o prezenta locala cat mai extinsa, care sa-i permita sa atraga atentia clientilor potentiali.



Reteaua Postei este atractiva si pentru CitiFinancial, compania de distributie a bancii americane Citibank, specializata in acordarea de credite de consum pentru clienti persoane fizice. Desi a intrat pe piata de mai bine de un an, reteaua de "magazine de credit" - dupa cum se autointituleaza CitiFinancial - are o dezvoltare modesta: trei agentii in Bucuresti, una in Cluj Napoca, plus colaborari cu brokeri independenti din Ploiesti, Pitesti, Timisoara, Cluj Napoca, Brasov, Craiova si Constanta.



Potrivit unor surse bancare, Citibank Romania poarta negocieri cu Posta Romana pentru ca CitiFinancial sa poata acorda credite si in locatiile oficiilor postale. Cel putin deocamdata, produsele CitiFinancial sunt credite in numerar pentru diverse destinatii, asa incat ratele lunare sa nu depaseasca 30% din venitul lunar al solicitantului. Compania nu a facut niciodata publice date privind soldul creditelor acordate sau numarul clientilor.



Si astfel, in unitatile Postei am putea vedea in curand doua noi ghisee: unul la care se vor putea incheia contracte de economisire-creditare cu Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si altul de la care se vor putea obtine credite de la CitiFinancial.



In primele cinci luni de la deschidere, RBL incheiase peste 20.000 de contracte, a caror valoare totala se ridica la 77 milioane euro. Pentru a-si face mai bine cunoscut produsul, banca a investit un milion de euro intr-o campanie de promovare desfasurata la sfarsitul lui 2004 si care a inclus si o caravana de 10 microbuze care au vizitat 100 de orase. Produsul oferit este in lei si presupune existenta unei perioade minime de economisire urmata de acordarea unui credit cu dobanda fixa pentru cumpararea, constructia sau amenajarea unei locuinte. La sfarsitul perioadei de economisire, clientul beneficiaza de un credit a carui valoare va fi egala cu suma totala a economiilor. Dobanda pe care banca o percepe pentru imprumutul acordat este fixa, de 6% pe an, in timp ce pentru sumele atrase RBL plateste 3%.





Bancpost si-a amintit ca are actiuni la Posta



Bancpost detine un pachet de actiuni la Posta Romana, insa pana in prezent banca nu a reusit sa exploateze aceasta relatie pentru a profita din plin de capacitatea de distributie a retelei postale.



Oportunitatea unei relatii mai stranse a ajuns insa pe lista de prioritati a EFG Eurobank, grupul elen care controleaza Bancpost, in vederea intaririi pozitiei pe piata produselor bancare de retail. "Purtam discutii pentru a vedea cum putem coopera mai bine, mai ales in ceea ce priveste exploatarea retelei foarte mari de care dispune Posta", declara recent pentru ZF George Michelis, directorul general al Bancpost.



In prezent exista un numar de unitati postale abilitate pentru activitatea de deschidere conturi si realizarea de operatiuni in lei cu si fara numerar (depuneri, retrageri de sume, vanzari/rascumparari de certificate de depozit), precum si pentru activitatea de acordare de microcredite Bancpost.



Este insa evident ca banca poate folosi mult mai bine canalul de distributie pe care il constituie reteau de oficii postale, inclusiv prin sustinerea programului de modernizare si informatizare a acestora, astfel incat sa poata oferi servicii financiare intr-un mod compatibil cu standardele bancare. Iar unul din avantajele aduse de distributia de produse financiare prin oficii postale il constituie programul extins al acestora (7:30-20:00).



Posta Romana nu poate fi decat foarte interesata de astfel de proiecte, in conditiile in care printre obiectivele sale de dezvoltare se numara oferirea de servicii financiare de baza, mai ales pentru clientii din micile localitati.



Pe langa serviciile pentru clienti ai Bancpost, Posta Romana ofera in prezent posibilitatea realizarii de transferuri de bani cu strainatatea, prin firma specializata Western Union. Astfel, 738 de oficii postale sunt disponibile pentru transferuri rapide, in peste 190 de tari. Iar realizarea acestui serviciu va fi usurata o data ce Posta Romana va primi permisiunea BNR de a cumpara liber valuta de pe piata interbancara.



De asemenea, Posta are oficii prin care pot fi platite facturi Romtelecom si Distrigaz, si pot fi achitate taxe si impozite.



Adica exista deja o oferta de servicii financiare elementare, care poate fi mult extinsa pentru a valorifica reteaua teritoriala postala.
razvan.voican@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO