Bănci și Asigurări

Retragerile de cash, cu 300% mai scumpe fata de restul UE

18.05.2007, 20:17 14

Costul operatiunilor de retragere de numerar - de la bancomat, din cont curent sau din depozit, reprezinta 33% din pretul mediu platit intr-un an pentru servicii bancare de un client roman, adica de peste patru ori mai mult decat media zonei euro sau de doua ori mai mult decat in Croatia, potrivit editiei pe 2007 a studiului World Retail Banking Report. In premiera studiul include si date privind piata romaneasca de retail bancar, pe baza raportarilor transmise de noua banci - HVB, Bancpost, CEC, Alpha Bank, Banca Transilvania, ING Bank, Raiffeisen, BRD si BCR.
In acelasi timp, romanii platesc numai circa 60% din costul suportat in medie in zona euro pentru serviciile de plati oferite de banci intr-un an. Explicatia tine in primul rand de mentinerea unei preferinte pentru cash in Romania, platile de retail prin banca avand inca o pondere redusa. Altminteri, comisioanele pentru plati interbancare raman ridicate pentru clientul mediu, desi introducerea sistemului electronic de plati interbancare a permis reduceri graduale ale costurilor incepand de anul trecut. In fine, circa o treime din costul serviciilor bancare platit de un client roman este reprezentant de comisioanele pentru administrarea conturilor, pe care din ce in ce mai multe banci le-au introdus si la conturile curente, nu doar in cazul conturilor aferente creditelor.
Cu toate acestea, per ansamblu preturile serviciilor bancare din Romania sunt considerabil mai reduse decat pe alte piete din Europa, insa aceasta in conditiile in care bancile ofera in cea mai mare parte produse si servicii de baza, putin sofisticate si intr-o varietate relativ restransa, pentru care nu pot cere comisioane foarte ridicate, desi tind sa o faca.
Astfel, clientul roman "cel mai putin activ", care apeleaza rar la banca in decursul unui an, plateste in medie 10 euro pentru serviciile obtinute, fata de 35 de euro in tarile europene din afara zonei euro, respectiv de aproape patru ori mai putin decat media mondiala. De asemenea, clientul "cel mai activ" are de suportat un cost al serviciilor bancare de circa 113 euro pe an, adica 77% din media zonei non-euro.
O caracteristica majora a pietei romanesti de retail banking este discrepanta foarte mare dintre preturile serviciilor oferite de diferite banci, ceea ce incurajeaza migrarea clientilor de la o banca la alta, in functie de miscarile de costuri ale serviciilor. Astfel, diferenta dintre pretul cel mai ridicat pentru un anumit serviciu si cel mai redus ajunge 61%. Situatia este generata in buna masura de faza actuala a dezvoltare a pietei, in care multi jucatori agresivi practica preturi chiar sub nivelul costurilor in incercarea de a castiga cote de piata cat mai mari. Bancile din Europa au o variatie de pret mult mai ingusta decat cele ale institutiilor de credit din alte regiuni, iar preturile din zona euro sunt cele mai omogene, se spune in raportul mentionat, elaborat de firma de consultanta Capgemini impreuna cu European Financial Management&Marketing Association si ING Group.
Autorii studiului au ajuns la concluzia ca bancile din Romania au, in general, abordari bazate pe tranzactii pentru stabilirea pretului, cu comisioane fixe, in functie de valoarea operatiunilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO