Bănci și Asigurări

Românii fac în medie 6 plăţi cu cardul anual, foarte puţine faţă de alte ţări europene

Românii fac în medie 6 plăţi cu cardul anual, foarte puţine faţă de alte ţări europene

Agenţia Mediafax a organizat ieri o conferinţă despre oportunităţile pieţei de mobile banking. Foto Andreea Alexandru

Autor: Raluca Ghinea

11.10.2012, 00:04 524

Românii efectuează în medie şase plăţi cu cardul anual, număr foarte redus faţă de alte ţări europene, pe fondul penetrării încă slabe a cardurilor şi terminalelor de plată la comercianţi în afara marilor oraşe, potrivit datelor companiei de audit şi consultanţă PwC.

"În România se realizează şase plăţi cu cardul pe cap de locuitor pe an, fiind urmată doar de Bulgaria, cu patru plăţi pe an. Cel mai aproape se situează Grecia, unde se înregistrează şapte plăţi pe an pe cap de locuitor", a declarat ieri la conferinţa Mediafax Talks about Mobile Banking Andrei Creţu, managing consulting al PwC.

El a arătat că în Cehia sunt realizate anual 26 de plăţi cu cardul pe cap de locuitor, în Ungaria 23, iar pe prima poziţie în top se situează Marea Britanie, cu 128 de plăţi pe an.

"Românii folosesc în continuare cu preponderenţă numerarul, însă prevedem o creştere puternică în viitor pentru utilizarea cardului", a spus Creţu.

În România, 87% din tranzacţiile cu cardul sunt efectuate la bancomate, respectiv utilizatorii îşi scot banii de pe card, doar 13% realizându-se prin terminalele de plată la comercianţi (POS-uri). Spre deosebire, în Europa de Vest tranzacţiile la bancomate au o pondere de 36%, restul revenind POS-urilor, iar în Europa Centrală şi de Est plăţile la comercianţi cumulează 58%.

La rândul său, Cătălin Creţu, directorul general pentru România al Visa Europe, a menţionat că procentajul tranzacţiilor cu cardul la POS-uri se situează la 18% ca valoare, însă ca număr acesta ajunge la 40%.

"Valoarea medie a tranzacţiilor fiind mai mică, ne situăm la sub 20% ca valoare, dar ca număr de tranzacţii procentul de 40% ne apropie de cel din regiune", a spus directorul Visa.

Persoanele cu vârste între 25 şi 34 de ani din mediul urban au utilizat cel mai mult serviciile de internet banking în ultimele trei luni, cu o pondere de 12,8%, urmate de cele din categoria de vârstă 35-44 de ani, cu 11,7%.

"Avem potenţial de creştere pe fiecare grupă de vârstă, însă trebuie să ştim cum să stimulăm această creştere", a declarat la conferinţa pe tema mobile banking Bogdan Spuză, director de marketing şi segmente al Diviziei Retail a UniCredit Ţiriac Bank.

Serviciile de internet banking au fost utilizate în ultimele trei luni de persoane cu vârste cuprinse între 45 şi 54 de ani, cu o pondere de 9,1%, urmate de segmentul de vârstă 55-64 de ani (7,3%), 65-74 ani (4,1%) şi tinerii cu vârste între 16 ani şi 24 de ani, aceştia reprezentând 3,1%, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică prezentate de Spuză.

În ceea ce priveşte serviciile bancare efectuate de pe telefoanele mobile, principalele operaţiuni realizate de clienţi sunt verificarea soldului pe cont (90%), transferurile bancare (42%), plăţile online (26%) şi localizarea ATM-urilor (21%).

La rândul său, Robert Mihaljek, business development manager în cadrul companiei Asseco SEE, a arătat că tinerii sunt foarte apropiaţi de noua tehnologie şi de tot ce în seamnă dispozitive inteligente (gadget-uri), aceştia reprezentând o piaţă foarte atractivă pentru serviciile de internet şi mobile banking, cu un mare potenţial de creştere.

Sorin Manea, directorul diviziei Telecomunicaţii a Samsung România, estimează că ponderea smartphone-urilor în totalul vânzărilor de telefoane din România va creşte în decembrie la 30% de la nivelul actual de 18-20%.

"În prezent, potrivit datelor noastre, există peste 2,5 milioane de telefoane inteligente în România. Piaţa creşte într-un ritm alert. În urmă cu un an am spus că în 2012 se vor vinde un milion de smartphone-uri şi datele arată că suntem în trend. Mă aştept ca la finalul acestui an segmentul smartphone să aibă o pondere de 30% din totalul terminalelor", a declarat Manea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO