Bănci și Asigurări

​Spurny, BCR: Fără industria bancară România ar fi fost într-o situaţie mult mai dificilă decât este astăzi

​Spurny, BCR: Fără industria bancară România ar fi...

Autor: Claudia Medrega

10.09.2015, 16:33 1118

România ar fi fost într-o situaţie mult mai dificilă decât este astăzi fără bancheri şi industria bancară, având în vedere că băncile creează intermediere în economie, şi fără intermediere nu poţi avea creştere economică, a declarat Tomas Spurny, preşedintele executiv al BCR, într-unul dintre ultimele discursuri din poziţia de şef al celei mai mari bănci locale.

„Cred că fie că îţi plac sau nu băncile, fie că îţi plac sau nu costumele cu dungi, fie că îţi place întreaga industrie bancară şi ceea ce reprezintă aceasta, noi îndeplinim un rol important. Băncile creează intermediere în economie, şi fără intermediere nu poţi avea creştere economică, nu poţi construi prosperitatea, justiţia socială, nu poţi avea o societate civilă sau nimic din toate acestea. Lipseşte însă reprezentarea politică, civică, cineva care să vorbească deschis despre faptul că fără bancheri şi industria bancară, ţara ar fi probabil într-o situaţie mult mai dificilă decât este azi”, consideră Spurny.

Spurny, 49 de ani, preşedintele executiv al BCR până la finalul lunii septembrie, se va reîntoarce în octombrie în Cehia pentru a lua conducerea GE Money Bank Cehia, parte a gigantului american GE.

Misiunea băncilor este să cumpere risc şi să vândă încredere, aminteşte Spurny. „Încrederea este cel mai important bun, este cel mai important aspect în industria bancară, este motorul care pune în mişcare industria pe care o reprezint. Întreaga industrie se bazează pe încredere şi convingere. Nu cred că am făcut greşeli legale, dar am făcut greşeli morale. Persoanele care nu sunt mulţumite de bancă cred că azi au parte de un tratament complet diferit faţă de ce primeau în trecut."

Şeful BCR recunoaşte că există o nevoie „de a reaşeza” relaţiile dintre clienţi şi bancă şi susţine că bancherii ar trebui să explice riscurile pe care clienţii şi le asumă.

„Dacă vii la o bancă şi nu eşti nici matematician, nici expert financiar, te vei confrunta cu o mulţime de termeni care nu-ţi vor spune nimic; trebuie să subliniem clar riscurile pe care le oamenii le pot întâmpina atunci când fac afaceri cu noi”