Bănci și Asigurări

Visa: acceptarea cipului se extinde rapid

12.12.2007, 14:25 21

Majoritatea bancilor partenere Visa s-au autorizat sau sunt in proces pentru acceptarea de carduri inteligente (cu cip) in retele proprii de bancnote sau POS-uri de la inceputul lui 2007. Totodata, mai multi jucatori se pregatesc sa lanseze carduri cu cip.
"Riscul migrarii fraudei din pietele mature catre pietele care nu s-au aliniat la tehnologia cu cip a determinat bancile sa demareze aceste proiecte", spune Catalin Cretu, directorul general al Visa Europe pentru Romania. Pe piata locala, Visa are 30 de banci partenere, dintre cele 41 care opereaza in prezent.
Organizatiile internationale de plata au impus bancilor partenere un acord (numit liability shift) care prevede ca in cazul in care are loc o frauda la utilizarea unui card dotat cu cip la utilizarea intr-o retea care nu accepta decat vechea tehnologie (cu banda magnetica), atunci banca acceptatoare va suporta dauna.
Noua tehnologie, care presupune stocarea datelor pe cip, este mult mai sigura, iar organizatiile de plata vad un risc important ca infractorii sa fie tentati sa mearga catre pietele unde aceasta nu este inca utilizata.
"Emiterea de carduri cu cip in Romania este insa la un stadiu incipient deocamdata. In 2008 vom vedea totusi noi jucatori pe acest sector", spune Cretu.
Momentan, doar trei banci de pe piata emit carduri care utilizeaza tehnologia EMV, cu cip. ProCredit, un jucator mic orientat pe finantarea firmelor mici, a lansat primul card cu cip la sfarsitul lui 2005. Ulterior, ING a introdus tehnologia cu cip pentru cardurile sale. Turcii de la Garanti Bank, care au lansat recent o ofensiva pe retailul local, au lansat la sfarsitul lui noiembrie si carduri cu credit care utilizeaza si tehnologia cip.
Catalin Cretu spune ca cea mai importanta provocare din 2007 a fost migrarea organizatiei locale din structura Visa International CEMEA in cea a Visa Europe.
"Bancile romanesti vor beneficia acum de toate procedurile avansate oferite in cadrul acestei organizatii", considera Cretu.
Astfel, bancile locale vor avea acces atat la procedurile, procesele si produsele sofisticate dezvoltate de membrii organizatiei de pe pietele europene.
Cretu spune ca intensificarea concurentei va forta bancile sa vina cu produse tot mai "interesante", pentru a se diferentia. Un element important de diferentiere este desing-ul cardurilor, iar jucatorii locali vor gasi in bibliotecile Visa Europe informatii si in acest domeniu.
"Nou-intratii pe piata aduc elemente interesante, produse cu grad ridicat de sofisticare. Si piata raspunde", considera seful Visa.
In ultima perioada, tot mai multi jucatori au adaugat pe carduri programe de bonusuri realizate in colaborare cu parteneri din diferite domenii, sau alternativa contractarii unor credite cu rate egale, similare clasicului credit de consum. O alta banca turceasca, Credit Europe, a introdus recent posibilitatea emiterii cardurilor instant, serviciul fiind disponibil in centre comerciale mari.
Cretu spune ca principalele provocari in 2008 vor fi cele din anii trecuti: incurajarea utilizarii cardurilor direct la comercianti, dinamizarea segmentului de carduri de credit, dar si dezvoltarea segmentului de carduri pentru companii, inclusiv pentru firmele mici sau liber-profesionisti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO