Business Construct

A inceput batalia in retail

A inceput batalia in retail

Pe segmentul mobilierului de lux activeaza companii precum Class, Rovere Mobili, Armani Casa, Kyros Interiors sau BoConcept.

29.11.2007, 01:47 259

Primul semnal al maturizarii segmentului de retail a fost dat de anuntul companiei suedeze IKEA care in martie a deschis prima sa unitate de pe piata locala. A urmat apoi grupul austriac KIKA, care are programata o miscare similara in toamna anului 2008. Ambele companii au insa planuri agresive de extindere.
Batalia pentru clienti se duce acum pe fiecare segment de pret, insa noii intrati vizeaza cu precadere clasa medie.
"In ultimii doi ani s-a remarcat o clarificare a ofertei si o segmentare mai accentuata a acesteia. Si-a facut intrarea pe piata romaneasca unul dintre liderii mondiali din zona de discount, IKEA, care isi revendica segmentul de pret caruia i se adreseaza, respectiv cei care opteaza pentru tipul de mobilier do it yourself", a spus Dan Sucu, presedintele Mobexpert.


Potential de 2 mld. euro
Intr-o perioada in care constructiile de locuinte au luat avant, si pe segmentul de mobila cresterea se asteapta sa fie proportionala. Cele mai bune rezultate inregistreaza mobilierul de birou, aprig disputat atat de producatori, cat si de importatori.
"La nivelul tarilor europene, piata de mobila si decoratiuni reprezinta in medie aproximativ 2% din PIB, ceea ce in cazul Romaniei, la un PIB de peste 100 de miliarde de euro, inseamna o piata potentiala de mobilier si accesorii de peste 2 miliarde de euro", spune Cornel Oprisan, retail manager al IKEA.
El considera ca Romania alaturi de celelalte tari
est-europene traverseaza un ritm accelerat de dezvoltare, iar cresterea puterii de cumparare a determinat conturarea clasei medii, cu venituri in crestere. Toti acesti factori cumulati nu fac decat sa duca in sus piata de mobila.
Faptul ca piata de mobila a ajuns la maturitate nu este contestat de nimeni, insa pentru a caracteriza retailul de profil la acest moment trebuie sa tinem cont de doi factori: comportamentul si decizia de cumparare pe de o parte si de oferta disponibila pe de alta parte, potrivit jucatorilor din piata. "In mod firesc, exista o stransa legatura intre comert si contextul economic general al unei piete, cresterea economica sau cresterea puterii de cumparare. Consider ca, fata de contextul economic general, retailul romanesc este caracterizat de o maturitate remarcabila. Retailul de mobila nu face nici el exceptie", spune Dan Sucu.
Cornel Oprisan de la IKEA este de parere ca in ceea ce priveste consumatorii si procesul de cumparare asistam la o autoeducare continua, cumparatorii devenind din ce in ce mai exigenti, apreciind varietatea, calitatea si functionalitatea produselor.
"In cele din urma consumatorii sunt cei care determina maturizarea pietei; fiind tot mai atenti si exigenti la alegerile facute, ei determina implicit si diversificarea ofertei de pe piata, care trebuie sa faca fata si sa se adapteze cererii lor", spune Cornel Oprisan.
In aceste conditii, majoritatea clientilor se orienteaza catre gasirea unei oferte coordonate privind posibilitatile de combinare a mobilierului cu diverse accesorii si decoratiuni.


Specializarea vine din Vest
Presedintele Mobexpert spune ca oferta este complexa pe zona generalista, insa nu acelasi lucru se poate vorbi pe segmentul specializat. In acest context se creeaza premisele dezvoltarii retelelor specializate pe tipuri de mobilier (saltele si produse pentru dormitor, mobilier destinat bucatariilor sau salilor de baie) sau pe diverse gusturi (produse coloniale, clasice, etc).
In piata deja si-au facut simtita prezenta companii precum Nolte Kuchen, Haka Kuche sau Alveus specializate in mobilierul de bucatarie.
"Cel mai bun exemplu de piata matura il reprezinta cea din SUA, aici predominand retelele specializate in fata generalistilor. Practic orice segment, cat de ingust de piata are mai multe oferte destinate. Pe piata europeana, situatia este destul de neomogena. Astfel, daca putem vorbi de piete mature la nivelul Marii Britanii, al Frantei sau a Austriei, dominate de generalisti, nu acelasi lucru se poate spune despre piata din Italia. Desi poate parea surprinzator, piata italiana este dominata de producatori, dar nu exista retele de magazine consacrate", spune Dan Sucu.
Pana acum, intrarea acestora a contribuit la inceputul segmentarii si clarificarii ofertei pe segmente de public si categorii de produse.
Decizia de a intra pe piata locala a fost luata atat de IKEA, cat si de KIKA, cel mai nou retailer care si-a anuntat planurile cu privire la piata locala, dupa studierea obiceiurilor de consum si a potentialului de dezvoltare.
"Cu o populatie de 21 de milioane de locuitori, Romania este a doua piata ca marime in Europa de Est. Cresterea economica sustinuta si destul de mare a Bucurestiului constituie o sansa destul de mare pentru KIKA. Datorita faptului ca oferta nu este atat de bogata, piata nefiind saturata, exista o cerere tot mai mare de mobilier si solutii de amenajare", a spus la randul sau Alexandru Creanga, country manager al KIKA Romania.


Jucatorii romani se inghesuie pe segmentul mediu
Cei mai multi retaileri romani sunt concentrati pe segmentele redus si mediu de pret, iar intrarea agresiva a strainilor se va resimti in primul rand in afacerile lor. Pana acum, extinderea a fost favorizata de investitiile puternice din constructii si de lipsa unei concurente din afara.
Printre cei mai importanti retaileri romani se numara in acest moment Mobexpert, Elvila, Staer si Neoset.
Dan Sucu apreciaza ca principalul factor care va influenta piata va fi capacitatea fiecaruia de a se adapta pietei locale, si nu neaparat provenienta locala vs. cea straina. Insa la fel de importnata este si capacitatea actorilor locali de a-si modifica si adapta oferta.
"Cred ca structura pietei romanesti se va pastra, si pe viitor, similara cu cea europeana, in sensul ca la noi, ca si la ei, exista un echilibru intre jucatorii locali si cei straini care evolueaza pe piata de retail de mobila. Astfel, un procent de aproximativ 50-60% din piata este detinut de retailerii locali. Cred ca in anii care vin vom asista la intrarea pe piata romaneasca a unu sau doi jucatori generalisti austrieci si la dezvoltarea mai accentuata a segmentului retelelor specializate", a conchis Sucu.
El spune ca in anii care vin vom asista la intrarea pe piata romanesca a unu sau doi jucatori generalisti austrieci si la dezvoltarea mai accentuata a segmentului retelelor specializate.
Mobexpert se pozitioneaza pe segmentul mediu si superior de pret. Concurenta incepe sa se contureze si pe mobilierul de lux, odata cu deschiderea primului magazin Natuzzi de catre Class Mob, singura miscare importanta pe acest palier in 2007.
Investitia a fost de 600.000 de euro, insa planurile de extindere prevad alte doua magazine Natuzzi in 2008. Vanzarile de mobilier sub brandul propriu Natuzzi in Romania ar putea atinge peste 1,5 mil. euro la nivelul preturilor in retail anul acesta, valoare care se estimeaza ca se va tripla in 2008.
Compania Natuzzi este prezenta la nivel mondial prin intermediul a doua branduri, Natuzzi, care se pozitioneaza pe segmentul high-end al pietei, si Italsofa, linie de productie creata in 2001, proiectata pentru segmentul comercial al pietei. Produsele Italsofa sunt realizate in China, Brazilia si Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO