Business Construct

Acoperişuri de milioane de metri pătraţi

galerie foto

galerie foto

Autor: Bogdan Alecu

01.11.2016, 18:04 1474

Piaţa acoperişurilor devine una tot mai dinamică şi mai concuren­ţială pe măsură ce producătorii locali vin cu noi soluţii de top, tot mai performante şi mai durabile, iar clasica ţiglă metalică este îmbunătăţită.

Comparativ cu anii precedenţi, în piaţă se observă o dorinţă a clienţilor pentru achiziţionarea de ma­teriale din gama premium. Astfel, anul acesta piaţa se va situa la peste 150 mil. euro, iar unii estimează chiar 180 mil. euro luând în calcul atât ţigla me­ta­lică, cât şi pe cea din ceramică sau beton alături de celelalte alternative.

Horaţiu Ţepeş, omul de afaceri braşovean care controlează Bilka Steel, cel mai mare jucător de pe piaţa de profil din ultimii doi ani, cu afaceri de aproape 200 mil. lei anul trecut, estimează piaţa de acoperişuri la 31 de milioane de metri pătraţi din care 65% reprezintă ţigla metalică, în timp ce ţigla de beton 8%, cea ceramică 13%, iar restul este reprezentat de alte tipuri de acoperiş.

„În ceea ce priveşte anul în curs, vânzările din primele 6 luni ale anului, când Bilka a înregistrat o creştere a afacerilor de 38%, ne fac să estimăm o creştere a pieţei de ţiglă metalică de aproximativ 15% pentru primul semestru. Pe final de an vedem o creştere a pieţei de acoperişuri cu 10%. În ceea ce priveşte restul segmentelor care formează piaţa de acope­rişuri, estimăm o stagnare, chiar o uşoară scădere. Estimările noastre se bazează pe evoluţia din ultimii ani a pieţei de ţiglă ceramică şi de beton şi vedem că există o stagnare care în anii următori va duce la scădere“, a spus Horaţiu Ţepeş.

El spune că avansul înregistrat se datorează evoluţiei produsului ţiglă metalică şi investiţiilor realizate pentru dezvoltarea de noi produse şi soluţii.

„Una din provocările noastre din ultimii ani a fost să creştem piaţa odată cu compania. Acest aspect se reflectă şi în cota de piaţă pe care produsul ţiglă metalică o câştigă, luând şi din cota celorlalte soluţii pentru acoperiş“, a spus Horaţiu Ţepeş.

Avantajul ţiglei metalice este greutatea redusă, costuri reduse de transport, montaj şi gama variată de modele, accesorii şi culori. Pe de altă parte, ţigla metalică vine cu avantaje, pornind de la design la funcţionalitate.

În plus în România există multe construcţii vechi care necesită înlocuirea acoperişului, dar fundaţia nu permite aşezarea unei greutăţi ridicate pe acoperiş. Spre exemplu, pe un acoperiş de 200 mp se va aşeza o greutate de 1.000 kg în cazul ţiglei metalice spre deosebire de cele 10.000 de kg în cazul ţiglei ceramice sau de beton.

„Estimăm că până la finalul acestui an 70% din totalul acoperişurilor comercializate vor fi metalice, iar aşteptările noastre sunt ca în trei ani să depăşească 70%“, a spus Horaţiu Ţepeş.

De unde vine creşterea în acest moment, de pe renovări sau imobile noi? În opinia antreprenorului braşovean motorul vân­zărilor de acoperişuri a fost reprezentat atât anul trecut, cât şi în prima parte a lui 2016 de construcţiile noi, în con­diţiile în care până în 2014 vânzările erau susţinute de lucră­rile de renovare, care generau peste 50% din vânzări. În 2016 începe să se simtă efectele proiectelor rezidenţiale şi industriale demarate în ultimii doi ani care anul acesta au ajuns la finalizare. În contextul în care doar 11% din locuinţele României sunt case şi apartamente noi, ridicate după 1990, această creştere a sectorului rezidenţial este necesară şi sperăm să se menţină şi în următorii ani.

În opinia antreprenorului perioada preţului cel mai mic s-a încheiat, iar Bilka nu mai resimte această presiune. Asta se datorează eforturilor de educare a pieţei şi combatere a produselor neconforme.

„De asemenea, acoperişurile care au fost achiziţionate în anii trecuţi doar după criteriul preţului cel mai mic încep să se deterioreze. Aici avantajul este că acoperişul decolorat sau corodat se vede şi consumatorii sunt din ce în ce mai atenţi la ceea ce achiziţionează şi de la cine“, a subliniat Horaţiu Ţepeş.

Horaţiu Ţepeş, omul de afaceri braşovean care controlează Bilka Steel: În ceea ce priveşte restul segmentelor care formează piaţa de acoperişuri, estimăm o stagnare, chiar o uşoară scădere. Estimările noastre se bazează pe evoluţia din ultimii ani a pieţei de ţiglă ceramică şi de beton şi vedem că există o stagnare care în anii următori va duce la scădere.

Bilka înregistrează tot mai multe cereri pentru produsele premium cu grosimi superioare şi finisaje speciale, iar el spune că în medie 9 din 10 clienţi optează pentru sistemul complet pentru acoperiş, spre deosebire de anii trecuţi când se înregistrau doar 6 din 10 comenzi pentru un sistem complet. Acoperişurile cu vopsea mată, care sunt mai scumpe, trec de 50% din totalul vânzărilor Bilka.

Investiţiile realizate anul trecut de Bilka au vizat creşterea şi diversificarea gamei de produse şi s-au ridicat la 4 milioane de euro.

„În 2015 am instalat 10 noi linii de producţie de accesorii pentru acoperiş şi ţiglă metalică. În 2016 continuăm investiţiile susţinute în capacităţile de producţie şi dezvoltarea de noi produse, dar şi investiţiile pentru creşterea notorietăţii brandului. Investiţiile bugetate pentru anul acesta se ridică la 3 milioane de euro şi completează investiţiile realizate de companie în ultimii ani. Acestea vizează în principal achiziţia de noi linii de producţie necesare închiderii seriei de investiţii pentru produsele cu destinaţie rezidenţial“, a spus Horaţiu Ţepeş.

În primul semestru din 2016 au fost instalate două noi linii de producţie şi am lansat un nou model de ţiglă metalică.

„Considerăm că dezvoltarea unei companii şi susţinerea creşterilor anuale medii de 30% cu care ne-am obişnuit se obţin doar prin inovare continuă. Avem exemplul companiilor, şi din sectorul nostru de activitate, şi din alte sectoare, care mulţi ani n-au venit cu nimic nou pe piaţă, nu şi-au îmbogăţit portofoliul de produse şi servicii, n-au căutat noi mijloace de desfacere şi acum sunt pe punctul de a închide fabricile“, a subliniat Horaţiu Ţepeş.

Bilka a încheiat 2015 cu o cifră de afaceri de peste 191 milioane de lei, în creştere cu 42% faţă de 2014, când a înregistrat afaceri de 134 milioane de lei. Totodată, compania a înregistrat creşteri peste evoluţia pieţei, astfel încât dacă în 2014 Bilka deţinea 24% din piaţa autohtonă de ţiglă metalică, în 2015 a ajuns la aproximativ 28%. În ceea ce priveşte previziunile pentru 2016, având în vedere evoluţia vânzărilor din primul semestru, când a înregistrat un avans de 38% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, oficialii companiei estimează că Bilka va încheia anul cu o creştere medie de 30% faţă de 2015.

Al treilea cel mai mare jucător din piaţa de acoperişuri este compania Depaco, cu brandul Wetterbest, condusă de Dragoş Irimescu în calitate de director general. Grupul Wetterbest este compus din trei companii - Depaco, ce produce ţiglă metalică, tablă cutată şi sisteme de drenaj, Polnebo, importator de folii, membrane, şuruburi şi ferestre de mansardă şi Cortina, producător şi distribuitor.

„În ultimii ani, am înregistrat creşteri semnificative, cu excepţia anului 2014 când cifra de afaceri a fost doar cu 8% mai mare decât în 2013, situându-se la 110 milioane lei. Rezultatele au fost influenţate de decizia de extindere a producţiei în zona Olteniei prin încheierea unui parteneriat strategic cu un antreprenor local. În 2015 am obţinut o cifră de afaceri consolidată de 150 de milioane de lei“, a spus Dragoş Irimescu. El spune că şi în primul semestru al acestui an rezultatele sunt în creştere, iar pentru acest an compania vizează un avans de 20%.

În acest an, ne vom concentra pe stabilitate, pe valorificarea creşterilor înregistrate până acum şi pe eficientizarea întregii activităţi. Rezultatele financiare obţinute în primul semestru din 2016 sunt pozitive, aşadar suntem încrezători că vom obţine o creştere anuală de cca. 20%.

În opinia directorului companiei, piaţa de ţiglă metalică se bazează în continuare pe bătălia preţului. Decizia de cumpărare este influenţată într-o măsură foarte mare de preţul mic, în detrimentul calităţii, cu efecte negative asupra pieţei. „Alegând strict în funcţie de preţ, clienţii vor cumpăra inevitabil produse de calitate îndoielnică, ce vor necesita reparaţii costisitoare în următorii ani. Un alt fenomen este capcana garanţiei: dublarea sau triplarea garanţiei oferite de producătorul de oţel pentru a obţine un avantaj necompetitiv“, a spus Dragoş Irimescu.

În ceea ce priveşte comportamentul general de consum, în ultimul an, Irimescu spune că a constatat faptul că românii au devenit mai informaţi, mai preocupaţi de calitatea şi de durabilitatea materialului, rămânând totuşi încă mult în urma pieţei UE, care beneficiază şi de legislaţie mai puţin permisivă.

„O altă tendinţă pe care am observat-o în rândul clien­ţilor noştri este preocuparea pentru un spectru larg de modele, din categoria premium. Vom continua să investim în produse de calitate care aduc ceva nou în piaţă, cu atât mai mult cu cât există cerere pentru sistemele premium de învelitori“, a spus Dragoş Irimescu.

În 2013, compania a demarat un plan de investiţii în vederea consolidării activităţii de pro­ducţie locală.

Anul trecut grupul a investit 1,5 milioane de euro pentru extinderea spaţiilor de depozitare, îmbunătăţirea infrastructurii, achi­ziţii de tehnologii utilaje complementare pentru sistemul de drenaj şi un sediu nou pentru Polnebo.

„Pentru acest an, am alocat 2 milioane de euro pentru cinci noi linii automate de ţiglă metalică, borduri şi accesorii pentru drenaj, spaţii de depozitare, utilaje de ridicat şi transportat de ultimă generaţie şi pentru un soft intern de logistică - Warehouse Manage­ment System - pe care l-am implementat deja. Tot în 2016, vom demara lucrările la un proiect major, cu finalizare în 2018 - relocarea fabricii din Băicoi într-un spaţiu nou - o investiţie în valoare de 5,5 milioane de euro. Este o decizie de business foarte importantă pentru viitorul companiei şi va pune bazele unei dezvoltări accelerate sănătoase“, a subliniat directorul companiei.

Adrian Porfir, manager pe Europa de Sud-Est în cadrul Joris Ide, parte a grupului Kingspan, una dintre cele mai mari companii de profil, spune că piaţa acoperişurilor beneficiază de apetitul crescut pentru consum anul acesta, urmare a reducerilor de taxe operate recent precum şi de reluarea creditării pe anumite segmente, astfel încât, dacă în 2015 piaţa era evaluată la 150 milioane de euro, pentru 2016 se estimează o creştere de 15-20%, fapt care duce piaţa anul acesta undeva spre 180 milioane de euro, spune Dan Mircescu, director general Final Distribution, producătorul sistemelor de ţiglă metalică, jgheaburi şi burlane Novatik şi reprezentant pe România al brandurilor Gerard, ţiglă metalică cu acoperire de piatră naturală, spune că în 2015 piaţa învelitorilor a înregistrat o uşoară creştere apropiindu-se de 135 milioane de euro, după ce în 2014 a fost sub 130 milioane de euro. „În 2014 şi 2015 din total piaţă învelitori ponderea ţiglei metalice a fost de aproximativ de 60 %, iar ţigla ceramică şi de beton în jur de 30%. În acest an, anticipez că piaţă acoperişurilor va fi undeva la nivelul anului trecut, cu specificaţia că ne aşteptăm la uşoară creştere a ţiglei ceramice şi de beton în defavoarea învelitorilor metalice, creştere care nu va influenţa momentan structura pieţei. De ase­menea, va fi interesant de ur­mă­rit evoluţia învelitorilor metalice neferoase“, a spus Dan Mircescu.

Pe de altă parte, Andrei Sulyok, directorul general Lindab, spune că în prima parte a acestui an piaţa a înregistrat o uşoară scădere, în timp ce relansarea a venit după lunile ploioase, avans ce va duce piaţa ţiglei metalice spre 100 de milioane de euro.

„Creşterea în acest moment vine, în mare parte, din renovări, dar şi din construcţii noi care generează vânzări şi vor contribui la această creştere“, a spus Andrei Sulyok.

Creşterea de pe piaţa acoperi­şurilor vine din toate direcţiile, atât din marile oraşe, cât şi din zona rurală, de multe ori renovările fiind „motorul“ de creştere.

„În acest moment creşterea vine din ambele segmente, în cazul renovărilor mediul rural este majoritar, în timp ce în mediul urban construcţiile noi au o pondere mai mare“, a spus Dan Mircescu, director general Final Distribution.

În ceea ce priveşte împărţirea dintre ţigla metalică şi cea ceramică sau din beton, principalii jucători spun că 60% din piaţa acoperişurilor înclinate este acoperită de cea metalică.

„Datorită preţului accesibil, ţigla metalică reprezintă 60% din totalul suprafeţelor de acoperiş vândute în România. Ceramica reprezintă 20%, iar betonul până în 10%. Aceste procente reflectă segmentarea consumatorilor în funcţie de venituri şi respective preocupări de natură estetică“, a subliniat  Adrian Porfir.

Joris Ide, parte din grupul Kingspan, a rulat anul trecut afaceri de aproximativ  30 mil. euro, în timp ce Final Distribution - peste 5,3 mil. euro.

„Cifra noastră de afaceri se situează undeva în jurul valorii de 30 de milioane de euro anual. Ne-am propus să creştem selectiv pe segmentele de clienţi care apreciază calitatea constantă în timp şi produsele care au valoare adăugată mare. Pe cale de consecinţă, avem creşteri frumoase pe zonele noastre de interes precum şi descreşteri acolo unde nu mai vedem necesară prezenţa noastră datorită nivelului foarte jos la care se concurează din punct de vedere calitate şi respectiv preţ“, a spus Porfir. În cazul Final Distribution, pentru 2016 compania a bugetat o creştere de 20% a cifrei de afaceri ca urmare a finalizării unor investiţii derulate în anii anteriori, dar şi a introducerii de noi produse în portofoliu. „Anul 2016  fi primul an în care vom fi prezenţi pe  piaţă cu produse de jgheaburi  şi burlane fabricate aproape integral în companie“, a spus Dan Mircescu.

În ceea ce priveşte calitatea soluţiilor alese, şeful Lindab România spune că în prezent se observă o dorinţă a clienţilor pentru achiziţionarea de materiale din gama „premium“, dar abundenţa materialelor din gamă „low“ şi preţul foarte scăzut al acestora fac că „preţul cel mai mic să conteze“. Şi în cazul Lindab, volumele cele mai mari le au produsele cu preţul cel mai scăzut.

Următorul pas este acela de a vinde, pe lângă ţiglă, şi termoizolaţie pentru acoperiş.

„Termoizolaţiile noastre brevetate prezintă creşteri anuale de la 10 ori faţă de suprafeţele vândute anul trecut. Credem noi că reducând cu 70% factura de energie sau gaze  naturale, ne servim mai bine clienţii decât realizând vânzări de tablă cu specificaţii minunate pe hârtie, dar care nu se regăsesc în realitatea de pe teren“, a spus Adrian Porfir.

Managerul Joris Ide spune că pe panourile termoizolante se înre­gistrează creşteri de 14% la pri­mele şase luni, la cele pentru hale metalice vânzările se du­blea­ză anual, iar aceste soluţii repre­zintă circa 50% din cifra de afaceri. 

Dan Mircescu, director general al Final Distribution, spune că având în vedere cererea, şi producţia a urmat acelaşi curs, preţul mic.

„Există semne timide din partea unor producători că ar dori o îmbunătăţire a nivelului de calitate, însă piaţa este destul de prudenţă şi reticentă în a-i crede. Acest lucru se întâmplă din cauza faptului că ani de zile aceiaşi producători au sacrificat calitatea produselor în vederea obţinerii unui preţ cât mai mic“, a subliniat Mircescu.

În ceea ce priveşte investiţiile, prin­cipalii pro­du­cători de ţiglă metalică continuă să investească în echipamente şi infrastructură.

„Ultimele investiţii au constat în achiziţia echipamentelor pentru producţia sistemului de învelitori Novatik Click (tablă prefălţuită) şi în extinderea şi moder­nizarea infrastructurii logistice şi de depozitare. De asemenea, în cel mai scurt timp vom demara procedurile de achiziţie a  unor noi echipamente de producţie de învelitori metalice, sisteme ce vor fi unice atât pe piaţa din România, cât şi în Europa“, a spus directorul general Final Distribution.

În ceea ce priveşte Joris Ide, directorul companiei spune că în derulare sunt investiţii de personal şi de cercetare.

„Avem produse cu caracter unicat, ne străduim să scoatem produse noi, cu valoare adăugată mare, care să ajute clienţii şi nu să îi păcălească prin prisma unor preţuri mici şi calitate îndoielnică. Cu siguranţă nu suntem singurii cu astfel de preocupări, dar credem că suntem printre cei mai buni în domeniu. Spre exemplu, investiţiile făcute în noul model de hale metalice pe profile uşoare ne-a adus în mai puţin de trei ani cca 6% din piaţă, ceea ce spune multe. Poate mai interesant este că fiecare client care îşi face o hală cu noi ne aduce benevol cel puţin un nou client, ceea ce spune multe despre investiţiile noastre în oameni, cu rezultate directe pe zona de experienţă client“, a spus Adrian Porfir.

În cazul Lindab, directorul companiei a spus că firma va continua să „inoveze şi să adauge valoare produselor, însă nu pot comunica detalii, fiind listaţi la bursă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO