Business Construct

Adezivi: Mortare in stand-by

Adezivi: Mortare in stand-by

Lavinia Ciurtin, marketing manager al diviziei de adezivi a Henkel Romania: Estimam o scadere a pietei de adezivi pentru placari ceramice, care au cea mai mare pondere in piata, cu aproximativ 30% in lei si cu aproximativ 25% in volum, fiind cel mai afectat sector. Segmentul adezivilor de polistiren, care a fost influentat pozitiv de programul de reabilitari termice, a inregistrat o scadere de 15%.

23.03.2010, 15:16 446

Piata de mortare uscate a scazut anul trecut cu circa 15-30% infunctie de aplicatiile pentru care sunt folosite, cele mai afectatefiind vanzarile de adezivi pentru placari ceramice, in timp ceadezivii pentru polistiren au fost ajutati de programul dereabilitare termica si au scazut doar cu 15%.

Piata era estimata in 2008 la circa 350 milioane de euro,potrivit jucatorilor din piata, insa nu exista date statistice caresa certifice aceasta valoare.

"Estimam o scadere a pietei de adezivi pentru placari ceramice,care au cea mai mare pondere in piata, cu aproximativ 30% in lei sicu aproximativ 25% in volum, fiind cel mai afectat sector.Segmentul adezivilor de polistiren, care a fost influentat pozitivde programul de reabilitari termice, a inregistrat o scadere de15%", afirma Lavinia Ciurtin, marketing manager al diviziei deadezivi a Henkel Romania, subsidiara locala a grupului germanHenkel.

Piata adezivilor de gresie si faianta este in continuare maimare decat cea a piata adezivilor pentru polistiren, cu peste 35%,insa in timp diferenta se va mai diminua. Ciurtin considera cadiminuarea investitiilor, blocajul financiar, reducerea creditarii,razboiul preturilor si diminuarea sau blocajul financiar aldistribuitorilor sunt principalii factori care au afectat cerereade adezivi in 2009.

Multe date incerte. Pentru anul acestaestimarile nu sunt optimiste pentru ca exista foarte multe dateincerte si lipseste sprijinul guvernamental pentru sectorulconstructiilor. "In 2010, estimam o scadere a pietei adezivilor cucirca 10%. Printre factorii care vor influenta aceasta piata senumara reabilitarea termica (daca vor fi alocate fondurilenecesare), constructiile noi sau care vor fi terminate in 2010 (care sunt in scadere), creditarea (daca va fi relansata sau nu),somajul (daca va creste va adanci criza) si piata imobiliara(deblocarea pietei atrage dupa sine si revigorarea pieteiconstructiilor sau a finisajelor)", sustine Ciurtin.

Divizia de adezivi a Henkel a incheiat anul trecut cu rezultateapropiate de cele din 2008, cand, potrivit unor estimari, arealizat vanzari de circa 80 de milioane de euro. Din totalulvanzarilor, adezivii pentru placarile ceramice detin o pondere de45%. "Prin actiunile de marketing intreprinse si prin strategiaadoptata, divizia Adezivi a reusit sa termine anul 2009 curezultate apropiate de nivelul anului 2008. Compania a investit incontinuare in marketing, in promovarea marcilor-cheie si a oferitclientilor pachete promotionale atractive. Cele mai performantecategorii de produse din portofoliul diviziei Adezivi in 2009 aufost cele legate de termosistem (Ceresit Ceretherm) - tencuieli,adezivi, amorse - dar si gleturile Ceresit", au declaratreprezentantii Henkel cand au anuntat rezultatele financiare pentruanul 2009. Henkel Romania, care cuprinde si divizia de detergentisi cosmetice, a ajuns in 2009 la o cifra de afaceri de 135 milioanede euro, in scadere cu 3%.

Putine santiere, putine mortare. Incertitudinea din piata esteresimtita si de Marcel Barbut, proprietarul producatorului demateriale de constructii AdePlast, care considera ca este foartegreu de spus ce se va intampla in acest an dupa ce am avut doualuni de iarna cumplita, iar martie ne-a luat doua saptamani dinprimavara.

"Ne dorim sa ne mentinem la nivelul de productiei anului trecutpe mortare uscate si sper sa realizam acest lucru. In continuare,per total tara vor exista contractii. Multe firme au disparut sianul acesta se vor canibaliza lupii ramasi in piata".

Vanzarile de mortare la vrac au inregistrat o scadere de circa30-40%, din cauza reducerii activitatii de pe santierele mari,cererea fiind sustinuta de clientii individuali.

"Cei mai vanduti adezivi in 2009 au fost adezivul pentrupolistiren, adezivul flexibil de interior pentru gresie si faianta,adezivul flexibil de exterior pentru gresie si faianta si adezivulpentru BCA. Nu putem spune ca adezivii au fost afectati anultrecut, cea mai afectata fiind productia de mortare mecanizate. Dincauza opririi marilor santiere a scazut extrem de mult vanzareamortarelor de zidarie, tencuieli si sape vrac livrate la siloz siintr-o cantitate mai mica decat cele la sac", explica Barbut.

AdePlast, care detine doua fabrici la Ploiesti si la Oradea, aincheiat 2009 cu o cifra de afaceri de peste 123 milioane lei (29mil. euro), in crestere cu 2% fata de cea inregistrata anulprecedent.

Proprietarul AdePlast este optimist pentru anul acesta siestimeaza o crestere de 10-15% a cifrei de afaceri, datoritaextinderii vanzarilor de vopsele decorative. "Ne-am propus sacrestem de patru - cinci ori vanzarile de vopsele si tencuielidecorative pana la 5 -6 milioane de euro".

Henkel a achizitionat anul trecut cu 460.000 de euro un teren de30.600 mp in localitatea Roznov, langa Piatra-Neamt, unde vaconstrui a treia fabrica de adezivi de pe piata locala. Germaniiinca nu au decis cand vor incepe constructia fabricii, care urmeazasa deserveasca zona Moldovei, insa intentia de a incepe aceastainvestitie a fost anuntata inca de acum 2-3 ani. "Odata curelansarea sectorului constructii, Henkel va confirma planurile deinvestitii pentru cea de a treia unitate de productie din Romania",a declarat Liviu Sfrija, presedintele Henkel Romania.

Grupul Henkel detine doua fabrici in Pantelimon si CampiaTurzii, fabrica din Moldova urmand sa acopere o regiune in carepozitia sa nu este foarte puternica.

Strategiile marilor jucatori. Daca Henkel arein plan constructia celei de-a treia fabrici in urmatorii ani, siceilalti jucatori a trebuit sa se adapteze la noile conditii depiata. AdePlast a decis sa extinda activitatea de export pe pieteledin Bulgaria si Ucraina, dupa ce a livrat luna trecuta primultransport in Slovacia. Compania este deja prezenta in Moldova si inUngaria, ponderea exporturilor in totalul businessului fiind de10%.

Baumix a decis sa relocheze la inceputul anului liniile deproductie de la fabrica din Gherla, unde functiona intr-un spatiuinchiriat, la unitatea pe care o detine in Ploiesti. In urmarelocarii fabrica de la Ploiesti s-a extins cu 25%, pana la 35.000de tone lunar. Compania, detinuta de omul de afaceri AugustinRussu, vrea sa-si mentina anul acesta vanzarile la nivelul din2009, de 8,5 mil. euro, dar se concentreaza si pe reducereacosturilor, pentru a trece pe profit.

Un alt jucator, dar de mai mici dimensiuni, Duraziv, detinut deomul de afaceri Daniel Guzu, fondatorul afacerii cu vopsele Fabryo,estimeaza o crestere de 10%, pana la 10 mil. euro, dupa ce afinalizat anul trecut o investitie de 7 mil. euro, intr-o unitatede productie de adezivi.

Batalia preturilor. Pentru a compensa scadereabrusca a vanzarilor din acest an, majoritatea producatorilor fie auredus preturile de vanzare, fie au mizat pe promotii pentrucresterea cotei de piata. Pretul practicat in piata a ajuns chiarsi la 12 lei pentru sacul de 25 de kilograme, cand un adeziv bun sevindea la 18-24 de lei /sac, potrivit datelor furnizate deAdePlast. "Noi am remarcat acest lucru de abia in august cand amcoborat pretul acolo unde piata si-o dorea. Din acel moment de lascaderi de 50% ale vanzarilor am recuperat si am crescut pana la19%. Astfel ca reducerea in continuare a preturilor nu i-a maiajutat pe producatorii de garaj. Nimeni nu a mai dorit sa ristepentru 0,5 - 1 leu pe sac", explica Barbut.

Si reprezentantii companiei Henkel afirma ca razboiul preturilora afectat afacerile producatorilor mari, insa chiar si in acest cazcompania a decis sa nu scada preturile si sa apeleze la promotii."Henkel nu a redus preturile la adezivi. Am facut promotii pentruadezivul de polistiren si am lansat la sfarsitul lunii iulie un nouprodus destinat pietei de retail, Ceresit Thermi Universal, adezivdestinat atat lipirii, cat si spacluirii", sustine Ciurtin.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO