Business Construct

Analiza: Cum se vor reabilita producatorii de polistiren

Analiza: Cum se vor reabilita producatorii de polistiren

Doar 10% din cladirile vechi sunt reabilitate termic, iar in urmatorii doi ani este posibil ca tranzactionarea cladirilor sa fie conditionata de existenta unui certificat termic

16.12.2008, 16:28 274

Pentru anul viitor, principalii producatori de polistiren din Romania estimeaza o crestere in volum a pietei de profil cu pana la 20%, mult sub ritmul inregistrat in ultimii ani, pana la 4,2 milioane de metri cubi in volum, iar ca valoare piata va ajunge in jurul sumei de 120 de milioane de euro, in conditiile mentinerii preturilor.

Piata de polistiren din Romania a inregistrat in ultimii trei ani o evolutie spectaculoasa, atat in ceea ce priveste numarul producatorilor din piata, cat si in cazul consumului de polistiren expandat pe locuitor.
Asadar, daca in 2003 in Romania se consuma in medie un metru cub de polistiren la 50 de locuitori, in 2008 consumul mediu a ajuns la un metru cub la sase locuitori, in continuare mai mic insa decat consumul din statele vest-europene, unde spre exemplu in Germania se consuma un metru cub la doar doi locuitori sau chiar decat consumul mediu din alte state est-europene, precum Polonia, unde consumul mediu este de un metru cub la patru locuitori.
In ceea ce priveste evolutia pietei in acest an, cresterea pietei s-a accentuat in cea de-a doua jumatate a anului, la sfarsitul celui de-al patrulea trimestru din 2008, fiind estimat un ritm de crestere de peste anuala de 20%, care va impinge astfel piata la aproximativ 100 de milioane de euro ca valoare, respectiv la 3,5 milioane de metri cubi ca volum.
"In primul trimestru, la nivelul pietei s-a putut constata un regres usor fata de aceeasi perioada din 2007. In trimestru doi, evolutia pietei din acest an a fost aproximativ egala cu cea de anul trecut, in cea
de-a doua jumatate a anului ritmul de crestere s-a accentuat insa, la finalul anului fiind asteptata o crestere anuala a pietei cu 20%", a apreciat Marian Serban, directorul executiv al Swisspor Romania, filiala locala a grupului elvetian Swisspor.
Compania este unul dintre cei mai importanti jucatori pe piata de polistiren din Romania si estimeaza in 2008 o cifra de afaceri de 14 milioane de euro, in crestere cu 30% fata de vanzarile din 2007.
"Anul acesta nu a fost unul rau pentru Swisspor, cu atat mai mult cu cat in 2007 compania a inregistrat o corectie dupa avansul puternic inregistrat in perioada 2005-2006", a adaugat Serban.
Compania a oprit anul trecut constructia celei de-a doua fabrici a companiei, inceputa in 2005 la Turda, investitie estimata la circa 8 milioane de euro, ca urmare a numarului mare de producatori locali, cere"rea fiind mai mica decat oferta. Swisspor distribuie produse pentru termo, fono si hidroizolatii si detine o fabrica de polistiren expandat la Ploiesti.
Estimari aproximative asupra valorii pietei de polistiren din Romania au oferit si reprezentanti altor doi mari producatori de pe piata, respectiv Ioan Titeiu, directorul executiv al companiei producatoare de membrane bituminoase si polistiren expandat, Arcon din Sfantu Gheorge, si Serghei Negulescu, directorul Austrotherm Romania, membra a grupului austriac Schmid Industrie Holding.
"Vanzarile din acest an le estimam la aproximativ 3 milioane de metri cubi de polistiren, cu o valoare aproximativa de 90 de milioane de euro, ne mai inregistrand cresterile puternice din anii anteriori", a declarat Titeiu.
Compania Arcon, care distribuie si membranele bituminoase Pluvitec, a inregistrat in primele 10 luni ale anului 2009 o cifra de afaceri de 24,1 milioane de euro, in crestere cu 22% fata de perioada similara din 2007, iar pentru finele anului estimeaza vanzari de pana la 27 de milioane de euro.
"Speram sa inchidem anul 2008 cu o cifra de afaceri de 100 de milioane de lei (27 milioane de euro), rezultatele financiare obtinute avand la baza cresterea vanzarilor de membrane bituminoase in special. Vanzarile de polistiren expandat au inregistrat in schimb o scadere de 5%, insa aceasta corectie este una minora, Arcon producand peste 12% din necesarul de piata", a adaugat Titeiu.
Negulescu de la Austrotherm a apreciat ca volumul pietei de polistiren din Romania in 2008 va fi de 3, maxim 4 milioane de metri cubi, iar pentru 2009 oficialul Austrotherm estimeaza o crestere in volum a pietei de pana la maxim 30%, cea mai realista crestere fiind insa cresterea de 20%.
Austrotherm a inregistrat in anul 2007 o cifra de afaceri de aproximativ 15 milioane de euro, pentru acest an oficialii companiei estimand o crestere a vanzarilor cu 50%.
"Cifra de afaceri s-a dublat fata de cea de anul trecut, cresterea vanzarilor fiind determinata de evolutia pietei", a declarat Negulescu.
Neafectate de criza. In 2009 toti producatorii mizeaza pe lucrarile de reabilitare termica cu finantare de la bugetul statului, pentru a compensa reducerea vanzarilor din sectorul imobiliar rezidential afectat de criza economica internationala, care a dus la scaderea accesului la finantare.
"Demararea programului national de reabilitare a cladirilor vechi va aduce un plus de cerere pe piata de polistiren cu cel putin 150.000 de metri cubi in anul 2009, ceea ce va compensa scaderile din sectorul
imobiliar", a apreciat Titeiu de la Arcon. De aceeasi parere este si Negulescu, care apreciaza ca vanzarile de polistiren din Romania in 2009 nu vor fi afectate de criza sectorului imobiliar.
"Criza din imobiliare nu afecteaza vanzarile de polistiren din Romania, stagnarea inregistrata in domeniul constructiilor de cladiri noi fiind compensata de potentialul oferit de programul national de reabilitare termica a cladirilor vechi. Doar 10% din cladirile vechi sunt reabilitate termic, iar in urmatorii doi ani este posibil ca tranzactionarea cladirilor sa fie conditionata de existenta unui certificat termic, creand astfel premisa unei dezvoltari spectaculoare", a declarat directorul Austrotherm.
Cu toate acestea, printre producatori optimismul demararii programului national de reabilitare se pastreaza cu greu, fiind privit cu oarecare scepticism.
"Reabilitarea termica a cladirilor vechi este o initiativa extrem de buna, insa din pacate modul in care se pune in practica lasa de dorit. Este o realitate ca initiativa populatiei spre reabilitare este mai mare decat cea venita din partea autoritatilor si regret ca lucurile nu se intampla organizat, dupa planuri urbanistice. Raman insa optimist. Programul se inscrie in lista oricarui viitor guvern, fiind o necesitate impusa de Uniunea Europeana", a declarat Serban, directorul Swisspor.
 
2009, anul celor mai tari. In conditiile in care criza va accentua lipsa lichiditatilor, acest lucru va genera probleme legate de creditarea vanzarii, de incasarea sau neincasarea livrarilor, producatorii fiind nevoiti sa vanda mai putin cu riscuri mai mari. In acest sens, pe piata vor ramane producatorii care isi permit comercializarea la marje de profit reduse.
"Firmele mici, 'no name'  vor disparea. Firmele mari, cu traditie, fie vor alege varianta consolidarii, fie vor risca si se vor dezvolta pe fondul crizei. Reteta polistirenului este unica, toate companiile produc la acelasi cost si deci vand la acelasi pret. Diferentele sunt nesemnificative, nu depasesc 10%. Marii producatori ofera pachete de servicii, consultanta pentru clienti, se bazeaza pe logistica, in timp ce producatorii mici nu au aceste optiuni", a continuat Negulescu.
De asemenea o optiune strategica pentru producatorii de polistiren pentru anul viitor ramane consolidarea activitatilor, varianta pe care firma Arconia o in calcul. "Strategia noastra pe anul 2009 va fi una de consolidare pe piata. Nu excludem achizitia sau asocierea cu un alt producator local de materiale de constructii", a apreciat Titeiu.
 
Continua investitiile. Compania Austrotherm a inaugurat cea de-a treia fabrica din Romania, la Horia, in judetul Neamt, investitia ridicandu-se la peste 8 milioane de euro.
Noua fabrica produce polistiren extrudat (XPS), capacitatea anuala de productie fiind de 150.000 metri cubi/an, ceea ce asigura crearea a peste 30 de noi locuri de munca. Compania a intrat pe un segment nou, dupa o perioada in care a fost prezenta doar cu doua fabrici de polistiren expandat (EPS) la Bucuresti si in localitatea Horia.
Un alt jucator care deruleaza investitii pe aceasta piata este Styropan Buzau, parte a grupului taiwanez Living Plastic, care a anuntat anul acesta ca va investi in urmatorii doi ani circa 20 de milioane de euro in majorarea capacitatilor de productie de materiale termoizolante - polistiren extrudat, polistiren expandat, adezivi si mortare uscate - detinute in Buzau si Arad, precum si in deschiderea unei unitati de productie in Ucraina.
In urma acestor investitii, reprezentantii companiei estimeaza ca vor ajunge la o cifra de afaceri de 100 de milioane de euro la sfarsitul anului 2010, de zece ori mai mult decat au realizat anul trecut.
Investitiile vor permite dublarea capacitatilor actuale de productie de panouri de polistiren expandat - Zentyss EPAN, pana la doua milioane de metri cubi pe an, triplarea capacitatii actuale de productie de panouri polistiren extrudat - Zentyss XPAN, pana la 350.000 de metri cubi pe an prin instalarea unei linii noi in locatia din Arad si prin constructia unei linii de adezivi si mortare uscate la Buzau cu o capacitate de 100.000 tone pe an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO