Business Construct

Cât mai costă o grădină

Autor: Ioana David

29.09.2010, 23:37 347

"Vânzările de mobilier pentru terasă şi grădină au mers mai binedecât ne aşteptam, dar acest lucru nu s-a întâmplat numai înRomânia, ci în întreaga Europă", spune omul de afaceri Dan Şucu,proprietarul grupului Mobexpert, liderul pieţei locale demobilă.

În ultimele săptămâni din august, spre exemplu, pe trotuarul dinfaţa magazinului din Băneasa, mai erau numai câteva modele,singurele din stoc. La începutul verii, întreaga porţiune din faţamagazinului era plină cu mobilă pentru terasă şi grădină.

"Acest tip de mobilă este din ce în ce mai căutat. Oamenii stautot mai mult afară, iar mulţi îşi scot diningul în curte pe timpulverii, iar iarna îl aduc din nou în casă", mai spune omul deafaceri.

În aceste condiţii, Şucu spune referitor la 2011 doar că "nepregătim mai mult decât serios pentru cererea pe aceastăpiaţă".

Cele mai multe companii care oferă astfel de produse de mobiliersunt de pe segmentul scăzut de preţ, unde spre exemplu un set decanapele este de aproximativ 700-800 de euro. Pe segmentul mediu,preţurile încep de la 1.000 de euro. O altă categorie specială estereprezentată de magazinele do-it-yourself, unde nivelul de preţeste extrem de scăzut.

Pe segmentul de lux, mobila pentru terasă şi grădină a compensatpierderile de vânzări înregistrate de retaileri pe alte segmente debusiness, iar în sezonul estival a reprezentat o gură de oxigen,ţinând cont că vânzările de mobilă generalistă se prăbuşeau de la ozi la alta.

Spre comparaţie cu perioada 2007-2008, când piaţa de mobilierpentru terase şi grădini avea un ritm de creştere mediu anual de20-25%, susţinut de factori precum explozia proiectelor imobiliare,creşterea veniturilor populaţiei şi conturarea clasei de mijloc, înprezent avansul s-a mai domolit.

Cât costă o grădină?

Amenajarea unei grădini de 300 de metri pătraţi se ridică laaproximativ 5.500 - 10.000 de euro prin intermediul unei firmespecializate şi durează până la zece zile. Ioana Petrache, managerGreen Shop, firmă de amenajări peisagistice, spune că amenjareaunei grădini începe cu sursa de apă, care trebuie să fie clarprevăzută, apoi se definesc aleile, locurile de joacă pentru copiisau adăpostul pentru animale. După care se stabileşte dacă seascunde sau nu interiorul. Pentru mobilă de exterior se foloseşteîn special bambusul, ratanul şi zambila de apă.

Cel mai simplu mod de a amenaja o grădină este prin gazonare curulouri. Preţul este de 6 euro/metrul pătrat, adică 1.800 de europentru o suprafaţă de 300 de metri pătraţi. Dacă se adaugăirigaţiile, costul se duce înspre 3.000 de euro. Dacă se opteazăpentru plante mari ar fi nevoie de minimum 5-6 a câte 200 de eurofiecare, iar arbuştii ar trebui să fie minimum 30. Aleile şiiluminarea mai costă şi ele 1.000 de euro. În total: minimum 5.500de euro.

Acesta ar fi un preţ minim, dar sumele pot fi mult mai mari. Şidezvoltatorii de ansambluri rezidenţiale plătesc bani buni pentru aatrage clienţii mai ales în această perioadă când încearcă cudisperare să vândă apartamente.

"O grădină complexă de 300 de metri pătraţi poate să ajungă la10.000 de euro şi durează 7-10 zile. Lucrează în jur de 4-5 oameni.Într-un complex rezidenţial, în funcţie de suprafaţă, proiecteleîncep de la 30-40.000 de euro şi pot ajunge la 150.000 de euro. Iarpentru un teren de fotbal, costurile pot ajunge la 200.000 de lei",a spus Iulian Svaicovschi, administrator al World Garden Group.

Peisagistica, în criză

Criza din ultimii ani a făcut victime şi pe piaţa firmelor depeisagistică, astfel că au rezistat cele cu rulaje mari sau celecare au avut contracte cu statul.

"În ultima perioadă au dispărut firmele care nu făceau faţă şiau crescut firmele bune. Numărul clienţilor s-a diminuat, însăcalitatea acestora a crescut. Au devenit conştienţi de calitateainvestiţiilor şi de propriul confort", a spus Ioana Petrache,manager Green Shop.

În ceea ce priveşte numărul de clienţi, piaţa a triat puterniccererea. Un fenomen similar s-a petrecut şi pe piaţa mobilei delux, unde în ultimii doi ani a scăzut puternic "cerereaspeculativă", respectiv cei îmbogăţiţi peste noapte, fie dinspeculaţii imobilare, fie din tranzacţii bursiere.

"S-a redus consumul şi pe piaţa noastră. În perioada 2007-2008aveam în medie o comandă pe zi pentru amenajarea de grădiniprivate, însă acum avem o comandă la trei zile. Pentru grădinilemici bugetul a scăzut, iar pentru grădinile mari a crescut.Grădinile mari, spre exemplu cele de 10.000 de metri pătraţi, aveauun buget mediu de 12.000 de euro, dar acum bugetul a urcat la20.000 de euro", a mai spus Ioana Petrache. Pentru firmele depeisagistică cele mai multe cereri vin de la clienţi persoanefizice care investesc în case, dar şi amenjarea de spaţii publiceaduce bani.

"Cei mai mulţi clienţi şi cei mai importanţi sunt cei careinvestesc în spaţii proprii, cei care fac dezvoltare comercială,cum sunt spre exemplu magazinele mari. Printre cele mai recenteproiecte se numără spaţiile verzi ale centurii Timişoara şistadionul din Slatina", a adăugat Ioana Petrache.

În această industrie, proiectul derulat de Petrom în valoare de3 milioane de euro a rămas de referinţă, iar contracte de asemeneavalori probabil nu vor mai fi atinse în perioada următoare.

"Cel mai mare proiect din România a fost cel al ParcurilorViitorului derulat de Petrom din perioada 2007-2008-2009. În 2007proiectele au vizat Moineşti, Piteşti şi Bucureşti, în 2008Ploieşti, Piteşti şi Timişoara, iar în 2009 Constanţa", a explicatPetrache.

Câţi bani ies?

Green Shop a avut anul trecut o cifră de afaceri de 2,5 mil.euro, iar în cadrul companiei lucrează 60 de oameni. Companiaproduce propriile rulouri pentru gazon la Bucureşti, Constanţa şiTimişoara şi spune că este mai uşor să lucreze cu gazon deja făcutdecât să planteze pentru că în primul rând este nevoie de operioadă de timp până când acesta creşte, iar în al doilea rândeste mai greu de întreţinut. Odată făcute rulourile, Ioana Petrachespune că se poate finaliza şi un hectar pe zi.

Pe de altă parte, Iulian Svaicovschi, administrator al WorldGarden Group, afirmă că cifra de afaceri nu a scăzut pe fondulcrizei, dar că marja de profit s-a diminuat.

"Noi nu am simţit criza. Cifra de afaceri este în creştere, însăprofitul este în scădere pentru că preţurile sunt mai mici anulacesta", a afirmat Svaicovschi. Firma pe care o reprezintă a avutanul trecut o cifră de afaceri de 1,3 mil. lei (0,3 mil. euro) cu 9angajaţi. Firma a fost înfiinţată în 2008, an pe care îl considerăcel mai bun.

"Am lucrat pentru Emerald Residence, Orhideea Gardens, (ambeleansambluri rezidenţiale din Bucureşti - n.red.), însă anul acestacererea de pe segmentul rezidenţial este mai slabă. Ultimii treiani au fost cam la fel, poate 2008 puţin mai bun", a adăugatSvaicovschi.

Pentru piaţa rezidenţială însă anul viitor se anunţă extrem deprost, fapt ce va influenţa inclusiv afacerile cu gazon. Speranţavine de la miile de case construite la marginea marilor oraşe, undedeşi străzile de multe ori nu sunt asfaltate, proprietarii au grijăca măcar spaţiul din curte să le ofere mai mult confort. Că doaracesta este principalul motiv pentru care au renunţat laapartamentul din oraş.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO